Zakład Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej
„Kwartalnik Filmowy”
Telefon: +48 (22) 50 48 234
E-mail: karolina.kosinska@ispan.pl
Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność filmoznawcza) w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę magisterską dotyczącą form buntu w kinie brytyjskim obroniła pod kierunkiem prof. dr. hab. Tadeusza Lubelskiego w 2002 roku. Pracę doktorską na temat postaci androgynicznej w brytyjskim filmie i kulturze popularnej obroniła w 2008 roku (promotor: prof. dr hab. Andrzej Pitrus) również w ISzA UJ. Od 2003 roku redaktorka „Kwartalnika Filmowego”, od 2008 adiunkt w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej IS PAN.
Zakres badań
- Kino brytyjskie
- Filmowe formy realizmu społecznego
Wybór publikacji
- Pigułka i dyktatura, „Czas kultury” 2001, nr 1
- Rewolucja w brokacie i piórach, „Ha!Art” 2001, nr 2
- „Billy Elliot” Stephena Daldry’ego, czyli androgyniczna alternatywa, „Kultura Popularna”2002, nr 1
- Kino Niemocy, „Kino” 2002, nr 3, s.
- Queer cinema i matematyka snu. Kino Todda Haynesa, „Kino” 2003, nr 9
- Tęsknota za światem z innego świata. Androgyn w „Performance” i „Człowieku, który spadł na Ziemię” Nicolasa Roega, „Panoptikum” 2004, nr 3
- Androgyn, który spadł na Ziemię, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 47
- „Słyszę hałasujące dzieci”, czyli o smutku i czułości w „Vive L’amour” Tsai Ming-lianga, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 51
- Czyja jest Brytania. Lindsay Anderson i Derek Jarman, czyli zaślubiny buntu z konserwatyzmem, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 53
- Po czyjej jesteś stronie? Kino Kena Loacha, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 60
- „W życiu nie miałem takiej jazdy”, Modsi, „Quadrophenia”, „The Originals” i tożsamość subkulturowa, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 62-63
- „Radha nie jest na sprzedaż!” Kobieta i wywrotowość w „Mother India” Mehbooba Khana, w: „Nie tylko Bollywood”, red. G. Stachówna, P. Piekarski, Korporacja Ha!Art, Kraków 2009
- Światy rozbite, światy przyległe. O strukturze filmów Tsai Ming-Lianga, w: „Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-Lianga”, red. P. Kwiatkowska, K. Mikurda, Korporacja Ha!Art, Kraków 2009
- Manewry tożsamościowe. Kobieta jako mężczyzna i mężczyzna jako kobieta w przedwojennym polskim kinie komediowym, w: „Ciało i seksualność w kinie polskim”, red. S. Jagielski, A. Morstin-Popławska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009
- Campowy androgyn. „Rocky Horror Picture Show” Jima Sharmana, “Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 66
- Apichatpong Weerasethakul: Otwartość dżungli i nieoczywiste emocje, w: „Autorzy kina azjatyckiego”, red. A. Helman, A. Kamrowska, Rabid, Kraków 2010
- To, czego nie ma – relacje i wspomnienia kobiet z Powstania Warszawskiego, jako gotowe, a niezrealizowane scenariusze filmowe, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 69
Tłumaczenia
- Jeff Smith, „Niesłyszane melodie? Krytyka psychoanalitycznej teorii muzyki filmowej”, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44 (przekład z języka angielskiego)
- Vivian Sobchack, „Poszerzone spojrzenie w zawężonej przestrzeni: Kieślowski i kwestia transcendencji”, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 45, (przekład z języka angielskiego)
- Jay Ruby, „Mówić do, mówić o, mówić z albo mówić przy, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 47-48 (przekład z języka angielskiego)
- Kristin Thompson, „Polityka rządu a potrzeby praktyczne w kinie radzieckim lat 20.”, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 49-50 (przekład z języka angielskiego)
- Vijay Mishra, „Autorstwo i powab romansu”, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 51 (przekład z języka angielskiego)
- Charlotte Brundson, „Doświadczenie miejsca. Londyn i kino”, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 52 (przekład z języka angielskiego)
- Daniel Bird, „Duch Goto”, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 53 (przekład z języka angielskiego)
- Barbara Keifenheim, „Krytyczne uwagi na temat antropologii wizualnej”, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54-55 (przekład z języka angielskiego)
- Anna Notaro, „Technologia w poszukiwaniu artysty. Kwestie auteuryzmu/autorstwa a współczesne doświadczenie filmowe”, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 60 (przekład z języka angielskiego)
- Lutz Koepnick, „Aura widziana na nowo. Benjamin i współczesna kultura wizualna”, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 64
- Akira Mizuta Lippit, „Projekt powierzchni kina”, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 65