ISSN: 0452-9502 (Print) / e-ISSN: 2719-2725 (Online)
PLATFORMA INTERNETOWA CZASOPISMA I ZGŁASZANIE TEKSTÓW
Redaktorka naczelna - Karolina Kosińska
Zespół: Ewa Fiuk, Beata Kosińska-Krippner, Grzegorz Nadgrodkiewicz (sekretarz redakcji), Klaudia Rachubińska
Korekta: Joanna Kłos (język polski), Zofia Ziemann (język angielski)
Opracowanie graficzne i przygotowanie do druku: Magdalena Michalska-Ciarka
S E R I A W Y D A W N I C Z A
Rada Naukowo-Redakcyjna: Zbigniew Benedyktowicz (Instytut Sztuki PAN), Paul Coates (University of Western Ontario), Janina Falkowska (University of Western Ontario), Joseph Garncarz (Universität zu Köln), Marcin Giżycki (Rhode Island School of Design), Roman Gutek, Marek Haltof (Northern Michigan University), Marek Hendrykowski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), Maryla Hopfinger (Instytut Badań Literackich PAN), Rafał Marszałek, Ewa Mazierska (University of Central Lancashire), Elżbieta Ostrowska (Uniwersytet Łódzki), Mirosław Przylipiak (Uniwersytet Gdański), Tadeusz Sobolewski, Grażyna Stachówna (Uniwersytet Jagielloński), Daniel Szczechura (Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych), Tadeusz Szczepański (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi), Andrzej Werner
Stali współpracownicy i recenzenci: Marcin Adamczak (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), Łukasz Biskupski (Uniwersytet Łódzki), Piotr Celiński (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej), Paul Coates (University of Western Ontario), Łucja Demby (Uniwersytet Jagielloński), Janina Falkowska (University of Western Ontario), Marcin Giżycki (Rhode Island School of Design), Andrzej Gwóźdź (Uniwersytet Śląski), Marek Haltof (Northern Michigan University), Małgorzata Hendrykowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), Marek Hendrykowski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), Maryla Hopfinger (Instytut Badań Literackich PAN), Sebastian Jagielski (Uniwersytet Jagielloński), Ryszard W. Kluszczyński (Uniwersytet Łódzki), Tomasz Kłys (Uniwersytet Łódzki), Natasza Korczarowska (Uniwersytet Łódzki), Ewa Mazierska (University of Central Lancashire), Elżbieta Ostrowska (Uniwersytet Łódzki), Sławomir Sikora (Uniwersytet Warszawski), Grażyna Stachówna (Uniwersytet Jagielloński), Tadeusz Szczepański (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi), Patrycja Włodek (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej), Jakub Zajdel (Uniwersytet Śląski), Piotr Zwierzchowski (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego)
PROFIL CZASOPISMA
„Kwartalnik Filmowy” to naukowe czasopismo filmoznawcze – jeden z najbardziej cenionych i opiniotwórczych periodyków wśród polskich czasopism o tematyce kulturalnej. Zajmuje się historią i teorią filmu, sztuk audiowizualnych i mediów, a także prezentuje ważne zjawiska we współczesnym filmoznawstwie i medioznawstwie oraz zagadnienia poszerzające wiedzę na temat interdyscyplinarnych i międzykulturowych aspektów sztuki filmowej, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu polskiego. „Kwartalnik Filmowy” jest przeznaczony dla pracowników naukowych, studentów uniwersyteckich wydziałów humanistycznych i szkół artystycznych, dla szeroko pojętego środowiska filmowego oraz dla wyrobionych kinomanów.
Adres redakcji:
"Kwartalnik Filmowy"
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
ul. Długa 26/28
00-950 Warszawa
E-mail: kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Tel.: (0-22) 50-48-234
INFORMACJE DLA AUTORÓW I RECENZENTÓW
- Wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie w formie papierowej (ISSN: 0452-9502).
- Plany wydawnicze czasopisma są dostępne w dziale Call for Papers.
- Zgłoszenia tekstów do publikacji przyjmujemy wyłącznie przez platformę czasopisma.
- "Kwartalnik Filmowy" jest czasopismem recenzowanym w trybie podwójnie ślepej recenzji (zachęcamy do zapoznania się z opisem procedury recenzyjnej).
- Teksty nadsyłane do publikacji w „Kwartalniku Filmowym” muszą zawierać obowiązkowe załączniki (streszczenie, słowa kluczowe, nota biograficzna, bibliografia, afiliacja, numer ORCID) oraz być zgodne z wytycznymi redakcyjnymi i zasadami formatowania, tak jak jest to wyszczególnione we wskazówkach dla autorów.
- Informacje dotyczące konfliktu interesów, anonimowości procesu recenzji oraz m.in. takich praktyk, jak plagiat, autoplagiat, "ghostwriting" czy "guest authorship" są dostępne w sekcji poświęconej etyce publikacji.
- Zgłoszenie artykułu do czasopisma jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na poddanie go procedurze antyplagiatowej oraz ocenie w trybie podwójnej ślepej recenzji, a w przypadku przyjęcia tekstu do druku - na udostępnienie zredagowanej wersji artykułu czytelnikom "Kwartalnika Filmowego" na licencji Creative Commons BY-NC-ND 4.0.
- Ponadto, zgłaszając artykuł do publikacji, autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji Creative Commons BY-ND 4.0 na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym” i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy jego ponownym wykorzystaniu.
- Zgodnie z wykazem czasopism naukowych Ministerstwa Edukacji i Nauki (z dnia 21 grudnia 2021 r.) za publikację w "Kwartalniku Filmowym" przyznaje się 100 punktów.
- "Kwartalnik Filmowy" jest indeksowany w następujących bazach danych:
- ERIH PLUS (The European Reference Index for the Humanities)
- CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities)
- CEEOL (The Central and Eastern European Online Library)
- EBSCO (Film & Television Literature Index with Full Text)
- BazHum
- Index Copernicus - IC Journals Master List
- ProQuest - FIAF International Index to Film Periodicals / FIAF International Index to Film Periodicals Plus
- Katalog Czasopism Kulturalnych
- ARIANTA
- PBN (Polska Bibliografia Naukowa) - Bieżące numery "Kwartalnika Filmowego" są dostępne w formie elektronicznej na platformie czasopisma w otwartym dostępie na licencji Creative Commons BY-NC-ND 4.0.
- Archiwalne numery "Kwartalnika Filmowego" są dostępne w formie elektronicznej w częściowo otwartym dostępie w bibliotece Central and Eastern European Online Library (CEEOL).
HISTORIA
1951-1965
Koncepcja powołania czasopisma poświęconego sztuce filmowej zrodziła się na słynnym Zjeździe Filmowym w listopadzie 1949 r. Zjazd ten przypieczętował państwowy nadzór nad kinematografią
, uprawomocnił dyktat ideologii socjalizmu realistycznego, miał też uświadomić artystom konieczność wcielania w życie teorii Żdanowa przez uczestnictwo w walce klasowej, z równoczesnym potępieniem tzw. odchyleń prawicowo-nacjonalistycznych. Są
dzić należy, że akceptacja pomysłu o utworzeniu kwartalnika naukowego miała w intencji władz sprzyjać umacnianiu tych tendencji i budowaniu ideologicznych podstaw teorii, estetyki i krytyki "najważniejszej i najbardziej masowej ze sztuk".