Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury
Pracownia Filmoznawstwa
„Kwartalnik Filmowy” – redaktorka
Telefon: +48 (22) 50 48 234
E-mail: klaudia.rachubinska@ispan.pl
https://orcid.org/0000-0002-8240-0643
Absolwentka Wydziału Psychologii oraz Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Pracę magisterską w zakresie psychologii kultury pt. "Doskonały obcy. Psychologiczne i kulturowe reprezentacje archetypu błazna", przygotowaną pod opieką dr. Romana Zawadzkiego, obroniła w roku 2012. W roku 2013 na kierunku kulturoznawstwo – wiedza o kulturze obroniła pracę pt. "Kobiece ciało i męska medycyna. Sposoby konstruowania różnicy płciowej w wybranych filmach Davida Cronenberga", przygotowaną pod kierunkiem dr. hab. Wojciecha Michery. W latach 2012-2017 uczestniczka studiów doktoranckich na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2018-2021 sekretarz redakcji internetowego czasopisma naukowego "Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu". Od 2022 roku redaktorka "Kwartalnika Filmowego". Laureatka XXIII Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka. Pracuje nad rozprawą doktorską poświęconą wizerunkom kobiet w muzyce rozrywkowej pod kierunkiem dr hab. Iwony Kurz, prof. UW.
Zainteresowania naukowe
- kino grozy w perspektywie społecznej
- (wielo)zmysłowość doświadczenia filmowego
- film w polu kultury wizualnej
Wybrane publikacje
- Nieludzkie, arcyludzkie. Wnętrze ciała w twórczości Davida Cronenberga, "Kwartalnik Filmowy" 2012, nr 79
- You’re one of me? Ciało jako nośnik tożsamości w filmach Davida Cronenberga, "Kwartalnik Filmowy" 2013, nr 83-84
- Maszyna do nadawania autentyczności. Perypetie polskiej muzyki popularnej w latach 80. [współautorzy: Natalia Grądzka, Antoni Michnik, Mateusz Migut, Xawery Stańczyk), "Kultura popularna" 2014, nr 2 (40)
- Fluxfilm: między definicjami, [w:] "Narracje – estetyki – geografie. Fluxus w trzech aktach", red. Antoni Michnik, Klaudia Rachubińska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014
- Fluxus a kąpiel. Trzy ścieżki do absolutu dla początkujących, [w:] "Narracje – estetyki – geografie. Fluxus w trzech aktach", red. Antoni Michnik, Klaudia Rachubińska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014
- Gender w muzyce: maski i maskarady, [w:] "Gender. Przewodnik Krytyki Politycznej", opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014
- "COUM guarantee disappointment". O muzyce, manifestach, miłości i rozczarowaniu, "Glissando" 2014, nr 25
- Czy sztuka zbawi świat i inne naiwne pytania o skuteczność działalności artystycznej, [w:] "Teatr jest walką", red. Katarzyna Kapralska, Paweł Sztarbowski, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera, Warszawa 2015
- Świątynie sztuki, katedry kultury. Refleksje o architekturze z ludzką twarzą, [w:] "Sztuka w kinie dokumentalnym", red. Paulina Kwiatkowska, Matylda Szewczyk, Fundacja MAMMAL, Warszawa 2016
- Youth Under Construction: The Generational Shifts in Popular Music Journalism in Poland of the 1980s [współautor: Xawery Stańczyk], [w:] "Popular Music in Eastern Europe. Breaking the Cold War Paradigm", red. Ewa Mazierska, Palgrave Macmillan UK, London 2016
- I’d like to meet you in a timeless, placeless place: kobiecość i przestrzeń oczami Luce Irigaray i Suzanne Vegi, "Kultura Popularna" 2017, nr 3 (53)
- Violetta Villas. Przewodnik w krótkich hasłach [współautor: Marcin Bogucki], "Dialog" 2017, nr 2 (723)
- "Zespołów rockowych nikt nie pyta, czy są pastiszem lat 70." Super Girl & Romantic Boys vs nostalgia i retromania [współautorzy: Natalia Grądzka, Antoni Michnik], [w:] "Pomiędzy retro a retromanią", red. Małgorzata Major, Patrycja Włodek, Katedra Wydawnictwo Naukowe, Gdańsk 2018
- "Trylogia Cornetto": Trzy smaki nowej kinofilii, [w:] "Nowa Kinofilia: przestrzenie i afekty", red. Karolina Kosińska, Paulina Kwiatkowska, Fundacja MAMMAL, Warszawa 2018
- Who’s that Girl? Authenticity and Artifice in the Work of Amanda Palmer and St. Vincent, [w:] "Populärkultur – Geschlecht – Handlungsräume. Kultur-, medien- und sozialwissenschaftliche Beiträge", red. Christoph Behrens, Gabriele Linke, Kristina Mühlbach, Heike Trappe, LIT Verlag, Münster 2018
- Dźwiękowy wihajster, czyli po pierwsze nie szkodzić, "Glissando" 2019, nr 36
- Nawet beksy mogą być bohaterkami. O emancypacyjnym potencjale "Czarodziejki z Księżyca", [w:] "Chińskie bajki. Fandom mangi i anime w Polsce", red. Dariusz Brzostek, Aldona Kobus, Katarzyna Marak, Miłosz Markocki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2019
- Feminatywy. O kobietach koreańskiego kina, "Ekrany" 2021, nr 3
Redakcja tomów zbiorowych
- "Narracje – estetyki – geografie. Fluxus w trzech aktach", red. Antoni Michnik, Klaudia Rachubińska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014
- "Bądźmy realistami, żądajmy niemożliwego. Utopie i fantazje w modzie i dizajnie", red. Justyna Jaworska, Klaudia Rachubińska, Agata Zborowska, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2014
Tłumaczenia
- Corina Kühn, "Stanie, chowanie, czekanie, bieganie. Prakseologiczne podejście do prac Jiříego Kovandy", [w:] "Awangarda/Underground. Idee, historie, praktyki w kulturze polskiej i czeskiej", red. Agnieszka Karpowicz, Weronika Parfianowicz, Xawery Stańczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018 (przekład z j. angielskiego)
- Sebastian Jagielski, "But Indeed, I Will Be Immoral. Stars in Polish Communist Cinema", "Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu" 2019, nr 5 (przekład na j. angielski)