Zakład Historii i Teorii Teatru, Pracownia Komparatystyki
tel.: +48 (22) 50 48 227
e-mail: magdalena.hasiuk@ispan.pl
Absolwentka UŁ (teatrologia, kolegium języków obcych). Doktor nauk humanistycznych (UŁ) na podstawie pracy „Dramat w laboratorium teatralnym Ariane Mnouchkine” (promotor: dr hab. Kazimierz Kowalewicz). Stypendystka Rządu Republiki Francuskiej (2004). Od 2012 pracuje w Zakładzie Historii i Teorii Teatru, początkowo jako stażystka.
Uczestnictwo w projektach badawczych:
Teatr osób resocjalizowanych i zagrożonych wykluczeniem społecznym w Polsce (2012-2015). Grant realizowany w Instytucie Sztuki PAN, finansowany przez Narodowe Centrum Nauki DEC-2012/04/S/HS2/00382. -
Sensualność w kulturze polskiej. Encyklopedia internetowa (udział w projekcie w latach 2011-2012). Grant realizowany w Instytucie Badań Literackich PAN, finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju nr projektu N R17 0005 06/2009.
Zakres badań:
•Teatr więzienny
• Historia dramatu i teatru w perspektywie antropologii kulturowej
• Laboratoria teatralne w XX wieku
• Zajmuje się także tłumaczeniem z języka francuskiego
Ważniejsze publikacje:
Książki autorskie:
• „Okrutnie dziwna strona” świata. Wokół teatru więziennego, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2015
• Teatr Słońca. Od rewolucji na kozłach do odysei uchodźców, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2016
Redakcje tomów zbiorowych:
• Kręgi i płomienie. Szkice o teatrze i socjologii [wspólnie z Elżbietą Kołdrzak], Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2017, s. 204.
Artykuły i rozprawy:
• ‘As if he was not a grandson but the child of the Greeks’- Wajdi Moudawad’s dialogue with antiquity [w:] The Metamorphoses of Ancient Myths, M. Budzowska, B. Idem Dincel, J. Czerwinska and K. Chizynska (ed.), Peter Lang Edition, Frankfurt am Main, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien 2017, s. 179-189.
• Odnaleźć ciało błyskawicy. O wybranych postaciach w przedstawieniach Odin Teatret, „Pamiętnik Teatralny” 2017, nr 1-2, s. 20-48.
• Obecność drzewa [w:] Kręgi i płomienie. Szkice o teatrze i socjologii, Primum Verbum, Łódź 2017.
• L' Inde dans la mise en scène des chefs-d'oeuvre européens d'Ariane Mnouchkine, Collectanea Philologica XIX, 2016, s. 77-90.
• „Nie można obejść się bez teatru” – o poziomach metateatralności w Mewie Antona Czechowa, „Pamiętnik Teatralny” 2016 z. 3, s. 151-168.
• „Ni to kobieta z ludu, ni to zbrojna rycerka”. O liderkach polskich teatrów więziennych. Siedem głosów [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, red. I. Desperak, I. B. Kuźma, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
• Odrodzenie pradawnego obrzędu? - „Pamiętnik Teatralny” 2016, nr 1-2, s. 261-284.
• Ku przestrzeni połączenia. O poszukiwaniach scenograficznych w Teatrze Więziennym „Po Drodze”, [w:] Odsłony współczesnej scenografii. Problemy-sylwetki-rozmowy, red. K. Fazan, A. Marszałek, J. Rożek-Sieraczyńska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
• „W rozpaczy budować nadzieję” – typy teatru więziennego w Polsce. Rozpoznanie wstępne [w:] Arteterapia- zdrowie dzięki sztuce, red. M. Majorczyk, M. Szabelska-Holeksa, Wydawnictwo Collegium Da Vinci, Poznań 2015, s. 185-203.
• Les théâtres carcéraux: espace de création et de découverte des nouvelles valeurs et identités des détenus [w:] Cultures et valeurs la transmission des discours, des objets et des pratiques, red. Robert Gautier, Pierre Marillaud, Université Jean Jaurès, Toulouse 2015, s. 225-232.
• Nowe media za kratą [w:] Współczesny teatr i film wobec wyzwań nowych mediów, red. B. Oleszek, M. Wiśniewska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015.
