ISSN 0452-9502
Redaktor naczelna - Karolina Kosińska
Zespół: Zbigniew Benedyktowicz, Ryszard Ciarka, Ewa Fiuk, Beata Kosińska-Krippner, Grzegorz Nadgrodkiewicz (sekretarz redakcji)
S E R I A W Y D A W N I C Z A
Rada Naukowo-Redakcyjna: Zbigniew Benedyktowicz (Instytut Sztuki PAN), Jadwiga Bocheńska (Uniwersytet Warszawski), Paul Coates (University of Western Ontario), Janina Falkowska (University of Western Ontario), Marcin Giżycki (Rhode Island School of Design), Roman Gutek, Marek Haltof (Northern Michigan University), Alicja Helman (Uniwersytet Jagielloński), Marek Hendrykowski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), Maryla Hopfinger (Instytut Badań Literackich PAN), Wiesław Juszczak (Instytut Sztuki PAN), Alina Madej (Uniwersytet Śląski), Rafał Marszałek (Akademia Filmowa), Ewa Mazierska (University of Central Lancashire), Elżbieta Ostrowska-Chmura (University of Alberta), Mirosław Przylipiak (Uniwersytet Gdański), Tadeusz Sobolewski, Grażyna Stachówna (Uniwersytet Jagielloński), Daniel Szczechura (Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych), Tadeusz Szczepański (Uniwersytet Wrocławski; PWSFTviT w Łodzi), Andrzej Werner (Akademia Teatralna w Warszawie)
Stali współpracownicy i recenzenci: Paul Coates (University of Western Ontario), Janina Falkowska (University of Western Ontario), Marcin Giżycki (Rhode Island School of Design), Andrzej Gwóźdź (Uniwersytet Śląski), Marek Haltof (Northern Michigan University), Alicja Helman (Uniwersytet Jagielloński), Małgorzata Hendrykowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), Marek Hendrykowski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), Maryla Hopfinger (Instytut Badań Literackich PAN), Magdalena Kempna-Pieniążek (Uniwersytet Śląski), Ryszard W. Kluszczyński (Uniwersytet Łódzki), Tomasz Kłys (Uniwersytet Łódzki), Rafał Koschany (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), Marcin Maron (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej), Ewa Mazierska (University of Central Lancashire), Elżbieta Ostrowska-Chmura (University of Alberta), Andrzej Pitrus (Uniwersytet Jagielloński), Sławomir Sikora (Uniwersytet Warszawski), Grażyna Stachówna (Uniwersytet Jagielloński), Tadeusz Szczepański (Uniwersytet Wrocławski; PWSFTviT w Łodzi), Andrzej Zalewski (Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie), Piotr Zwierzchowski (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego)
- Call for Papers.
- Wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie w formie papierowej.
- "Kwartalnik Filmowy" jest czasopismem recenzowanym w trybie podwójnie ślepej recenzji.
- Opis procedury recenzyjnej i procesu kwalifikacji artykułów do druku.
- Wytyczne dla autorów i zasady opracowania tekstów nadsyłanych do publikacji w „Kwartalniku Filmowym”.
- Ostrzeżenie przed ghostwritingiem i plagiatami.
- Wydawca "Kwartalnika Filmowego" podpisuje z Autorem umowę o przeniesienie autorskich praw majątkowych. Zakłada się, że zgłaszając tekst do publikacji, Autor przystaje na warunki zawarte w umowie (zob. wzór formularza umowy).
- Zgodnie z załącznikiem do komunikatu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 31 lipca 2019 r. (wykaz czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych wraz z przypisaną liczbą punktów - pozycja 27814) za publikację w "Kwartalniku Filmowym" przyznaje się 40 punktów.
- "Kwartalnik Filmowy" jest indeksowany w następujących bazach danych:
- ERIH PLUS (The European Reference Index for the Humanities)
- CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities)
- CEEOL (The Central and Eastern European Online Library)
- EBSCO (Film & Television Literature Index with Full Text)
- BazHum
- Index Copernicus - IC Journals Master List
- ProQuest - FIAF International Index to Film Periodicals / FIAF International Index to Film Periodicals Plus
- Katalog Czasopism Kulturalnych
- ARIANTA
- PBN (Polska Bibliografia Naukowa)
Adres redakcji:
"Kwartalnik Filmowy"
Instytut Sztuki PAN
ul. Długa 26/28
00-950 Warszawa
E-mail: kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Tel.: (0-22) 50-48-234
- Bieżące i archiwalne numery "Kwartalnika Filmowego" są dostępne w formie elektronicznej w bibliotece Central and Eastern European Online Library (CEEOL).
HISTORIA
1951-1965
Koncepcja powołania czasopisma poświęconego sztuce filmowej zrodziła się na słynnym Zjeździe Filmowym w listopadzie 1949 r. Zjazd ten przypieczętował państwowy nadzór nad kinematografią
, uprawomocnił dyktat ideologii socjalizmu realistycznego, miał też uświadomić artystom konieczność wcielania w życie teorii Żdanowa przez uczestnictwo w walce klasowej, z równoczesnym potępieniem tzw. odchyleń prawicowo-nacjonalistycznych. Są
dzić należy, że akceptacja pomysłu o utworzeniu kwartalnika naukowego miała w intencji władz sprzyjać umacnianiu tych tendencji i budowaniu ideologicznych podstaw teorii, estetyki i krytyki "najważniejszej i najbardziej masowej ze sztuk".