logo
PL PL EN EN Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
Zbiory
  • Zbiory Specjalne i Dokumentacja Teatru  
    • Dokumentacja teatralna
    • Biblioteka Hrabiego Leopolda Cicognary
    • Sichergestellte Kunstwerke
  • Zbiory Fonograficzne  
    • Charakterystyka zbiorów
    • Wydawnictwa
    • Projekty
    • Badania terenowe
    • Katalog online
    • Polska pieśń i muzyka ludowa
    • Wsparcie instytucji nauki i kultury
    • Praktyki studenckie
    • Bibliografia
    • Linki
  • Zbiory fotografii i rysunków pomiarowych  
    • Pracownia Fotograficzna i Digitalizacyjna  
      • Archiwum cyfrowe
    • "Dagerotyp". Redakcja  
      • Spisy treści
      • Sprzedaż i prenumerata
    • Galeria Przypis
Badania terenowe

 

Badania terenowe

 

   
   Kapela Jana Kępy, Sierzchowy, lipiec 2015 r.

 

           Nagrania zgromadzone w Zbiorach Fonograficznych ISPAN to nagrania w znacznej mierze powstałe podczas terenowych wypraw indywidualnych lub zespołowych badaczy-dokumentalistów, pracowników ISPAN. Realizowane były one przeważnie na amatorskim sprzęcie do nagrań, często przez jedną osobę, która w sytuacji nagraniowej spełniała kilka funkcji (indagującego, nagrywającego, protokolanta, wykonywała też dokumentację fotograficzną). Do wyjątków należą tu nagrania wytworzone w latach 1950-1954 w ramach Ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego, gdzie zwykle w teren wyruszała ekipa badaczy, w ramach której obowiązki były rozdzielone, zaś realizacją nagrań zajmowały się ekipy techniczne Polskiego Radia. Był to też czas, kiedy nagrań dokonywano na profesjonalnym sprzęcie, rejestrując na studyjnej taśmie z prędkością 76 cm/s., należy jednak pamiętać, iż dokumentacja ta powstawała w trudnych warunkach terenowych (znikomy procent elektryfikacji wsi). Zobacz. zdjęcia archiwalne.

 

 

Nagrania Kapeli Henryka Zawadzkiego ze Strzałkowa; Jacek Jackowski w trakcie badań terenowych; lipiec 2015 r.


          Współczesne nagrania terenowe mają coraz częściej nieco inny charakter niż dokumentacja prowadzona w ostatnich latach ubiegłego wieku. Przede wszystkim dokumenty realizowane są w technice cyfrowej, co pozwala na znacznie dłuższą rejestrację i nagrywanie całego spotkania z wykonawcą, wywiadów, komentarzy etc., co często, zwłaszcza w latach ’50 ub.w. było pomijane ze względu na oszczędność nośnika.

 

   

Na zdjęciach: Henryk Borowy (Mrozowa), Zygmunt Pawłowski (Świątkowice)


          Od kilku lat systematyczna dokumentacja terenowa prowadzona przez pracowników i współpracowników Zbiorów Fonograficznych PAN koncentruje się zwłaszcza na terenach Polski Centralnej, na terenach historycznego Mazowsza (m.in. Łowickie, Rawskie, Radomskie, Kurpie, Garwolińskie, Kołbielskie, Mińskie, Grójeckie, okolice Płońska, Mławy) oraz w Łęczyckiem, Sieradzkiem. Opracowanie zespołów archiwalnych dotyczących konkretnych regionów stwarza okazję do prowadzenia współczesnych eksploracji i dokumentacji terenowych o charakterze porównawczym także w innych regionach, m.in. w Kieleckiem, na Podlasiu, Kaszubach, Kujawach, Podhalu, Podkarpaciu. Badania połączone z dokumentacją fonograficzną, audiowizualną i fotograficzną skoncentrowane na folklorze pieśniowym, instrumentalnym i tanecznym uwzględniają wyczerpujący i metodyczny wywiad z wykonawcami a także dodatkową dokumentację np. pomiary, opisy i inwentaryzację instrumentów muzycznych.

 

Irena Wróbel (Grądy Polewne) wraz z ekipą terenową w składzie: Piotr Dorosz, Teresa Nowak, Tomasz Nowak.

 

Śpiewają Marianna Bączek i Marianna Kuta ze wsi Bandysie.


          W związku z zainteresowaniami badawczymi kierownika Zbiorów Fonograficznych – Jacka Jackowskiego, archiwum wzbogaca się także o dokumenty związane z kulturą muzyczną jako składnikiem ludowej pobożności, pochodzące także z zagranicy. Instytut Sztuki PAN obejmuje również dokumentacją – w miarę możliwości – najważniejsze imprezy i festiwale folklorystyczne w kraju1.
 

 

Śpiewy majowe pod krzyżem; Rzeszowskie 2014 r.

1Jackowski Jacek, Współczesne metody zabezpieczania, opracowania naukowego, udostępniania i rozwoju Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN, w: „Muzyka” 2014 nr 3, s. 71-114.

 

Prezentacja kolekcji zabytkowych bębnów procesyjnych

 

Zdjęcia archiwalne z badan terenowych

 

Jacenty Borsuk, ur. 1882 r. Jędrzejówka, Lubelskie,  fot. 1950 r.

Józef Haczyk ur.1880 r. Sędzisszów, pow. Jędrzejów, fot. 1951 r.

Okoliczności rejestracji nagrań, Słupia, pow. Jedrzejów , fot 1952 r.

Uczestnicy AZFM, m.in. Jadwiga i Marian Sobiescy, Anna Czekanowska, Jan Stęszewski

Piotr Kiszczak, ur. 1881 r., Lubelskie, fot. 1950

Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

© 2022 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl