Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury / Department of Film Studies, Audiovisual Arts and Anthropology of Culture
Pracownia Filmoznawstwa / Film Studies Section
„Kwartalnik Filmowy” – sekretarz redakcji / managing editor
Telefon: +48 (22) 50 48 234
E-mail: grzegorz.nadgrodkiewicz@ispan.pl
https://orcid.org/0000-0003-3091-5714
Nota biograficzna | Biographical note | |
Filmoznawca, absolwent kulturoznawstwa ze specjalnością filmoznawczą na Uniwersytecie Łódzkim (2001) oraz Studium Doktoranckiego Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk (2008; w latach 2005-2008 stypendysta Instytutu). Zatrudniony w Zakładzie Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury Instytutu Sztuki PAN. Redaktor (od 2005) i sekretarz redakcji (od 2018) „Kwartalnika Filmowego”. Sekretarz Studium Doktoranckiego Instytutu Sztuki PAN (2009-2010), sekretarz Komitetu Nauk o Sztuce PAN (2009-2011), członek Rady Naukowej kwartalnika „Pleograf” (2017-2021). Członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajduje się m.in. film religijny i biblijny, kwestie duchowości w kinie, zagadnienia dotyczące związków filmu i teatru, a także film w kontekście korespondencji sztuk. Artykuły naukowe i przekłady publikował m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach” oraz tomach zbiorowych. | Film scholar, graduate of Cultural Studies (specialisation: Film Studies) from the University of Lodz (2001) and Doctoral Studies from the Institute of Art, Polish Academy of Sciences (2008; in 2005-2008 a scholarship holder of the Institute). He is employed at the Department of Film Studies, Audiovisual Arts and Anthropology of Culture at the Institute of Art, PAS. Editor (since 2005) and managing editor (since 2018) of Kwartalnik Filmowy. Secretary of the Doctoral Studies of the Institute of Art, PAS (2009-2010), secretary of the Art Sciences Committee, PAS (2009-2011), member of the Academic Advisory Board of Pleograf quarterly (2017-2021). Member of the Polish Society for Film and Media Studies. His research interests include religious and biblical film, problems of spirituality in cinema, issues concerning the relationship between film and theatre, as well as film and correspondence of the arts. His papers and translations were published i.a. in Kwartalnik Filmowy, Konteksty and in edited volumes. | |
Zakres badań | Fields of research | |
|
|
WYBRANE PUBLIKACJE / SELECTED PUBLICATIONS
Artykuły w czasopismach i tomach zbiorowych / Articles in journals and edited volumes
- Onodrim z Fangornu, „Kwartalnik Filmowy” 2021, nr 113, ss. 213-217.
- Architektonika teatru – struktura filmu – zakamarki umysłu. Nowojorskie pasaże „Birdmana”, „Kwartalnik Filmowy” 2020, nr 109, ss. 6-22.
- Ukryta Pasja. O trawestacji toposu biblijnego w „Zaćmie” Ryszarda Bugajskiego, [w:] Rejony twórczej zmiany. Tekst. Adaptacja. Medialna re-kreacja, red. Brygida Pawłowska-Jądrzyk, Katarzyna Gołos-Dąbrowska, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2019, ss. 129-148.
- „Neoplasma incognita”. Filmowe egzegezy nowotworów a ich obrazowanie medyczne, [w:] Cięcie ciał. Ruchome obrazy, red. Aleksander Kmak, Paulina Kwiatkowska, Matylda Szewczyk, Fundacja MAMMAL, Warszawa 2018, ss. 53-64.
- Śladami Pani Dalloway. Peregrynacje literacko-filmowo-internetowe a set-jetting, [w:] Nowa kinofilia. Przestrzenie i afekty, red. Karolina Kosińska, Paulina Kwiatkowska, Fundacja MAMMAL, Warszawa 2018, ss. 80-101.
- Aktorka, archetyp, amnezja. Na marginesie „Persony” Bergmana, „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 100, ss. 213-221.
- O zaślepieniu, nieprzejrzystości i reinkarnacji. „Zaćma” Ryszarda Bugajskiego, „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 97-98, ss. 200-211.
- Nasza Pani Profesor, „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 93-94, ss. 314-318 [współautorka: Jadwiga Mostowska].
- Wprowadzenie [współautorka: Ewa Partyga], [w:] Teatr wobec filmu, film wobec teatru, red. Ewa Partyga, Grzegorz Nadgrodkiewicz, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2015, ss. 5-9 [6. tom serii Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura].
- Barok powracający w „Psie andaluzyjskim” Luisa Buñuela. Notatki drugie, poprawione, „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 89-90, ss. 190-198.
- Pasja braci Fassnacht i filmowe echa widowiska „na wzór Oberammergau”. Kilka uwag o zapożyczeniu na przykładzie „Galilejczyka” Dymitra Buchowieckiego, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 87-88, ss. 140-150.
- „Tragicomedy dell’arte”, or Pierrotade à la Godard, „Konteksty” – Special Issue 2014: „Anthropology between Science and Art”, ss. 269-276.
- Three Voices on the „Ode to Joy”, „Kwartalnik Filmowy” – Special Issue 2013: „Polish Film Scholars on Polish Cinema”, ss. 283-302 [współautorki: Ewa Ciszewska, Jadwiga Mostowska].
- Sens i celowość ofiary z siebie. Utajony dyskurs „Donniego Darko”, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 81, ss. 204-210.
- Chrystofania warszawska, konstanciński raj. „Mrzonka” Janusza Majewskiego, [w:] Gefilte film IV. Wątki żydowskie w kinie, red. Joanna Preizner, Austeria, Kraków – Budapeszt 2013, ss. 191-214.
- Raffaele Mertesa filmowa wersja Apokalipsy św. Jana. Wokół problemu (nie)transponowalności Objawienia Janowego, [w:] Czas Apokalipsy. Koniec dziejów w kulturze od późnego średniowiecza do współczesności, red. Kamil Kopania, Fundacja „Ars Auro Prior” – Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2012, ss. 314-320.
- Dziesięć tysięcy ćwierknięć, [w:] „Jeden, by wszystkich zgromadzić i w jasności związać”. Księga z okazji jubileuszu osiemdziesięciolecia prof. Wiesława Juszczaka, red. Urszula Makowska, Grzegorz Nadgrodkiewicz, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2012, ss. 167-176.
- „Quem queritis in sepulchro, o Christicolae?” O teatralnej proweniencji wczesnych filmów pasyjnych, [w:] Między filmem a teatrem, red. Sławomir Bobowski, Milan Lesiak, Małgorzata Różewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2012, ss. 149-162.
- Koncept nieżydowskości Jezusa. „Golgota” Juliena Duviviera, [w:] Gefilte film II. Wątki żydowskie w kinie, red. Joanna Preizner, Austeria, Kraków 2009, ss. 261-277.
- Zkouška pokolení, zkouška dospělosti? (wersja czeskojęzyczna) – Generation experience as the initiation to maturity? (wersja angielskojęzyczna), [w:] Panorama filmové kritiky 1. Sbornik textů ke stejnojmennému cyklu 34. Letni filmové školy 2008, red. Kateřina Surmanová, Uherské Hradiště 2008, ss. 25-30, 65-71 [współautorki: Ewa Ciszewska, Jadwiga Mostowska].
- Coś, czego nie da się zrozumieć, dzieje się na tej ulicy, w tym domu, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 61, ss. 70-77.
- Trójgłos o „Odzie do radości”, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 57-58, ss. 160-179 [współautorki: Ewa Ciszewska, Jadwiga Mostowska].
- Casus „Żywota Briana” albo jak dekonstruować filmową epikę biblijną, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 56, ss. 37-46.
- Joela Schumachera głos w sprawie „snuff movies”, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54-55, ss. 96-117.
