Zakład Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury / Department of Film Studies, Audiovisual Arts and Anthropology of Culture
Pracownia Filmoznawstwa / Film Studies Section
„Kwartalnik Filmowy” – redaktorka / editor
Telefon: +48 (22) 50 48 234
E-mail: beata.krippner@ispan.pl
https://orcid.org/0000-0001-8096-9708
Nota biograficzna | Biographical note | |
Filmoznawczyni i filolożka. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (filologia polska) oraz Studium Doktoranckiego Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk (w latach 1993-1996 stypendystka Instytutu). Doktorat w zakresie nauk humanistycznych, specjalność – filmoznawstwo i medioznawstwo (ISPAN; promotor: prof. zw. dr hab. Marek Hendrykowski). Adiunkt w Zakładzie Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury Instytutu Sztuki PAN (na etacie od 1996 r.; w latach 2011- 2020 – kierownik Zakładu). W latach 2016-2018 zasiadała w Radzie Naukowej ISPAN. Redaktorka „Kwartalnika Filmowego” od reaktywacji pisma w 1993 r. (w latach 1998-2018 – sekretarz redakcji). Prowadząca specjalizację filmoznawczą i wykładowczyni Studiów Podyplomowych ISPAN (od 2016). Wykładała na UW. Prowadziła autorską cykliczną audycję radiową o tematyce filmowej. Publikowała recenzje filmowe (m.in. dla Polskiej Agencji Prasowej) i materiały dokumentacyjne (m.in. latach 1993-2003 kronikę wydarzeń filmowych, obejmującą lata 1992-2002). Zasiadała w jury Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych. W latach 2012-2014 była członkinią komisji ekspertów przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. | Film scholar and philologist. Graduate of the University of Warsaw (M.A in Polish Philology) and the Doctoral Studies at the Institute of Art, Polish Academy of Sciences (in 1993-1996 a scholarship holder of the Institute). Ph.D. in the humanities, specialisation – film and media studies (Institute of Art, Polish Academy of Sciences; supervisor: prof. Marek Hendrykowski). Assistant Professor in the Department of Film Studies, Audiovisual Arts and Anthropology of Culture at the Institute of Art, Polish Academy of Sciences (full-time since 1996; Head of the Department in 2011-2020). From 2016 to 2018 a member of the Scientific Council of the Institute of Art, Polish Academy of Sciences. Editor of Kwartalnik Filmowy since its reactivation in 1993 (from 1998 to 2018 – managing editor). Faculty advisor at the film studies specialisation and lecturer of the Postgraduate Studies of the Institute of Art, Polish Academy of Sciences (since 2016). She has lectured at the University of Warsaw. She hosted her own cyclical radio program about film. She has published film reviews (for Polska Agencja Prasowa [Polish Press Agency], among others) and documentary materials (including a chronicle of film events 1992-2002). She was a member of the jury of the International Short Film Festival. In 2012-2014 she was a member of the expert commission at the Ministry of Culture and National Heritage. She is a member of the Polish Society for Film and Media Studies. | |
Zakres badań | Fields of research | |
|
|
WYBRANE PUBLIKACJE / SELECTED PUBLICATIONS
Artykuły w czasopismach i tomach zbiorowych / Articles in journals and edited volumes
- Saturn – wstydliwe (?) początki austriackiego filmu fabularnego, „Kwartalnik Filmowy” 2022, nr 117, ss. 124-142.
- Avi Mograbi. Gonzo-dokumenty, „Kwartalnik Filmowy” 2021, nr 115, ss. 102-126.
- Problemy genologiczne z pejzażem telewizyjnym. Propozycja klasyfikacji faktualnych gatunków hybrydowych i gatunków „reality TV”, „Kwartalnik Filmowy” 2020, nr 112, ss. 38-64.
- Filmowe prototypy Petera Kubelki oraz konfiguracje ciała w twórczości VALIE EXPORT, [w:] Historie filmu awangardowego. Od dadaizmu do postinternetu, Fundacja Okonakino – Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie – Korporacja ha!art, Warszawa – Kraków 2020, ss. 269-282.
- Geneza brytyjskiej docusoap i polskiej telenoweli dokumentalnej w kontekście produkcyjno-nadawczym, „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 108, ss. 293-314.
- Znaczenie namiotu w życiu mieszkańców Górnej Austrii, czyli mockdokumentalne Święto kurczaka, „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 100, ss. 156-166.
- Hedy Lamarr. Austriacka piękność i wynalazczyni w hollywoodzkim systemie gwiazd, „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 93-94, ss. 35-52 (także na stronie http://www.austriart.pl/2017/11/nieustanne/ pod tytułem Żądze Hedy Lamarr).
- Andrzej Kondratiuk. Metafizyka, „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 96, ss. 114-120.
- Pan Profesor, [w:] Filmowe ulice Jerzego Toeplitza, red. Rafał Marszałek, Film Studio MTM, Warszawa 2015, ss. 153-157.
- Aleksander Jackiewicz – człowiek, którego zawsze zadziwiał fenomen ruchomych obrazów, [w:] Aleksander Jackiewicz, red. Barbara Giza, Piotr Zwierzchowski, seria Polscy krytycy filmowi, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015, ss. 17-39.
- Bibliografia Aleksandra Jackiewicza, [w:] Aleksander Jackiewicz, red. Barbara Giza, Piotr Zwierzchowski, seria Polscy krytycy filmowi, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015, ss. 223-302.
- The Parodic Nature of the Appropriation of Factual Codes and Conventions in Mockumentaries, „Konteksty” – Special Issue 2014: „Anthropology between Science and Art”, ss. 414-428.
- Cielesność, intymność i seksualność w filmach Ulricha Seidla jako medium samotności i odrzucenia, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 83-84, ss. 277-294.
