Zakład Historii i Teorii Teatru
Pracownia Komparatystyki
tel. (22) 50 48 227
mail: katarzyna.kulakowska@ispan.pl
Absolwentka wiedzy o kulturze Uniwersytetu Warszawskiego i specjalizacji animacja kultury. Doktor nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa (UW) na podstawie dysertacji „Ruch kontrkultury teatralnej w Polsce z perspektywy doświadczeń jego uczestniczek” pisanej pod kierownictwem prof. dr. hab. Grzegorza Godlewskiego, obronionej z wyróżnieniem w 2017 roku.
Autorka dwóch książek: "Miasto płci" wydanej nakładem Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego (Warszawa 2010) oraz "Błaźnice. Kobiety kontrkultury teatralnej w Polsce" wydanej przez Wydawnictwo Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego (Warszawa 2017).
Laureatka I nagrody w VI edycji konkursu im. Inki Brodzkiej-Wald za najlepszą pracę doktorską z zakresu humanistyki obronioną w roku 2017.
Nominowana do Nagrody Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych za najlepszą książkę z zakresu wiedzy o dramacie, teatrze, widowiskach i innych sztukach performatywnych wydaną w roku 2017.
Pracuje nad poszerzaniem polskiej teatrologii o perspektywę feministyczną.
Zakres badań
-historia kobiet w teatrze
-problematyka płci, ciała i seksualności
-antropologia doświadczenia
-kontrkultura teatralna w Polsce
-metodologia badań terenowych
Projekty badawcze
Teatr Węgajty – 35 lat teatru antropologicznego i poszukiwań społeczno-kulturowych (2018-2023), członkini zespołu. Grant NCN – Sonata Bis: 2017/26/E/HS2/00357.
HyPaTia. Historia Polskiego Teatru (X 2013 – XII 2017), członkini zespołu. Grant NPRH 11H12 037981.
Ruch teatralnej kontrkultury w Polsce z perspektywy jego uczestniczek (VII 2015 – I 2018), kierowniczka grantu. Grant NCN: 2014/15/N/HS2/03863.
Wybrane publikacje
Monografie autorskie
Błaźnice. Kobiety kontrkultury teatralnej w Polsce, Wyd. Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2017, ss. 528.
Miasto płci. Dyskurs miłosny Marii Peszek, WUW, Warszawa 2013, ss. 152.
Rozdziały w monografiach
Interpersonal relationships as a subject of multi-faceted reflection in the spectacle The Prologue of a Comedy, in: Interpersonal relationships on stage, ed. A. Mirecka, N. Fuhry, Peter Lang Publishing Group, Berlin 2019 [w druku].
Cudzoziemka i Błaźnica. O scenicznych wcieleniach Anny Zubrzycki z perspektywy antropologii doświadczenia, w: Aktorka/emancypacje. Almanach Antropologiczny. Communicare, Uniwersytet Warszawski, red. A. Chałupnik, Warszawa 2017, s. 105-119.
Elegia uśpienia, w: Akademia Ruchu. Teatr, red. T. Plata, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Sztuk Performatywnych, Warszawa 2015, s. 117-148.
Rewizje, w: Rodzaju żeńskiego. Antologia dramatów, red. A. Chałupnik i A. Łuksza, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2018, s. 465-469.
„Poza normę wystrzelona i wykolejona” – twórczość Marii Peszek jako głos sprzeciwu wobec kulturowemu uwikłaniu w płeć, w: Oblicza buntu. Praktyki i teorie sprzeciwu w kulturze współczesnej, red. W. Kuligowski, A. Pomieciński. Wydawnictwa Poznańskie, Poznań 2012, s. 349-371.
Somebody's Daughter, in: Future Conditional – Notes For Tomorrow. An Anthology of Women in Theatre, ed. G. Adams, G. Aniksdal, M. B. Gale, J. Varley, The Open Page Publications, Skive (Denmark) 2017, p. 64-68.
„Teatr jest ekspresją mojej duchowości”. O twórczości scenicznej Ewy Wójciak z Teatru Ósmego Dnia, w: Uczucia i emocje. Konteksty edukacyjne i artystyczne, red. J. Posłuszna, Wyd. Scriptum, Kraków 2018, s. 71-88.
Ta, Która Wie. O archetypie starej kobiety na podstawie parateatralnych działań Ewy Benesz, w: Starość kobiet w biegu życia. Konteksty psychologiczne, literackie i kulturowe, red. J. Posłuszna, Wyd. Aureus, Kraków 2017, s. 145-160.
Improwizacja jako źródło badań biografii twórców postgrotowskiej tradycji teatralnej na przykładzie pracy Zofii Bartoszewicz i Erdmute Sobaszek nad spektaklem „Prolog komedii. Sceny pomiędzy poezją a dokumentem”, w: Przedmiot, źródła i metody badań w biografii, red. R. Skrzyniarz, L. Dziaczkowska, D. Opozda, Wyd. Episteme, Lublin 2015, s.169-181.
Biografie kobiet tworzących polski teatr kontrkultury, w: Biografie w literaturze i sztuce, red. R. Skrzyniarz, E. Krzewska, E. Kuryluk, Wyd. Episteme, Lublin 2014, s. 207-223.
Artykuły w czasopismach
[współautorstwo z Agatą Łukszą, 50%], Feminine Voice in Poland: The Case of Danuta Wałęsa, in: “Feminist Media Studies”, Volume 15, Issue 1, Routlege 2015, p.53-73.
[współautorstwo z Agatą Łukszą, 50%], How about we start a revolution? Polish women at the crossroads, in: “Contemporary Theatre Review” 2018, Volume 28, Issue 3, Routlege 2018, p.423-433.
Oblicza buntu. Praktyki i teorie sprzeciwu w kulturze współczesnej, w: "Kultura współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka" 2010 nr 2, s. 224-232.
[współautorstwo z Katarzyną Kalinowskąi Michałem Bargielskim, 33%], Animator w Cytadeli. Typologia animatorów kultury zgromadzonych w Forcie Sokolnickiego na NieKongresie Animatorów Kultury , w: "Kultura współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka" 2014 nr s. 179-191.
The One Who Knows: On the Archetype of an Old Woman on the Basis of the Paratheatrical Activities of Ewa Benesz, in: “International Journal of Social Science Studies” Vol. 4 No. 10, Redfame Publishing 2016, p. 127-139.