14 listopada 2023 | ul. Długa 26/28 | Sala Sobieskich
Devised Theater wyrosły na anglosaskim gruncie w latach 70. XX wieku, rozwijający się potem w rozmaitych kulturowych przestrzeniach na całym świecie, do dziś modyfikuje swoje założenia, skupione na poszukiwaniu form eksperymentalnych poza instytucją, na niehierarchiczności, zespołowej odpowiedzialności zarówno za proces twórczy, jak i jego efekt, który niejednokrotnie jest mniej istotny od samego procesu. Rozmaicie definiowany przez praktyków i teoretyków wymaga dziś, w dobie kryzysu reprezentacji, pogłębionej metodologicznej refleksji.
Strategie Devised Theatre szczególnie często wyznaczają praktyki choreograficzne i kinestezyjne, toteż sympozjum odbędzie się w gronie teoretyków i praktyków zarówno teatru, jak i tańca. W ramach konferencji, obok są wystąpień teoretycznych, zapraszamy także na Round Table, z nadzieją na wspólną burzliwą dyskusję z publicznością. Czym różni się teatr fizyczny od Devised Theatre? Czy możliwa jest "praca horyzontalna" w teatrze i w tańcu i zarazem podmiotowe, indywidualne samostanowienie członków i członkiń zespołu? Czy figura lidera_ki jest tylko przemocowa czy i kiedy, bywa użyteczna? Kiedy pojęcie "pracy kolektywnej" nie kryje emancypacyjnego fałszu? I w końcu: jaki wpływ ma ekonomia na status kolektywu i relacje zespołowe?
Organizatorki: prof. dr hab. Krystyna Duniec dr Katarzyna Kułakowska dr Agnieszka Sosnowska |
Program:
10:00 | Rozpoczęcie sympozjum |
10:20 | Duška Radosavljević | Royal Central School of Speech and Drama w Londynie /UK Dramaturgie teatru opartego na kreacji zbiorowej w erze post-Gutenbergowskiej |
10:40 | Kathryn Mederos Syssoyeva | Dixie State University /USA Kreacja zbiorowa i devising: historia polityczna |
11:00 | Iga Gańczarczyk | Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie /PL Pracownia jako alternatywa dla edukacji |
przerwa kawowa | |
11:40 | Round Table: Modele Praktyk Devising (I) Iga Gańczarczyk, Ula Kijak, Jacek Łumiński, Duška Radosavljević, Kathryn Mederos Syssoyeva. Moderatorka: Krystyna Duniec - Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (PL) |
przerwa obiadowa | |
15:00 | Katarzyna Kułakowska | Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk /PL Pytanie o autorstwo w teatrze devised: studium przypadku Teatru Węgajty |
15:20 | Alka Nauman | artystka/ PL Przyjemność, ryzyko, niewiadoma: o procesualnych metodach pracy w polu choreografii eksperymentalnej |
15:40 | Wojtek Ziemilski | Royal Central School of Speech and Drama w Londynie /UK, PL Devising a prawda. Faktyczność w performansach dokumentalnych |
przerwa kawowa | |
16:20 | Round Table: Modele Praktyk Devising (II) Karolina Kraczkowska, Katarzyna Kułakowska, Antoni Michnik, Alka Nauman, Magda Mosiewicz, Wojtek Ziemilski. Moderatorka: Agnieszka Sosnowska - Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (PL) |
18:00 | Zakończenie sympozjum |
Streszczenia wystąpień i biogramy osób uczestniczących
międzynarodowa konferencja naukowa
WĘGAJTY JAKO CZASOWNIK?
