Polska muzyka tradycyjna - dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie (Etnofon.pl) to strategiczny i wieloetapowy projekt realizowany od 2014 r. w Zbiorach Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN pod kier. dra Jacka Jackowskiego we współpracy ze Stowarzyszeniem Liber Pro Arte.
W 2023 roku zrealizowano dziewiąty etap projektu Polska Muzyka Tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie, prowadzonego od 2014 roku. Projekt po raz kolejny został dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W 2020 roku zrealizowano kolejny, szósty już etapu projektu trwającego od 2014 roku. W ramach tegorocznego etapu, oprócz kontynuacji prac na nagraniami ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN, kontynuowano także prace nad już zagregowanymi kolekcjami opracowań:
Działania w ramach projektu "Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne" trwają już od pięciu lat. W 2014 rozpoczęto kwerendę i badanie stanu ilościowego i jakościowego dziedzictwa kulturowego jakim są archiwalne dokumentalne nagrania polskiej muzyki tradycyjnej. W tym czasie udało się doprowadzić do porozumienia kilkunastu instytucji, zbiorów, archiwów i kolekcji (instytucjonalnych i prywatnych) w celu rozpoczęcia prac nad uporządkowaniem, zbadaniem, transferem do domeny cyfrowej, opracowaniem merytorycznym i zamieszczeniem w jednym centralnym repozytorium źródłowych zasobów fonograficznych i filmowych.
Celem projektu była kontynuacja działań w ramach wieloletniego projektu "Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne" trwają już od pięciu lat. Kontynuowano kwerendę i badanie stanu ilościowego i jakościowego dziedzictwa kulturowego jakim są archiwalne dokumentalne nagrania polskiej muzyki tradycyjnej.
W ramach realizacji trzeciego etapu projektu Polska Muzyka Tradycyjna – Dziedzictwo Fonograficzne dofinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego na jesieni 2017 r. dokonano digitalizacji najstarszej części kolekcji Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN, a także zdigitalizowano kolekcje nagraniowe ze zbiorów:
Projekt realizowany w 2016 roku, mający na celu transfer, zdigitalizowanie i opracowanie wielu nieznanych dotąd kolekcji archiwalnych oraz udostępnienie metadanych o tych zasobach w ramach ogólnopolskiego repozytorium cyfrowego.
Projekt zrealizowany w 2015 ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W ramach projektu rozpoczęto opracowywanie cennych zasobów archiwów i kolekcji instytucji naukowych, a także zbiorów prywatnych, które dotychczas pozostały nieznane.
Projekt zrealizowany w 2015 roku przez Instytut Sztuki PAN oraz Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem. W ramach projektu F. Lechleitner oraz J. Jackowski zdigitalizowali zarejestrowane ponad 100 lat temu nagrania na wałkach woskowych.
Projekt realizowany jest od 2015 roku przez naukowców z IS PAN oraz badaczy i uczonych z Instytutu Etnologii i Folklorystyki Białoruskiej Akademii Nauk. Głównym założeniem projektu jest zbadanie współczesnych przejawów ludowej kultury chrześcijańskiej w Polsce i w Bułgarii – w tym katolików w Bułgarii oraz prawosławnych w Polsce.
Projekt zrealizowany w 2014 roku dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Po digitalizacji i merytorycznym opracowaniu nagrań wydano dwupłytowy album "Gdyby Kolberg miał fonograf…".
Projekt zrealizowany w 2013 roku ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, obejmował badania terenowe oraz opracowanie i uporządkowanie materiałów etnochoreologicznych. Efektem projektu było m.in. powstanie krótkometrażowych filmów dokumentalnych.
Projekt został zrealizowany w 2010 roku z udziałem środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i obejmował m.in. przeprowadzenie nagrań terenowych oraz przygotowanie wystawy fotograficznej.
Projekt realizowany w latach 2008-2009 dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorządu Województwa Mazowieckiego. Część zdigitalizowanego materiału wydana została na płycie "Hen, gdzie piaski i moczary, gdzie zielone zawsze bory. Pieśni Puszczy Kurpiowskiej".
Międzynarodowy projekt realizowany w latach 2006-2008, którego efektem było stworzenie dostępnej on-line bazy danych, zawierającej nagrania z wielu różnych europejskich archiwów dźwiękowych.
Międzynarodowy projekt realizowany w latach 2004-2005 przez jednostki naukowo-badawcze z Austrii, Włoch oraz Polski.
Instytut Sztuki PAN posiada największą w kraju, i jedną z największych w Europie, kolekcję dźwiękowych i fotograficznych materiałów historycznych, których ochrona przed zniszczeniem i zachowanie dla przyszłych pokoleń stanowi zadanie pracujących w placówce specjalistów.