- Butterkinder – austriacki epizod z historii europejskich dzieci, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 81, ss. 104-116.
- Between Fact and Fiction: Documentary Telenovela, or Docusoap Polish Style, „Kwartalnik Filmowy” – Special Issue 2013: „Polish Film Scholars on Polish Cinema”, ss. 283-302, ss. 169-188.
- Zawłaszczanie dokumentalności przez faktualność – dokument w przekazach audiowizualnych. Krótki przegląd gatunków i form faktualnych na wybranych przykładach, [w:] Dokument w sztuce współczesnej, Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu, Poznań 2012, ss. 106-122.
- Między fikcją a faktami. Docusoap po polsku, czyli telenowela dokumentalna, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75-76, ss. 273-294.
- Awangarda austriacka. Peter Kubelka, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 70, ss. 59-82.
- Heimatfilm. Zarys dziejów gatunku, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67-68, ss. 169-189.
- Parodystyczna natura przywłaszczeń faktualnych kodów i konwencji w mock-dokumentach, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 56, ss. 47-72.
- Mock-documentary a dokumentalne fałszerstwa, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54-55, ss. 190-210.
- Mydlany świat, czyli brytyjska soap opera, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 52, ss. 114-141.
- Teoria i historia filmu w Polsce w latach 1945-1990 (współautor: Zbigniew Benedyktowicz), [w:] Humanistyka polska w latach 1945-1990, red. Urszula Jakubowska, Jerzy Myśliński, Instytut Badań Literackich PAN, Fundacja Akademia Humanistyczna, Warszawa 2004 (esej i wybór tekstów).
- Teoria i historia filmu w Polsce w latach 1945-1990 (współautor: Zbigniew Benedyktowicz), „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 46, ss. 203-227.
- W poszukiwaniu ideału kobiecości – „M. Butterfly” Davida Cronenberga, „Kwartalnik Filmowy” 1999, nr 25, ss. 135-148.
- Funny Games, czyli przemoc w białych rękawiczkach, „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 21-22, ss.183- 206.
- Każdy film jest formą manipulacji – rozmowa z reżyserem Andrzejem Trzosem-Rastawieckim, „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23.
- Kronika animacji polskiej (lata 1982-1997), „Kwartalnik Filmowy” 1997-1998, nr 19-20, ss. 45-53.
- Pełna bibliografia filmu Andrzeja Wajdy „Popiół i diament”, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17.
- Skrócona bibliografia Andrzeja Wajdy, „Kwartalnik Filmowy” 1996-1997, nr 15-16, ss. 318-351.
- Filmografia Andrzeja Wajdy, „Kwartalnik Filmowy” 1996-1997, nr 15-16, ss. 352-367.
- Katalog Filmów Dokumentalnych Programu II TVP S.A. 1976-1996, Telewizja Polska S.A., Prasowa Agencja Telewizyjna, Warszawa 1996.
- Pan Profesor, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 11, ss. 173-175 (sylwetka prof. Jerzego Toeplitza).
- Filmografia Powstania Warszawskiego, „Kwartalnik Filmowy” 1994, nr 6.
- Aleksander Jackiewicz, „Kwartalnik Filmowy” 1993, nr 4, ss. 208-221.
Hasła encyklopedyczne / Encyclopedia entries
- Światowa encyklopedia filmu religijnego, red. ks. Marek Lis, Adam Garbicz, Biały Kruk, Kraków 2007 (101 haseł).
- Leksykon kultury polskiej poza krajem od roku 1939, t. I, red. Krzysztof Dybciak, Zdzisław Kudelski, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2000, ss. 60-62, 168-171, 273-276, 410-412, 460-462 (hasła: Eugeniusz Cękalski, Bronisław Kaper, Pola Negri, Władysław Starewicz, Henryk Wars).
- Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 1949-1999, red. Edward Krasiński, Warszawa 2000, księga pamiątkowa (hasła: Aleksander Jackiewicz, Aleksander Kumor, Danuta Palczewska, Jerzy Bonawentura Toeplitz i wraz ze Zbigniewem Benedyktowiczem: Pracownia Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej).
- Glossarium, „Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 31, ss. 341-346 (słowniczek terminów związanych z tematem „Sztuczny człowiek”).
Przekłady / Translations
- Marty Fairbairn, Etyka przedstawiania (wywiad z reżyserem filmu Jakub kłamca Peterem Kassovitzem), „Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 29-30, ss. 75-83 (przekład z języka angielskiego).
- Rachel Wright, Moja pierwsza encyklopedia. Muzyka – Teatr – Taniec, Klub Odkrywców, Warszawa 1999 (przekład z języka angielskiego i konsultacja merytoryczna książki).
- Wilhelm Alexander, Animacja komputerowa – fakty, fikcja, przyszłość, „Kwartalnik Filmowy” 1997-1998, nr 19-20, ss. 313-321 (przekład z języka niemieckiego).
Recenzje książek / Book reviews
- Munk – artysta niezastąpiony, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67-68, ss. 319-326 [recenzja książki Marka Hendrykowskiego Andrzej Munk, Warszawa 2007].
- Przewodnik (nie tylko) po historii polskiej kinematografii, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 34, ss. 238-240 [recenzja książki Małgorzaty Hendrykowskiej Kronika kinematografii polskiej 1895-1997, Poznań 1999].
- Składanie Frankensteina, „Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 31-32, ss. 353-358 [recenzja książki Der Frankenstein-Komplex: Kulturgeschichtliche Aspekte des Traums vom kunstlichen Menschen, red. Rudolf Drux, Frankfurt am Main 1999].
Artykuły popularyzatorskie / Science popularisation articles
- „Quarterly Polish Culture” (w latach 1997-2008).