Skip to main content

Marcin Mielczewski, Opera omnia, seria / series II, t. II: Koncerty wokalno-instrumentalne, cz. 2 / vol. II: Vocal-instrumental concertos, part 2

BPJ

Marcin Mielczewski, Opera omnia, seria / series II, t. II: Koncerty wokalno-instrumentalne, cz. 2 / vol. II: Vocal-instrumental concertos, part 2

Autorzy

Barbara Przybyszewska-Jarmińska (wyd.)

Rok wydania
2019
ISBN
978-83-65630-72-8
Cena
120.00zł

wyd. / ed. by Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Monumenta Musicae in Polonia, red. / ed. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2019

Pobierz / Download
 

Od czasu ukazania się w 1986 roku, w ramach przygotowanego przez Zygmunta M. Szweykowskiego pierwszego tomu Opera omnia Marcina Mielczewskiego (zm. 1651), katalogu tematycznego utworów tego najszerzej znanego w siedemnastowiecznej Europie polskiego kompozytora liczba jego znanych i zachowanych kompozycji co najmniej się potroiła. Prezentowana pozycja, poprzedzona nowym katalogiem utworów Mielczewskiego (Monumenta Musicae in Polonia 2013) autorstwa Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej z Instytutu Sztuki PAN, której badania i znaleziska w głównej mierze spowodowały tak istotną zmianę  w znajomości dzieł kompozytora, otwiera drugą serię jego Opera omnia. Z uwagi na fakt, że znany dorobek Mielczewskiego w największym stopniu powiększył się w grupie kościelnych koncertów wokalno-instrumentalnych, autorka edycji za sprawę pierwszoplanową uznała wydanie wszystkich zachowanych kompozycji w tym gatunku, zarówno tych, które zostały już w Monumenta Musicae in Polonia wydane, jak i, w zdecydowanej większości, nie mających jeszcze edycji w tym wydawnictwie lub w ogóle dotąd niewydawanych. Przy zachowaniu struktury serii pierwszej Opera omnia Mielczewskiego, koncerty wokalno-instrumentalne będą wydawane w tomie II, który ze względu na znaczną liczbę i znaczące rozmiary  utworów zostanie podzielony na pięć woluminów. Pierwszy z nich ukazał się w 2018 roku. W drugim znajdują się edycje następujących kompozycji: Confitebor, Confitemini Domino, dwa opracowania psalmu Credidi, Currite populi, Deus, in nomine tuo (edycja nieznacznie różni się od wydanej w pierwszej serii Opera omnia Mielczewskiego), dwa opracowania psalmu Dixit Dominus, Exaudi, Domine, Gaudete omnes et exsultate, Ecce verus Israelita, Halleluja. Jesus ist der Anfang und das Ende, Ingredimini omnes i Iste cognovit.
Obok edycji tom zawiera opublikowane w języku polskim i angielskim wstęp monograficzny, wstęp edytorski i komentarz krytyczny, łacińskie i niemieckie teksty utworów z tłumaczeniami polsko- i anglojęzycznymi oraz ilustracje.

*   *   *

The second of the five planned volumens of vocal-instrumental concertos by Marcin Mielczewski (d. 1651),  published in series II of this composer’s opera omnia. This volume contains source-critical editions of the following compositions: Confitebor, Confitemini Domino, two settings of psalm Credidi, Curritepopuli, Deus, in nomine tuo (the edition differs slightly from that published in the first series of Mielczewski’s opera omnia), two settings of psalm Dixit Dominus, Exaudi, Domine, Gaudeteomnes et exsultate, Ecce verus Israelita, Halleluja. Jesus ist der Anfang und das Ende, Ingredimini omnes and Iste cognovit. Alongside the edition the volume includes monographic and editorial introductions, illustrations, critical commentary and Latin and German texts of the compositions with translations into the Polish and English languages. The publication is edited in a Polish and an English version.