- O kilku aspektach prawdy. „Pasja” Mela Gibsona, [w:] Kino amerykańskie. Dzieła, red. Elżbieta Durys, Konrad Klejsa, Rabid, Kraków 2006, ss. 347-385.
- „Rashomon” A. Kurosawy i „Harakiri” M. Kobayashiego – samurajski honor w starojapońskim dramacie nō, „Staszowskie Zeszyty Popularnonaukowe” 2004, nr 3, ss. 73-86.
- Teoria cykliczności w dziejach – od Heraklita do Spenglera, „Staszowskie Zeszyty Popularnonaukowe” 2003, nr 2, ss. 119-125.
- Tragikomedia dell’arte, czyli pierrotada à la Godard, „Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 31-32, ss. 265-275.
- Allen „ex machina”, czyli antyk wiecznie żywy, [w:] Na rubieżach ponowoczesności. Szkice o filmie współczesnym, red. Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko, Rabid, Kraków 2000, ss. 45-57.
Redakcja tomów zbiorowych / Edited volumes
- Teatr wobec filmu, film wobec teatru, red. Ewa Partyga, Grzegorz Nadgrodkiewicz, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2015 [6. tom serii Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura].
- „Jeden, by wszystkich zgromadzić i w jasności związać”. Księga z okazji jubileuszu osiemdziesięciolecia prof. Wiesława Juszczaka, red. Urszula Makowska, Grzegorz Nadgrodkiewicz, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2012.
Przekłady / Translations
- Katixa Agirre, Iratxe Fresneda, Wychodząc z „baserri”. Queerowe kino baskijskie dzisiaj, „Kwartalnik Filmowy” 2018, nr 101-102, ss. 223-230 (przekład z języka angielskiego).
- André Singer, Antropologia, ludobójstwo i obrazowanie, „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 93-94, ss. 214-234 (przekład z języka angielskiego).
- Peter I. Crawford, Różnorodność kulturowa, dziedzictwo i film etnograficzny, [w:] Images of Cultural Diversity and Heritage. NAFA Film Festival 2015 (katalog festiwalu), red. Karolina J. Dudek, Sławomir Sikora, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015, ss. 30-35 (przekład z języka angielskiego).
- Susan Sontag, Film i teatr, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 87-88, ss. 6-23 (przekład z języka angielskiego).
- Thomas Elsaesser, Nowa Historia Filmu jako archeologia mediów, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67-68, ss. 8-41 (przekład z języka angielskiego).
- Dan Harries, Konserwatywne transgresje i kanoniczne konkluzje, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 56, ss. 6-24 (przekład z języka angielskiego).
- John K. Walton, Nowe spojrzenie na wczesną historię brytyjskiego kina – archiwum Mitchella i Kenyona, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 52, ss. 6-16 (przekład z języka angielskiego).
Recenzje książek / Book reviews
- Meandry narracji, „Nowe Książki” 2019, nr 6, ss. 83-84 [recenzja książki Jacka Ostaszewskiego Historia narracji filmowej].
- W okupowanym kinie, „Nowe Książki” 2019, nr 4, ss. 26-27 [recenzja książki Krzysztofa Trojanowskiego Świnie w kinie? Film w okupowanej Polsce].
- Sceny z życia Ingmara, „Nowe Książki” 2018, nr 12, ss. 12-13 [recenzja książki Thomasa Sjöberga Ingmar Bergman. Miłość, seks i zdrada].
- Jej portret jasny, „Nowe Książki” 2014, nr 12, ss. 54-55 [recenzja książki Elżbiety Baniewicz Dymna].
- Balthasar, Tarkowski i „theatrum mundi”, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 83-84, ss. 335-338 [recenzja książki Michała Legana Balthasar/Tarkowski. Teodramat w filmie].
- W świecie filmowej duchowości, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 61, ss. 210-214 [recenzja Światowej encyklopedii filmu religijnego pod redakcją ks. Marka Lisa i Adama Garbicza].