krajobrazy ‧ społeczności ‧ pogranicza
Instytut Sztuki PAN, Warszawa (20-21 czerwca 2022)
I część panelowa wokół krajobrazów (on-line)
Teatr Węgajty, Węgajty (25-26 lipca 2022)
II część plenarna (on-site)
Konferencja będzie się składać z dwóch dopełniających się części:
- panelowej, odbywającej się w trybie on-line, w języku angielskim, której tematyka będzie oscylować wokół Teatru Węgajty w kontekście krajobrazów,
- plenarnej, dwujęzycznej (w językach polskim i angielskim), zorganizowanej w Węgajtach, podczas której referaty będą dotyczyć trzech obszarów tematycznych: krajobrazów, społeczności i pogranicz.
virtual working session
EXPLORING THEATRE WITHIN LANDSCAPES
WAŻNE DATY
Zgłoszenia konferencyjne (do 300 słów) wraz z krótkim biogramem (150 słów) i afiliacją, należy składać do dnia 10 kwietnia 2022 roku za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego:
Ogłoszenie listy przyjętych uczestników nastąpi do 20 kwietnia 2022 roku.
Teksty wystąpień o objętości 10 stron należy dostarczyć do 31 maja 2022 roku.
Opłatę konferencyjną w wysokości 250 zł należy uiścić do 31 maja 2022 roku.
Część plenarna
WĘGAJTY JAKO CZASOWNIK?
krajobrazy ‧ społeczności ‧ pogranicza
Więcej na temat części plenarnej tutaj
WAŻNE DATY
Zgłoszenia konferencyjne (zapowiedź 20-minutowego wystąpienia) nieprzekraczające 300 słów, wraz z krótkim biogramem (150 słów), afiliacją i numerem telefonu oraz adresem e-mailowym, należy składać do dnia 31 marca 2022 roku za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego:
Ogłoszenie listy przyjętych uczestników nastąpi do 10 kwietnia 2022 roku.
Skróty wystąpień o objętości 2 stron znormalizowanego maszynopisu (3600 znaków) należy przesłać do 31 maja 2022 roku.
Opłatę konferencyjną w wysokości 300 złotych (doktoranci 200 zł) należy uiścić do 31 maja 2022 roku.
Komitet konferencyjny:
dr Justyna Biernat
dr Magdalena Hasiuk
mgr Joanna Kocemba-Żebrowska
mgr Joanna Królikowska
Kontakt: wegajtyconference@gmail.com
Konferencja jest organizowana w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki Teatr Węgajty - 35 lat teatru antropologicznego i poszukiwań społeczno-kulturowych (Sonata Bis, nr wniosku 2017/26/E/HS2/00357).
Stąd pochodzi, że ludzie tak miłują gwar i zgiełk;
stąd pochodzi, iż więzienie jest tak straszliwą karą,
stąd pochodzi, iż rozkosz samotności jest rzeczą niezrozumiałą.
Słowem, główną przyczyną szczęśliwości stanu królów jest to,
iż wszyscy usiłują bez ustanku ich rozerwać i dostarczyć
im wszelkiego rodzaju przyjemności.
Blaise Pascal, Myśli
"Maria K." Grupy Teatralnej Impro z Zakładu Karnego w Krzywańcu, reż. Agnieszka Bresler, fot. Maciej Zakrzewski
Zakład Historii i Teorii Teatru zachęca do zapoznania się z programem konferencji.
Zakład Historii i Teorii Teatru IS PAN zaprasza do udziału w międzynarodowej konferencji interdyscyplinarnej "Teatr i dramat w więzieniu. Więzienie w teatrze i w dramacie", która odbędzie się w dniach 22–23 listopada 2018 roku w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie.
Celem konferencji jest stworzenie przestrzeni interdyscyplinarnego spotkania praktyków i badaczy wokół zagadnień związanych z obecnością teatru i sztuk performatywnych w więzieniu oraz w instytucjach totalnych. Przedmiotem refleksji będzie także obraz więzienia/instytucji totalnych w teatrze i dramacie oraz relacje między teatrem a więzieniem.
