Marcin Mielczewski, Opera omnia, seria II, t. II: Koncerty wokalno-instrumentalne cz. 1/ Vocal-instrumental concertos, part I
Barbara Przybyszewska-Jarmińska (wyd.)
wyd. Barbara Przybyszewska-Jarmińska (Monumenta Musicae in Polonia, seria A: Opera Omnia), Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2018
Od czasu ukazania się w 1986 roku, w ramach przygotowanego przez Zygmunta M. Szweykowskiego pierwszego tomu Opera omnia Marcina Mielczewskiego (zm. 1651), katalogu tematycznego utworów tego najszerzej znanego w siedemnastowiecznej Europie polskiego kompozytora liczba jego znanych i zachowanych kompozycji co najmniej się potroiła. Prezentowana pozycja, poprzedzona nowym katalogiem utworów Mielczewskiego (Monumenta Musicae in Polonia 2013) autorstwa Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej z Instytutu Sztuki PAN, której badania i znaleziska w głównej mierze spowodowały tak istotną zmianę w znajomości dzieł kompozytora, otwiera drugą serię jego Opera omnia. Z uwagi na fakt, że znany dorobek Mielczewskiego w największym stopniu powiększył się w grupie kościelnych koncertów wokalno-instrumentalnych, autorka edycji za sprawę pierwszoplanową uznała wydanie wszystkich zachowanych kompozycji w tym gatunku, zarówno tych, które zostały już w Monumenta Musicae in Polonia wydane, jak i, w zdecydowanej większości, nie mających jeszcze edycji w tym wydawnictwie lub w ogóle dotąd niewydawanych. Przy zachowaniu struktury serii pierwszej Opera omnia Mielczewskiego, koncerty wokalno-instrumentalne będą wydawane w tomie II, który z uwagi na znaczną liczbę i znaczące rozmiary utworów zostanie podzielony na pięć woluminów. W pierwszym z nich znajdują się edycje następujących kompozycji: Ante thorum (w oryginalnej wersji łacińskojęzycznej oraz w wariancie z tekstem niemieckojęzycznej kontrafaktury O Heiliger Geist, o Herre Gott) i analogicznie Audite gentes et exsultate (Nun höret alle) oraz Beata Dei Genitrix, Maria (Dies ist vom Herrn geschehen), jak również propozycja rekonstrukcji utworu Ave, florum flos, Hyacinthe zachowanego wyłącznie w wersji z tekstem niemieckim Halleluja. Nun freut euch, także tutaj edytowanej, a ponadto Beatus vir i Benedictus sit Deus oraz dwa koncerty, które ukazały się już w pierwszej serii Opera omnia Marcina Mielczewskiego – Audite et admiramini i Benedictio et claritas. Obok edycji tom zawiera opublikowane w języku polskim i angielskim wstęp monograficzny, wstęp edytorski i komentarz krytyczny, łacińskie i niemieckie teksty utworów z tłumaczeniami polsko- i anglojęzycznymi oraz ilustracje.
* * *
The first of the planned five volumes of vocal-instrumental concertos by Marcin Mielczewski (d. 1651), published in series II of this composer’s opera omnia. The volume contains source-critical editions of the following compositions: Antethorum (in the original Latin language version as well as its variant with the German language contrafacture O Heiliger Geist, o Herre Gott), analogously Audite gentes et exsultate (Nun höretalle) and Beata Dei Genitrix, Maria (DiesistvomHerrngeschehen). It also includes a suggested reconstruction of the work Ave, florumflos, Hyacinthe surviving only in the version with the German language text Halleluja. Nun freuteuch, also edited here; moreover Beatus vir and Benedictus sit Deus and two concertos which had already appeared in the first series of Marcin Mielczewski’s opera omnia – Audite et admiramini and Benedictio et claritas. Alongside the edition the volume includes monographic and editorial introductions, illustrations, critical commentary and Latin and German texts of the compositions with translations into the Polish and English languages. The publication is edited in a Polish and an English version.