• „Wszyscy jesteśmy autorami”, „Didaskalia” 2015, nr 129.
• „Uwielbiam kino” – Ariane Mnouchkine i X Muza [w:] Teatr wobec filmu. Film wobec teatru, red. E. Partyga i G. Nadgrodkiewicz, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2015.
• Zdzierać maski pozorów, „Teatr” 2015 nr 11.
• Teatr społecznie włączający, „Ukraińskij Teatr” 2015, nr 4-6.
• Koło ratunkowe – Molière w Théâtre du Soleil, „Pamiętnik Teatralny” 2014, nr 4.
• Ślady źródła. O wybranych realizacjach szekspirowskich w polskim teatrze więziennym, „Pamiętnik Teatralny” 2014, nr 3.
• Wyspy skarbów i wyspy zakopanych skarbów. Samotność i osamotnienie – w pracy teatralnej twórców laboratoriów oraz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, „Forum Oświatowe” 2014, vol 1, nr 51.
• Opowieść o dawnym życiu – „Zły” Dariusza Jeża i Grzegorza Kondrasiuka w reżyserii Łukasza Witt-Michałowskiego [w:] Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, red. E. Dubas, J. Stelmaszczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.
• Bóg istnieje w detalu [oraz] Noce, które trwają całe życie [w:] Tysiąc i jedna noc. Związki Odin Teatret z Polską, Z. Dworakowska (red.), Instytut im. J. Grotowskiego, Wrocław 2014.
• Z celi na scenę z nicią Ariadny, „Academia” 2014, nr 2.
• Młode pędy, albo drugi Teatr Słońca, „Teatr” 2014, nr 3.
• Potraficie, „Teatr” 2014, nr 5. (o Teatrze Arka)
• Od trybuny burżujów do asysty przodków. Teatr w teatrze w wybranych przedstawieniach Ariane Mnouchkine [w:] Etos życia – etos sztuki. Wokół legendy o św. Genezjuszu-aktorze. Część II, M Leyko, K Wielechowska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.
• Prowadzeni światłem, „Kultura i Społeczeństwo” 2012, nr 4. (o pracy Petera Brooka)
• Quasi-biblijna historia, „Kultura i Społeczeństwo” 2010, nr 2. (Indiada w reżyserii Ariane Mnouchkine)
• Korzenie i skrzydła, „Opcje” 2010, nr 3-4.
• „Niech pan im powie, że istniejemy” – problem uchodźców jako inspiracja i temat w „Le dernier Caravansérail” Théâtre du Soleil [w:] Etos życia – etos sztuki. Wokół legendy o św. Genezjuszu-aktorze. Część II, M Leyko, K Wielechowska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.
• Tragedia w czasach społecznej zarazy, „Media Kultura Społeczeństwo” 2009, nr 1.
• Koło i spirala, „Opcje” 2009, nr 1.
• Corrida największych namiętności, „Didaskalia” 2007, nr 78/80.
• Od improwizacji do ukrytego porządku, „Przegląd Humanistyczny” 2007, nr 4.
• Odrzucony kamień, „Tygiel Kultury” 2007, nr 1-3. (o pracy Eugenia Barby)
• Opowieści o królestwach, „Didaskalia” 2007, nr 81.
• Orchestry Ariane Mnouchkine, „Dialog” 2007, nr 7/8.
• Face and Mask. The Actor's Transformation in Théâtre du Soleil [w:] The human body – a universal sign. Bridging art with science, W. Mond-Kozłowska (red.), Jagiellonian University Press, Kraków 2005.
• Orientalna scena dla Szekspira, „Kultura i Społeczeństwo” 2005, nr 4.
• Orientalny dywan i zdjęcie lotnicze. Przestrzeń w „Le dernier Caravansérail” Théâtre du Soleil, „Opcje” 2005, nr 2.
• „Założyciele tradycji” w laboratorium Ariane Mnouchkine, „Przegląd Humanistyczny” 2005, nr 2.
• Ciało i maska, „Kultura Współczesna” 2004, nr 3.
• Jerzy Grotowski's Bright Alley, „Slavic and East European Performance” 2003, volume 23, no. 1.
• Ariane Mnouchkine i Hélène Cixous – spotkanie, „Didaskalia” 2002, nr 48.
