Przejdź do treści

Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury

Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury zajmuje się badaniem kultury XIX i XX w., zarówno polskiej, jak i światowej, w kontekście sztuk audiowizualnych i antropologii kultury. W Zakładzie wyodrębniły się dwa zespoły badawcze, które tworzą Pracownię Antropologii Kultury i Sztuk Audiowizualnych oraz Pracownię Filmoznawstwa. Częścią struktury pracowni są redakcje czasopism naukowych „Kwartalnik Filmowy” oraz „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”. Zakład prowadzi też bogatą działalność badawczo-konferencyjną.
Zakładem kieruje dr Karolina Kosińska.
tel. (22) 50 48 234

Pracownia Filmoznawstwa – "Kwartalnik Filmowy"

Pracownia prowadzi prace badawcze nad funkcjonowaniem kina, filmu i szeroko pojętej audiowizualności w kontekście kultury współczesnej, życia społecznego, współczesnych i historycznych zjawisk w sztukach audiowizualnych. Badania te dotyczą zarówno historii i teorii kina, jak i estetyki filmu, jego języka oraz właściwych mu form narracyjnych, a także specyfiki samego medium. Zainteresowania członkiń i członków Pracowni ogniskują się wokół tak różnorodnych zjawisk jak: społeczny (i polityczny) wymiar kina i filmu, specyfika kina narodowego, ruchy awangardowe i transgresje estetyczne, gatunkowość i jej przemiany historyczne, kino religijne oraz kwestia transcendentalności i sacrum w filmie, relacja między kinem i filmem a kulturą popularną w różnych jej przejawach; zainteresowania te dotyczą także problematyki społecznych, komunikacyjnych i kulturowych uwarunkowań telewizji oraz mediów audiowizualnych.

Zespół: dr Karolina Kosińska (kierowniczka Pracowni, redaktor naczelna "Kwartalnika Filmowego"), dr Ewa Fiuk, dr Beata Kosińska-Krippner, dr Grzegorz Nadgrodkiewicz (sekretarz redakcji), mgr Klaudia Rachubińska

 

ref dr Ewa Fiuk
KK dr Karolina Kosińska
BKK dr Beata Kosińska-Krippner
foto dr Grzegorz Nadgrodkiewicz
kr mgr Klaudia Rachubińska
 

„Kwartalnik Filmowy” to naukowe czasopismo filmoznawcze wydawane przez Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Jest jednym z najbardziej cenionych i opiniotwórczych periodyków wśród polskich czasopism o tematyce kulturalnej. Zajmuje się historią i teorią filmu, sztuk audiowizualnych i mediów, a także prezentuje ważne zjawiska we współczesnym filmoznawstwie i medioznawstwie oraz zagadnienia poszerzające wiedzę na temat interdyscyplinarnych i międzykulturowych aspektów sztuki filmowej, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu polskiego. „Kwartalnik Filmowy” przeznaczony jest dla pracowników naukowych, studentów uniwersyteckich wydziałów humanistycznych i szkół artystycznych, dla szeroko pojętego środowiska filmowego oraz dla wyrobionych kinomanów. Przyjmujemy teksty w języku polskim i angielskim. Artykuły podlegają podwójnie ślepej recenzji. Wydajemy cztery tomy rocznie – zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Zgodnie z wykazem czasopism naukowych Ministerstwa Edukacji i Nauki za publikację w "Kwartalniku Filmowym" przyznaje się 100 punktów.
Wszystkie artykuły publikujemy w otwartym dostępie na licencji CC BY 4.0. W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0.
Wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie papierowe (ISSN: 0452-9502).

Biblioteka Kwartalnika Filmowego
logo serii wydawniczej Biblioteka Kwartalnika Filmowego

Seria wydawnicza pod patronatem „Kwartalnika Filmowego” przygotowywana przez Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury IS PAN. 
W ramach serii ukazują się prace z zakresu studiów filmoznawczych i medioznawczych.

