Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury zajmuje się badaniem kultury XIX i XX w., zarówno polskiej, jak i światowej, w kontekście sztuk audiowizualnych i antropologii kultury. W Zakładzie wyodrębniły się dwa zespoły badawcze, które tworzą Pracownię Antropologii Kultury i Sztuk Audiowizualnych oraz Pracownię Filmoznawstwa. Częścią struktury pracowni są redakcje czasopism naukowych „Kwartalnik Filmowy” oraz „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”. Zakład prowadzi też bogatą działalność badawczo-konferencyjną.
Zakładem kieruje dr Karolina Kosińska.
tel. (22) 50 48 234
- Pracownia Filmoznawstwa – "Kwartalnik Filmowy"
-
Pracownia prowadzi prace badawcze nad funkcjonowaniem kina, filmu i szeroko pojętej audiowizualności w kontekście kultury współczesnej, życia społecznego, współczesnych i historycznych zjawisk w sztukach audiowizualnych. Badania te dotyczą zarówno historii i teorii kina, jak i estetyki filmu, jego języka oraz właściwych mu form narracyjnych, a także specyfiki samego medium. Zainteresowania członkiń i członków Pracowni ogniskują się wokół tak różnorodnych zjawisk jak: społeczny (i polityczny) wymiar kina i filmu, specyfika kina narodowego, ruchy awangardowe i transgresje estetyczne, gatunkowość i jej przemiany historyczne, kino religijne oraz kwestia transcendentalności i sacrum w filmie, relacja między kinem i filmem a kulturą popularną w różnych jej przejawach; zainteresowania te dotyczą także problematyki społecznych, komunikacyjnych i kulturowych uwarunkowań telewizji oraz mediów audiowizualnych.
Zespół: dr Karolina Kosińska (kierowniczka Pracowni, redaktor naczelna "Kwartalnika Filmowego"), dr Ewa Fiuk, dr Beata Kosińska-Krippner, dr Grzegorz Nadgrodkiewicz (sekretarz redakcji), mgr Klaudia Rachubińska
„Kwartalnik Filmowy” to naukowe czasopismo filmoznawcze wydawane przez Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Jest jednym z najbardziej cenionych i opiniotwórczych periodyków wśród polskich czasopism o tematyce kulturalnej. Zajmuje się historią i teorią filmu, sztuk audiowizualnych i mediów, a także prezentuje ważne zjawiska we współczesnym filmoznawstwie i medioznawstwie oraz zagadnienia poszerzające wiedzę na temat interdyscyplinarnych i międzykulturowych aspektów sztuki filmowej, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu polskiego. „Kwartalnik Filmowy” przeznaczony jest dla pracowników naukowych, studentów uniwersyteckich wydziałów humanistycznych i szkół artystycznych, dla szeroko pojętego środowiska filmowego oraz dla wyrobionych kinomanów. Przyjmujemy teksty w języku polskim i angielskim. Artykuły podlegają podwójnie ślepej recenzji. Wydajemy cztery tomy rocznie – zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Zgodnie z wykazem czasopism naukowych Ministerstwa Edukacji i Nauki za publikację w "Kwartalniku Filmowym" przyznaje się 100 punktów.
Wszystkie artykuły publikujemy w otwartym dostępie na licencji CC BY 4.0. W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0.
Wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie papierowe (ISSN: 0452-9502). - Biblioteka Kwartalnika Filmowego
Seria wydawnicza pod patronatem „Kwartalnika Filmowego” przygotowywana przez Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury IS PAN.
W ramach serii ukazują się prace z zakresu studiów filmoznawczych i medioznawczych.Karolina Kosińska, Androgyn. Tożsamość, tęsknota, pragnienie. Postać
androgyniczna w brytyjskiej kulturze popularnej i filmie lat 70.
