Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury / Department of Film Studies, Audiovisual Arts and Anthropology of Culture – kierowniczka Zakładu / head of the Department
Pracownia Filmoznawstwa / Film Studies Section
„Kwartalnik Filmowy” – redaktorka naczelna / editor-in-chief
Telefon: +48 (22) 50 48 234
E-mail: karolina.kosinska@ispan.pl
https://orcid.org/0000-0003-1096-878X
Nota biograficzna | Biographical note | |
Doktor filmoznawstwa, adiunktka w Zakładzie Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Redaktorka naczelna „Kwartalnika Filmowego”. Autorka książki Androgyn. Tożsamość, tęsknota, pragnienie (2015), uhonorowanej Nagrodą im. Bolesława Michałka za najlepszą książkę filmoznawczą roku. W kręgu jej zainteresowań naukowych znajduje się brytyjskie kino społeczne, a także historia i estetyka filmowego realizmu społecznego. Członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, European Network for Cinema and Media Studies oraz The British Association of Film, Television and Screen Studies. | Assistant Professor at the Department of Film Studies, Audiovisual Arts and Anthropology of Culture at the Institute of Art, Polish Academy of Sciences. She is the editor-in-chief of the academic film journal Kwartalnik Filmowy, published by the Institute. Her book based on her doctoral thesis, Androgyn. Tożsamość, tęsknota, pragnienie [Androgyne: Identity, Longing and Desire] (2015), has been awarded the Bolesław Michałek Award as the best film studies publication of the year. She is interested in British cinema, and also in the history and aesthetics of cinematic social realism. She is a member of Polish Society for Film and Media Studies, European Network for Cinema and Media Studies, and The British Association of Film, Television and Screen Studies. | |
Zakres badań | Fields of research | |
|
|
WYBRANE PUBLIKACJE / SELECTED PUBLICATIONS
Monografie / Monographies
- Androgyn. Tożsamość, tęsknota, pragnienie, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2014.
Artykuły w czasopismach i tomach zbiorowych / Articles in journals and edited volumes
- Affective Rhythms: Experience of Trauma in Alan Clarke’s Films from the 1980s, „Kwartalnik Filmowy” 2023, nr 123, s. 50-73.
- „To jest twój człowiek – idź z nim”. O zakłóconej identyfikacji w filmach Alana Clarke’a, „Kwartalnik Filmowy” 2021, nr 114, s. 104-124.
- Architektura, urbanistyka i wspólnota – „Byker” Sirkki-Liisy Konttinen, „Kwartalnik Filmowy” 2020, nr 109, s. 86-105.
- Realizm społeczny i kino dziedzictwa. Kino brytyjskie, [w:] Historia kina, tom IV: Kino końca wieku, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2019, s. 423-488.
- Materialność wyspy. O set-jettingu i „Człowieku z Aran” Roberta Flaherty’ego, [w:] Nowa kinofilia. Przestrzenie i afekty, red. Paulina Kwiatkowska, Karolina Kosińska, Fundacja Mammal, Warszawa 2018, s. 41-56.
- The Troubled Image: The Conflict in Northern Ireland as Seen by the Irish and the British, [w:] Conflict and Controversy in Small Cinemas (Interdisciplinary Studies in Performance. Historical Narratives. Theater. Public Life, vol. 12), Peter Lang, Brno 2018, s. 33-43.
- Rozluźnienie śrubek, czyli Emak Bakia, „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 100, s. 145-155.
- „Długie ujęcie naszego miasta z tamtego wzgórza”, czyli o władzy spojrzenia w brytyjskich filmach realizmu społecznego lat 60. i 80., „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 97-98, s. 181-199.
- Brytyjczycy o Polakach, czyli jak pisano o polskim kinie w brytyjskim piśmie „Sight & Sound” w latach 50. i 60., „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 95, s. 184-203.
- „Everybody’s an Actor, Shakespeare Said”: Joan Littlewood, Barney Platts-Mills i „Bronco Bullfrog”, [w:] Teatr wobec filmu, film wobec teatru (seria Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura, tom 6), red. Ewa Partyga, Grzegorz Nadgrodkiewicz, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2015, s. 69-79.
- Antonioni, Thomas i ja. Doświadczenie flâneura i „Powiększenie”, [w:] Spojrzenie Antonioniego, red. Paulina Kwiatkowska, Piotr Sadzik, Fundacja Mammal, Warszawa 2015, s. 91-140
- Smak miodu. Shelagh Delaney, Morrissey i niemożliwe sprzężenie zwrotne, „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 91, s. 20-31.
- Kino młodych gniewnych, „Dialog” 2014, nr 12, s. 172-183.
- The Androgyne Who Fell to Earth, „Konteksty” – Special Issue 2014: „Anthropology between Science and Art”, s. 391-401.
- That Which Is Absent: Accounts and Memories of Women From the Warsaw Uprising as Ready-Made But not Used Film Scenarios, „Kwartalnik Filmowy” – Special Issue 2013: „Polish Film Scholars on Polish Cinema”, s. 257-282.
- Tam ich nie ma. Ciało pop-gwiazdy w „Superstar: The Karen Carpenter Story” i „I’m Not There” Todda Haynesa, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 83-84, s. 99-116.
- Słyszeć prawdę, oglądać fikcję. O statusie dokumentalizmu w „The Arbor” Clio Barnard, [w:] Pogranicza dokumentu, red. Mikołaj Jazdon, Katarzyna Mąka-Malatyńska, Piotr Pławuszewski, CK Zamek, Poznań 2012, s. 125-135.