Pragniemy zachęcić uczestników do wspólnego namysłu nad specyfiką działań teatralnych podejmowanych w więzieniach, nad ich formami artystycznymi, funkcjami społecznymi i politycznymi oraz nad wpisanymi w nie możliwościami resocjalizacyjnymi i integracyjnymi. Chcemy sprawdzić, jakimi ograniczeniami obwarowane jest tworzenie teatru w więzieniu i z czego one wynikają. Zamierzamy także podjąć próbę wstępnej weryfikacji skuteczności oddziaływania teatru w więzieniu. Mamy nadzieję, że tak zarysowany obszar badań otworzy nowe wątki w debacie nad funkcjonowaniem społeczeństwa, zadaniami, rolą i możliwościami sztuki, nad praktykami stosowanymi w pracy z osobami wykluczonymi oraz nad sposobami wprowadzania zmian społecznych.
Zaproszenie kierujemy do praktyków teatru więziennego, badaczy teatru i performansu, specjalistów resocjalizacji, antropologów kultury, socjologów, pedagogów, psychologów i prawników. Gościem specjalnym konferencji będzie John Bergman – dramaterapeuta, wykładowca akademicki (związany z Uniwersytetem w Iowa, z Lesley University oraz z Hollins University), praktyk teatru, nauczyciel dramaterapii specjalizujący się w pracy z osobami osadzonymi i personelem zakładów karnych oraz aresztów śledczych na świecie (Stonewall Arts Project/Geese Theatre Company). Jego autorskie metody pracy ze sprawcami przemocy są stosowane w 15 krajach.
Prosimy o przygotowanie dwudziestominutowych wystąpień w języku polskim lub angielskim. Proponowane obszary refleksji:
- (nie)obecność działań teatralnych i performatywnych w polskich zakładach karnych i aresztach śledczych – powody, zagrożenia, wyzwania
- czy teatr zmienia więzienie? Teatr w więzieniu w perspektywie jednostkowej, instytucjonalnej i społecznej; sposoby, formy i skuteczność oddziaływania resocjalizacyjnego poprzez teatr
- teatr więzienny jako miejsce potęgowania świadomości oraz nauki/zachęty do dialogu
- twórcza resocjalizacja a teatr
- repertuar i formy artystyczne teatru więziennego
- twórcy "teatrów za kratami"
- czy można wyróżnić cechy dystynktywne więziennego aktorstwa?
- sztuka więzienna a przestrzeń miejska
- związki teatru i dramatu z więzieniem (o czym mówimy, gdy mówimy o więzieniu w teatrze i dramacie)
- obraz więzienia (instytucji totalnej) w teatrze i dramacie i jego kulturowe uwarunkowania
- sposoby reprezentacji doświadczenia ograniczenia wolności w twórczości teatralnej i dramaturgicznej
- relacja między obrazami więzienia/instytucji totalnej a obrazami rzeczywistości społecznej w sztuce
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Ważne daty:
Do 20 września 2018 roku:
- przyjmowanie zgłoszeń i tematów wystąpień wraz z abstraktami (do max. 1800 znaków) i krótkimi biogramami autorów. Wszelkie pytania prosimy kierować na adres: teatrwwiezieniu2018@gmail.com
Do 5 października 2018 roku:
- informacja organizatorów o zakwalifikowaniu referatów
Do 26 października 2018 roku:
- wnoszenie opłaty konferencyjnej na konto BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 z dopiskiem "Teatr w więzieniu" i nazwiskiem osoby;
Informację o potrzebie wystawienia faktury prosimy przekazać przy wpłacie, podając pełną nazwę, adres i NIP instytucji.
Opłata konferencyjna
250 zł (150 zł dla doktorantów) lub 60 EURO (40 EURO for PhD students).
Koszty zakwaterowania i dojazdów w gestii uczestników, organizatorzy służą pomocą w znalezieniu noclegów.
Wszelkich informacji udzielają:
dr Magdalena Hasiuk mahas@go2.pl
dr Justyna Biernat justyna.biernatowa@gmail.com
mgr Joanna Kocemba joannakocemba@gmail.com