Biblioteka Kwartalnika Filmowego, Warszawa 2014, ISBN 978-83-63877-55-2Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje,
red. Andrzej Gwóźdź, Magdalena Kempna-Pieniążek,
Biblioteka Kwartalnika Filmowego,
Warszawa 2014, ISBN 978-83-63877-59-0
Andrzej Włast, Dziesiąta Muza (impresje). Felietony filmowe z lat 1923–1924,
wstęp i opracowanie naukowe Wojciech Świdziński,
Biblioteka Kwartalnika Filmowego,
Warszawa 2017, ISBN 978-83-65630-38-4
Widzialność wyzwolona, red. Andrzej Gwóźdź, współpraca red. Natalia Gruenpeter,
Biblioteka Kwartalnika Filmowego, Warszawa 2018, ISBN 978-83-65630-60-5- Pracownia Antropologii Kultury i Sztuk Audiowizualnych – "Konteksty"
-
Ogólny obszar badań Pracowni obejmuje m.in.: teorię i historię kultury, zjawiska kultury współczesnej, problemy antropologii kultury i etnografii, a także antropologicznie zorientowanych badań nad sztuką, wreszcie badania nad archiwum Pracowni i kwartalnika "Konteksty". Zainteresowania badawcze Pracowni ogniskują się wokół takich zjawisk, jak: antropologia wyobraźni symbolicznej (mit, znak, symbol, znaczenie, interpretacja), antropologia kultury współczesnej (antropologia miasta), antropologia wizualna (badania nad współczesną kulturą wizualną, praktyczne użycia wizualności, antropologia fotografii i filmu), antropologia między nauką i sztuką (np. związki antropologii z surrealizmem, antropologiczne wątki w literaturze, literackie strategie w pisaniu nauki), antropologia teatru (tzw. „teatr zarażony antropologią”). Badania pracowni są prowadzone w duchu interdyscyplinarności współczesnej humanistyki i skupiają się na interpretacji zjawisk kultury i sztuki.
Zespół: dr Tomasz Szerszeń (kierownik Pracowni, redaktor naczelny kwartalnka "Konteksty"), mgr Danuta Benedyktowicz (sekretarz redakcji), mgr Justyna Chmielewska, mgr Aleksandra Sołtysik (Kraków)
„Konteksty” ukazują się nieprzerwanie od 1947 roku, jako kwartalnik umocowany w Instytucie Sztuki PAN. Ma on charakter interdyscyplinarny, obejmuje zakres problemowy mieszczący się między folklorem a sztuką awangardy, między estetyką i antropologią a wiedzą o teatrze, plastyce, sztuce ludowej, kulturze popularnej i masowej. Pismo przeznaczone jest dla antropologów kultury, humanistów, studentów i szerokiej rzeszy czytelników zainteresowanych współczesną humanistyką. Mimo wysokiego poziomu jest dostępne dla szerokiego grona czytelników, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę związaną z kulturą i mechanizmami jej funkcjonowania - chcemy przybliżać najwybitniejsze tendencje we współczesnej humanistyce, tropić obrazy ukazujące zróżnicowanie kultury współczesnej, ukazywać i przybliżać źródła oraz tradycje zjawisk znanych i nurtujących współczesne społeczności.
„Konteksty” są czasopismem recenzowanym, indeksowanym na międzynarodowych listach czasopism naukowych i w najważniejszych wykazach bibliograficznych: PBN, BazHum, Index Copernicus, EBSCO, CEJSH, CEEOL, ERIH PLUS, od wielu lat są też obecne w prestiżowej międzynarodowej bazie publikacji recenzowanych SCOPUS.
Za publikację w „Kontekstach” przyznaje się 100 punktów.
Wersją referencyjną czasopisma jest wydanie w formie papierowej (ISSN: 1230–6142).
Wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie w formie papierowej (ISSN: 1230–6142). Od numeru 1-2/2023 wybrane teksty publikujemy w otwartym dostępie na licencji CC-BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe (ISSN: 2956-9214).Autorów i Czytelników zapraszamy również na stronę naszego czasopisma: www.konteksty.pl oraz do kontaktu pod adresem konteksty@ispan.pl