dr Justyna Biernat
justyna.biernat@ispan.pl
tel. (22) 50 48 227, 263
dr Magdalena Hasiuk-Świerzbińska
magdalena.hasiuk@ispan.pl
tel. (22) 50 48 227, 263
dr Katarzyna Kułakowska
katarzyna.kulakowska@ispan.pl
tel. (22) 50 48 227, 263
dr hab. Ewa Partyga, prof. IS PAN
ewa.partyga@ispan.pl
Pracownia Komparatystyki, która powstała na początku 2007 roku (jako Pracownia Historii Porównawczej Dramatu i Teatru), prowadzi zorientowane kulturowo badania komparatystyczne nad historią dramatu i teatru, przedmiotem szczególnego zainteresowania skupionych w Pracowni badaczy są zaś antropologiczne wymiary dramatu i teatru. Akcentowanie intertekstualnych i kulturowych uwarunkowań dzieła sztuki i praktyk artystycznych oznacza także otwarcie na interferencję różnych języków badawczych i opcji metodologicznych. Zgodnie z tendencjami we współczesnej komparatystyce w Pracowni prowadzone są także badania przekładoznawcze. Ze względu na kompetencje oraz zainteresowania badaczy związanych z Pracownią obszar szczególnie uprzywilejowany stanowią aktualnie wieloaspektowe badania nad dramatem, teatrem i kulturą krajów skandynawskich oraz Anglii, Francji i Włoch.
Książki:
- Ibsen czytany. Ibsen oglądany, red. E. Partyga, L. Sokół, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2008
W serii Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura ukazały się następujące tomy:
- Życie Księgi. Biblia a dramat i teatr współczesny, pod red. E. Partygi i M. Prussak, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2010 [spis treści] [abstrakty]
- Niebezpieczne związki? Dramat, teatr i kultura popularna, pod red. E. Partygi i P. Morawskiego, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2010 [spis treści] [abstrakty]
- Aktor. Niepewna tożsamość, pod red. K. Duniec, Oficyna Wydawnicza Errata 2012
- Perspektywa (post)kolonialna, pod red.E. Partygi, J. M. Sosnowskiej i T. Zadrożnego, Oficyna Wydawnicza Errata 2012 [spis treści] [wstęp]
- Nihilizm i nowoczesność, pod red. E. Partygi i M. Januszkiewicza, Oficyna Wydawnicza Errata 2012 [spis treści] [wstęp]
- Teatr wobec filmu. Film wobec teatru, pod red. Ewy Partygi i Grzegorza Nadgrodkiewicza, Oficyna Wydawnicza Errata 2015 [spis treści] [wstęp] [streszczenia]
- Ukryta teologia - otwarte pytania, pod red. L. Sokoła i A. Wincha, Wydawnictwo IS PAN, Warszawa 2017 [książka elektroniczna - POBIERZ PDF]
Konferencje i konwersatoria naukowe zorganizowane przez Pracownię:
- Biblia a dramat i teatr współczesny (6-8 listopada 2008; we współpracy z Katedrą Badań nad Teatrem i Filmem UKSW i z Centrum Myśli Jana Pawła II)
- Cisza w dramacie i teatrze (styczeń 2009)
- Futurismo 1909 – 2009. Włochy - Polska- Europa ( 3-4 grudnia 2009 we współpracy z Komitetem Nauk o Sztuce PAN, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Włoskim Instytutem Kultury)
- Nihilizm i nowoczesność (27-29 października 2011 we współpracy z SWPS, redakcją kwartalnika Kronos i Zakładem Semiotyki Literatury UAM w Poznaniu)
- Film wobec teatru - teatr wobec filmu (24-26 kwietnia 2014 we współpracy z Zakładem Antropologii Kulturowej, Filmu i Sztuk Audiowizualnych IS PAN)
- Hidden Theology - Open Questions. Intellectual and Spiritual Values of Culture (29-30 października 2014 we współpracy z The Vardö Seminar, Katedrą Skandynawistyki SWPS i Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu)
- Ethnos - Theatron (10-11 marca 2016 we współpracy z redakcją "Pamiętnika Teatralnego")
Badania zbiorowe i indywidualne podejmowane w Pracowni mieszczą się w ramach trzech szeroko zakrojonych tematów badawczych:
- Transdyscyplinarne, kulturowe studia nad dramatem i teatrem
- Dramat i teatr polskiego i europejskiego modernizmu w perspektywie komparatystycznej i antropologicznej
- Teoria i estetyka dramatu i teatru
dr hab. Ewa Partyga, prof. IS PAN
- prowadzi kulturowo zorientowane badania nad teatrem i dramatem XIX i XX wieku
- zajmuje się filozoficznymi, socjologicznymi i antropologicznymi aspektami problemu podmiotowości i tożsamości w dramacie i teatrze
- jest redaktorką naczelną "Pamiętnika Teatralnego"
- przekłada i opracowuje dramaty (z języka norweskiego i angielskiego)
- współpracuje z redakcją IbsenStage
- członkini grantu NCN: "Teatr Węgajty – 35 lat teatru antropologicznego i poszukiwań społeczno-kulturowych"
- rezydentka w Instytucie Teatralnym i członkini zespołu badawczego "Dorman. Archiwum otwarte"
- bada recepcję greckiej tragedii na współczesnej scenie polskiej
- zajmuje się antyczną tragedią pod kątem lamentacji i z wykorzystaniem psychologicznego/psychoanalitycznego aparatu badawczego
- przygotowuje do druku edycję krytyczną listów z tomaszowskiego getta