
Adam Jarzębski, Opera omnia, seria / series II: Concerti e canzoni i inne kompozycje / Concerti e canzoni and other works,
Marcin Szelest (wyd./ed.)
wyd./ ed. by Marcin Szelest, red. / ed. Bartłomiej Gembicki, Barbara Przybyszewska-Jarmińska (= Monumenta Musicae in Polonia, seria / series Opera Omnia), Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2021, ss. 331
Nowe wydanie wszystkich dzieł muzycznych Adama Jarzębskiego (zm. 1648/49) zawiera edycję krytyczną zbioru utworów instrumentalnych na dwa, trzy i cztery głosy z towarzyszeniem basso continuo, przekazanych w rękopisie noszącym datę 1627, a także dwóch rozwiązań kanonu Jarzębskiego znanego z druku Cribrum musicum Marca Scacchiego oraz jedynego zachowanego głosu Missa Sub Concerto. Utwory te zostały już opublikowane w Monumenta Musicae in Polonia, w ramach tomu Opera omnia kompozytora, przygotowanego przez Wandę Rutkowską (PWM 1989), przy czym ponieważ od 1945 roku XVII-wieczny rękopis przekazujący utwory zespołowe Jarzębskiego uważano za zaginiony, podstawą wydania był sporządzony przed II wojną światową jego odpis. Po odnalezieniu się źródła, w początkach lat 90. XX wieku, przeprowadzone zostały badania, które wykazały, że rękopis zawiera dwie możliwe do wyróżnienia warstwy zapisu o różnym stopniu zależności od nieznanego nam autografu. Nowa edycja Opera omnia Jarzębskiego po raz pierwszy bierze pod uwagę te ustalenia i prezentuje dwa odrębne warianty tekstu utworów ze zbioru "Concerti e canzoni".
* * *
The new edition of the complete works of Adam Jarzębski (d. 1648/49) contains a critical edition of the collection of instrumental works for two, three or four parts accompanied by basso continuo from the manuscript with the date 1627, as well as two resolutions of Jarzębski’s canon known from the print Cribrum musicum by Marco Scacchi and the only extant part from Missa Sub Concerto. These works had already been published in Monumenta Musicae in Polonia, in the volume of the composer’s Opera omnia prepared by Wanda Rutkowska (PWM 1989). From 1945, the seventeenth-century manuscript with Jarzębski’s ensemble works was regarded as missing, and for this reason the edition was based on its copy produced prior to World War II. After the source was rediscovered in the early 1990s, research carried out on it showed that the manuscript contained two distinguishable layers of notation, with differing degrees of dependence on the autograph which remains unknown. The new edition of Jarzębski’s Opera omnia for the first time takes these findings into account and presents separate variants of the text of the works from the collection "Concerti e canzoni".