- A może pójdziemy na mecz? Futbol według Kena Loacha, „Konteksty” 2012, nr 3-4 (298-299), s. 160-164.
- Trylogia Billa Douglasa i granice realizmu społecznego, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75-76, s. 149-163.
- „To jest prawdziwa opowieść”. O Andrei Dunbar, Lorraine Dunbar i „The Arbor” Clio Barnard, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 73, s. 100-105.
- Style and Attitude: Social(ist) Realism in the Polish Black Series and British Free Cinema, „Studies in Eastern European Cinema” 2011, vol. 2, s. 193-209.
- Apichatpong Weerasethakul: Otwartość dżungli i nieoczywiste emocje, [w:] Autorzy kina azjatyckiego, red. Alicja Helman, Agnieszka Kamrowska, Rabid, Kraków 2010, s. 265-276.
- To, czego nie ma. Relacje i wspomnienia kobiet z Powstania Warszawskiego jako gotowe a niezrealizowane scenariusze filmowe, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 69, s. 95-120.
- „Radha nie jest na sprzedaż!” Kobieta i wywrotowość w „Mother India” Mehbooba Khana, [w:] Nie tylko Bollywood, red. Grażyna Stachówna, Przemysław Piekarski, Korporacja Ha!Art, Kraków 2009, s. 185-202.
- Światy rozbite, światy przyległe. O strukturze filmów Tsai Ming-lianga, [w:] Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-lianga, red. Paulina Kwiatkowska, Kuba Mikurda, Korporacja Ha!Art, Kraków 2009, s. 41-58.
- Manewry tożsamościowe. Kobieta jako mężczyzna i mężczyzna jako kobieta w przedwojennym polskim kinie komediowym, [w:] Ciało i seksualność w kinie polskim, red. Sebastian Jagielski, Agnieszka Morstin-Popławska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009, s. 25-41.
- Campowy androgyn. „Rocky Horror Picture Show” Jima Sharmana, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 66, s. 37-59.
- „W życiu nie miałem takiej jazdy”, Modsi, „Quadrophenia”, „The Originals” i tożsamość subkulturowa, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 62-63, s. 235-251.
- Po czyjej jesteś stronie? Ken Loach jako autor i nieautor, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 60, s. 183-194.
- Czyja jest Brytania. Lindsay Anderson i Derek Jarman, czyli zaślubiny buntu z konserwatyzmem, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 53, s. 27-50.
- Słyszę hałasujące dzieci”, czyli o smutku i czułości w „Vive L’amour” Tsai Ming-lianga, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 51, s. 230-235.
- Tęsknota za światem z innego świata. Androgyn w „Performance” i „Człowieku, który spadł na Ziemię” Nicolasa Roega, „Panoptikum” 2004, nr 3 (10), s. 42-49.
- Androgyn, który spadł na Ziemię, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 47, s. 155-174.
- Queer cinema i matematyka snu. Kino Todda Haynesa, „Kino” 2003, nr 9, s. 45-47.
- „Billy Elliot” Stephena Daldry’ego, czyli androgyniczna alternatywa, „Kultura Popularna” 2002, nr 1, s. 141-148.
Redakcja tomów zbiorowych / Edited volumes
- Nowa kinofilia. Przestrzenie i afekty, red. Paulina Kwiatkowska, Karolina Kosińska, Fundacja Mammal, Warszawa 2018.
- Polskie seriale telewizyjne, red. Piotr Zwierzchowski, Barbara Giza, John Bates, Karolina Kosińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2014.
Przekłady / Translations
- Nicolas Roeg, Świat stale się zmienia, Wydawnictwo w Podwórku, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Wrocław 2018.
- Anton Kaes, Powrót nieumarłych, „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 89-90.
- Janina Falkowska, Pocałunek śmierci. Przestrzeń pozakadrowa w filmach Michaela Haneke, Aleksandra Sokurowa i Andrzeja Wajdy, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 87-88.
- Stan Brakhage, Metafory wizji, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 70.
- William Guynn, Przekształcanie historii w filmie (wraz z Teresą Rutkowską), „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 69.
- Christopher Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2009.
- Akira Mizuta Lippit, Projekt powierzchni kina, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 65.
- Lutz Koepnick, Aura widziana na nowo. Benjamin i współczesna kultura wizualna, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 64.
- Anna Notaro, Technologia w poszukiwaniu artysty. Kwestie auteuryzmu/autorstwa a współczesne doświadczenie filmowe, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 60.
- Barbara Keifenheim, Krytyczne uwagi na temat antropologii wizualnej, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54-55.
- Daniel Bird, Duch Goto, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 53.
- Charlotte Brundson, Doświadczenie miejsca. Londyn i kino, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 52.
- Vijay Mishra, Autorstwo i powab romansu, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 51.
- Kristin Thompson, Polityka rządu a potrzeby praktyczne w kinie radzieckim lat 20., „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 49-50.
- Jay Ruby, Mówić do, mówić o, mówić z albo mówić przy, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 47-48
- Vivian Sobchack, Poszerzone spojrzenie w zawężonej przestrzeni: Kieślowski i kwestia transcendencji, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 45.
- Jeff Smith, Niesłyszane melodie? Krytyka psychoanalitycznej teorii muzyki filmowej, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44.