dr Karolina Kosińska
dr Beata Kosińska-Krippner
dr Ewa Fiuk
mgr Grzegorz Nadgrodkiewicz
mgr Klaudia Rachubińska
tel. (22) 50-48-234
Ogólny obszar badań obejmuje m.in.: historię i teorię filmu i sztuk audiowizualnych; historię, kulturę, teorię, ekonomię i technikę mediów; prezentowanie, analizowanie i dokumentowanie najnowszych nurtów, tendencji i zjawisk we współczesnym filmoznawstwie i medioznawstwie; prezentowanie głównych tendencji i nurtów w kinie współczesnym; interdyscyplinarne i międzykulturowe aspekty współczesnej sztuki filmowej; nowe technologie multimedialne.
Szczegółowy zakres badań: prace badawcze z zakresu historii filmu obejmują wybrane zjawiska kina europejskiego i światowego. Rozwijane są badania nad gatunkami filmowymi i twórczością poszczególnych reżyserów oraz kontekstami kulturowymi kina. Ważne miejsce w badaniach historyczno-filmowych zajmuje kinematografia polska. Prace teoretyczno-filmowe, kładąc nacisk na antropologię kina, filmu i audiowizualności, obejmują rozleglejszy obszar tematyczny (teoria gatunków filmowych, narratologia filmowa, semiotyka, psychoanaliza, kognitywizm, dekonstrukcjonizm). Badania z zakresu mediów i kultury audiowizualnej koncentrują się na problematyce społecznych, komunikacyjnych i kulturowych uwarunkowań telewizji i mediów audiowizualnych. Wśród tematów objętych badaniami znajdują się m.in.: historia filmu (w tym także nowy koncept metodologiczny, reinterpretacje, stare dzieła filmowe w nowym kontekście); historia w filmie (prawda historii i prawda mitu, przekształcanie historii w filmie; polityka w filmie); awangardy filmowe (definicja, historia i współczesność); gatunki filmowe i telewizyjne (historia i tendencje rozwojowe); film dokumentalny (historia i teoria, analiza przykładów, formy faktualne); sacrum w kinie (kino i religia, duchowość w kinie); związki teatru i filmu; estetyka filmowa; etyka a film; obraz filmowy i obraz w filmie (ujęcia teoretyczne, znaczenie obrazu w filmie, przestrzeń w filmie, malarstwo a film, animacja filmowa); kino w poszukiwaniu tożsamości (zagadnienie "innego", gender, wizerunki medialne, tożsamość kina); współczesne lęki i niepokoje w kinie (film a filozofia nowoczesności, kino gatunków – horrory, filmy wojenne etc.); narracja i narratologia filmowa (historia i teoria, nowe zjawiska i teorie); autor w filmie; autobiografizm; kinematografie narodowe (m.in. kino polskie, skandynawskie, austriackie, brytyjskie, krajów azjatyckich); relacja film – fotografia – rzeczywistość; homo ludens w kinie; film i ideologia; antropologia i film; słowo, dźwięk i muzyka w filmie; aktor i postać filmowa; kino a nowe media; portret artysty w filmie; sztuczny człowiek w filmie; miasto w filmie; monografie twórców i gatunków filmowych; multikulturowość w kinie; funkcje rzeczy i przedmiotów w filmie; realizm społeczny w filmie.
"Kwartalnik Filmowy"
Jedyne w Polsce regularnie ukazujące się naukowe czasopismo filmoznawcze, jeden z najbardziej cenionych i opiniotwórczych periodyków wśród czasopism o tematyce kulturalnej. Zajmuje się historią i teorią filmu, sztuk audiowizualnych i mediów, zamieszczając teksty klasyków teorii filmu i ich nowe odczytania, a także prezentując najnowsze zjawiska we współczesnym filmoznawstwie i medioznawstwie oraz zagadnienia poszerzające wiedzę na temat interdyscyplinarnych i międzykulturowych aspektów współczesnej sztuki filmowej. "Kwartalnik Filmowy" przeznaczony jest dla pracowników naukowych, studentów uniwersyteckich wydziałów humanistycznych i szkół artystycznych, dla szeroko pojętego środowiska filmowego oraz dla wyrobionych kinomanów.