• Wędrówka ku osobie, „Didaskalia” 2002, nr 47.
• Rzemieślnicy i wizjonerzy. Aktorzy Ariane Mnouchkine, „Opcje” 2001, nr 2
• Którędy do Słońca?, „Arkusz” 2000, nr 5.
• Meeting in the heart of a desert [w:] Meetings with the Odin Teatret, red. K. Kowalewicz, Łódź 2000.
Rozmowy:
• Barter. Rozmowa z Eugeniem Barbą i Kaiem Bredholtem [wspólnie z Krystyną Ułamek], „Teatr” 2017, nr 3, s. 29-33.
• Mała kropeczka w wielkiej konstelacji. Wywiad z Justyną Sobczyk, „Teatr” 2016, nr 1.
• Skok w pustkę, bez trzymanki (rozmowa Z Judit Jancso i Sylvainem Jailloux – aktorami Théâtre du Soleil), „Didaskalia” 2015, nr 129.
• Ariane jest wizjonerką. Wywiad z aktorami Théâtre du Soleil, „Didaskalia” 2007, nr 78/80.
Ważniejsze recenzje i omówienia (przedstawień i festiwali teatralnych oraz książek):
• Z teatrem na wolność (IV Ogólnopolski Konkurs Więziennej Twórczości Teatralnej w Poznaniu), „Teatr” 2017, nr 7-8, s. 107–110.
• Zwrotnik Życie (Międzynarodowy Festiwal Wioska Teatralna 2016)
• Więcej niż książka („21 myśli o teatrze”), „Didaskalia” 2016, nr 135.
• Poza murem, „Teatr” 2015, nr 7/8.
• Panorama upadku, „Didaskalia” 2015, nr 129.
• Zachęcenie do działania. (Augusto Boal, Gry dla aktorów i dla nieaktorów), „Teatr” 2014, nr 11.
• Wspólne dobro, „Teatr” 2013, nr 12.
• Miłość w czasach zarazy, „Teatr” 2013, nr 9.
• Czas na Radunicę, „Teatr” 2013, nr 6.
• Ecce ciało, „Teatr” 2013, nr 1.
• Dom zły, „Teatr” 2012, nr 12.
• Hotel Kadysz, „Odra” 2012, nr 12.
• Kryzys w teatrze świata – „Teatr” 2012, nr 4.
• W krainie odczarowań – „Tygiel Kultury” 2012, nr 1-3.
• Dziady Jarockiego, „Odra” 2012, nr 1.
• Konstelacja lunatyków, „Didaskalia” 2011, nr 106.
• Ku teatrowi popularnemu – „Opcje” 2011, nr 4.
• One man show w Teatrze Śmierci, „Odra” 2010, nr 11.
• Ewangelia według Petera Brooka, „Tygiel Kultury” 2010, nr 4-6.
• Trampolina Transcendencji, „Odra” 2010, nr 5.
• Dialogi alternatywy, „Odra” 2010, nr 3.
• Teatr bezpośredni Andreia Şerbana, „Opcje” 2009, nr 4.
• Jądro ciemności i jad mroku, „Odra” 2009, nr 9.
• „Umarła klasa” Teatru Nowego, „Tygiel Kultury” 2009, nr 4-6.
• W blasku i w cieniu mistrzów, „Odra” 2008, nr 4.
• W potrzasku, „Opcje” 2008, nr 4.
• Wszystko o swojej matce, „Didaskalia” 2007, nr 78/80.
• Być jak Lette?, „Odra” 2007, nr 11.
• Na zamku, „Didaskalia” 2006, nr 76.
Przekłady: z języka francuskiego:
Książki:
• Jacques Lecoq, Ciało poetyckie, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2011.
Artykuły:
• Eugenio Barba, Świętość fikcji [w:] Kręgi i płomienie. Szkice o teatrze i socjologii, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2017, s. 29-42.
• Hélène Cixous, Ariane Mnouchkine, Wprowadzić współczesną Hekubę, „Didaskalia” 2015, nr 129.
• Henri Tracol, Pamiętanie samego siebie, „Konteksty” 2005, nr 2.
• Henri Tracol, Belzebub i Ruchy. Tako rzekł Belzebub, „Konteksty” 2005, nr 2.