Karolina Kosińska, Androgyn. Tożsamość, tęsknota, pragnienie. Postać 
androgyniczna w brytyjskiej kulturze popularnej i filmie lat 70.
Biblioteka Kwartalnika Filmowego, Warszawa 2014, ISBN 978-83-63877-55-2

Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje
red. Andrzej Gwóźdź, Magdalena Kempna-Pieniążek, 
Biblioteka Kwartalnika Filmowego, 
Warszawa 2014, ISBN 978-83-63877-59-0

okładka publikacji Dziesiąta Muza (impresje)
 

Andrzej Włast, Dziesiąta Muza (impresje). Felietony filmowe z lat 1923–1924
wstęp i opracowanie naukowe Wojciech Świdziński, 
Biblioteka Kwartalnika Filmowego, 
Warszawa 2017, ISBN 978-83-65630-38-4

okładka publikacji Widzialność wyzwolona



 

Widzialność wyzwolona, red. Andrzej Gwóźdź, współpraca red. Natalia Gruenpeter, 
Biblioteka Kwartalnika Filmowego, Warszawa 2018, ISBN 978-83-65630-60-5

Pracownia Antropologii Kultury i Sztuk Audiowizualnych – "Konteksty"

Ogólny obszar badań Pracowni obejmuje m.in.: teorię i historię kultury, zjawiska kultury współczesnej, problemy antropologii kultury i etnografii, a także antropologicznie zorientowanych badań nad sztuką, wreszcie badania nad archiwum Pracowni i kwartalnika "Konteksty". Zainteresowania badawcze Pracowni ogniskują się wokół takich zjawisk, jak: antropologia wyobraźni symbolicznej (mit, znak, symbol, znaczenie, interpretacja), antropologia kultury współczesnej (antropologia miasta), antropologia wizualna (badania nad współczesną kulturą wizualną, praktyczne użycia wizualności, antropologia fotografii i filmu), antropologia między nauką i sztuką (np. związki antropologii z surrealizmem, antropologiczne wątki w literaturze, literackie strategie w pisaniu nauki), antropologia teatru (tzw. „teatr zarażony antropologią”). Badania pracowni są prowadzone w duchu interdyscyplinarności współczesnej humanistyki i skupiają się na interpretacji zjawisk kultury i sztuki.

Zespół: dr Tomasz Szerszeń (kierownik Pracowni, redaktor naczelny kwartalnka "Konteksty"), mgr Danuta Benedyktowicz (sekretarz redakcji), mgr Justyna Chmielewska, mgr Aleksandra Sołtysik (Kraków)

 

jjjj mgr Danuta Benedyktowicz
JCh mgr Justyna Chmielewska
AM dr Antoni Michnik
ddd mgr Aleksandra Sołtysik
TSZ dr Tomasz Szerszeń
 

„Konteksty” ukazują się nieprzerwanie od 1947 roku, jako kwartalnik umocowany w Instytucie Sztuki PAN. Ma on charakter interdyscyplinarny, obejmuje zakres problemowy mieszczący się między folklorem a sztuką awangardy, między estetyką i antropologią a wiedzą o teatrze, plastyce, sztuce ludowej, kulturze popularnej i masowej. Pismo przeznaczone jest dla antropologów kultury, humanistów, studentów i szerokiej rzeszy czytelników zainteresowanych współczesną humanistyką. Mimo wysokiego poziomu jest dostępne dla szerokiego grona czytelników, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę związaną z kulturą i mechanizmami jej funkcjonowania - chcemy przybliżać najwybitniejsze tendencje we współczesnej humanistyce, tropić obrazy ukazujące zróżnicowanie kultury współczesnej, ukazywać i przybliżać źródła oraz tradycje zjawisk znanych i nurtujących współczesne społeczności. 
„Konteksty” są czasopismem recenzowanym, indeksowanym na międzynarodowych listach czasopism naukowych i w najważniejszych wykazach bibliograficznych: PBN, BazHum, Index Copernicus, EBSCO, CEJSH, CEEOL, ERIH PLUS, od wielu lat są też obecne w prestiżowej międzynarodowej bazie publikacji recenzowanych SCOPUS.
Za publikację w „Kontekstach” przyznaje się 100 punktów.
Wersją referencyjną czasopisma jest wydanie w formie papierowej (ISSN: 1230–6142).
Wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie w formie papierowej (ISSN: 1230–6142). Od numeru 1-2/2023 wybrane teksty publikujemy w otwartym dostępie na licencji CC-BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe (ISSN: 2956-9214).

Autorów i Czytelników zapraszamy również na stronę naszego czasopisma: www.konteksty.pl oraz do kontaktu pod adresem konteksty@ispan.pl