dr
Karolina Kosińska
adiunktka
kierowniczka Zakładu Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury
kierowniczka Pracowni Filmoznawstwa
redaktorka naczelna „Kwartalnika Filmowego”
"Kwartalnik Filmowy"
Doktor filmoznawstwa, adiunktka w Zakładzie Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Redaktorka naczelna „Kwartalnika Filmowego”. Autorka książki Androgyn. Tożsamość, tęsknota, pragnienie (2015), uhonorowanej Nagrodą im. Bolesława Michałka za najlepszą książkę filmoznawczą roku. Kuratorka British Film Festival w Poznaniu. Zainteresowania naukowe: brytyjskie kino społeczne, kino irlandzkie oraz formy filmowego realizmu społecznego.
***
Assistant Professor in the Department of Film Studies, Audiovisual Arts, And Cultural Anthropology at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences (IS PAN). She is the editor-in-chief of the academic film journal Kwartalnik Filmowy, published by IS PAN. Her book based on her doctoral thesis, Androgyn. Tożsamość, tęsknota, pragnienie (2015), has been awarded the Bolesław Michałek Award as the best film studies publication of 2014-2015. Curator of the British Film Festival in Poznań. She is interested in British social cinema, Irish cinema, and forms of cinematic social realism.
Publikacje
Karolina Kosińska, Spektakularni chłopcy i ciche dziewczyny, „Konteksty”, 2025, t. 349, nr 2, s. 63-74.
Karolina Kosińska, Affective Rhythms: Experience of Trauma in Alan Clarke’s Films from the 1980s, „Kwartalnik Filmowy”, 2023, nr 123, s. 50-73.
Karolina Kosińska, ‘This Is Your Man – Go with Him’: About the Disrupted Identification in the Films of Alan Clarke, „Kwartalnik Filmowy”, 2021, nr 114, s. 104-124.
Karolina Kosińska, Architektura, urbanistyka i wspólnota – „Byker” Sirkki-Liisy Konttinen, „Kwartalnik Filmowy”, 2020, nr 109, s. 86-105.
Karolina Kosińska, Realizm społeczny i kino dziedzictwa. Kino brytyjskie lat 80. i 90, w: Kino końca wieku. Historia kina, tom IV, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków, 2019, s. 423-488.
Karolina Kosińska, Materialność wyspy. O set-jettingu i Człowieku z Aran Roberta Flaherty’ego, w: Nowa kinofilia przestrzenie i afekty, red. Karolina Kosińska, Paulina Kwiatkowska, 2018, s. 40-56.
Karolina Kosińska, The Troubled Image: The conflict in Northern Ireland as seen by the Irish and the British, w: Conflict and Controversy in Small Cinemas (Interdisciplinary Studies in Performance. Historical Narratives. Theater. Public Life, vol. 12), red. Janina Falkowska, Krzysztof Loska, Peter Lang. Bern 2018, s. 33-43.
Karolina Kosińska, „Długie ujęcie naszego miasta z tamtego wzgórza”, czyli o władzy spojrzenia w brytyjskich filmach realizmu społecznego lat 60. i 80., „Kwartalnik Filmowy”, 2017, nr 97-98, s. 181-199.
Karolina Kosińska, „Everybody’s an Actor, Shakespeare Said”. Joan Littlewood, Barney Platts-Mills i „Bronco Bullfrog”, w: Teatr wobec filmu, film wobec teatru (seria: Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura, tom 6), red. Ewa Partyga, Grzegorz Nadgrodkiewicz, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2015, s. 69-79.
Karolina Kosińska, Antonioni, Thomas i ja. Doświadczenie flâneura i „Powiększenie”, w: Spojrzenie Antonioniego, red. Paulina Kwiatkowska, Piotr Sadzik, Fundacja Mammal, Warszawa 2015, s. 91-140
Karolina Kosińska, Androgyn. Tożsamość, tęsknota, pragnienie, ISPAN, Warszawa 2014.
Karolina Kosińska, Tam ich nie ma. Ciało pop-gwiazdy w „Superstar: The Karen Carpenter Story” i „I'm Not There” Todda Haynesa, „Kwartalnik Filmowy”, 2013, nr 83-84, s. 99-116.
Karolina Kosińska, Trylogia Billa Douglasa i granice realizmu społecznego, „Kwartalnik Filmowy”, 2011, nr 75-76, s. 149-163.
Karolina Kosińska, „To jest prawdziwa opowieść”. O Andrei Dunbar, Lorraine Dunbar i „The Arbor” Clio Barnard, „Kwartalnik Filmowy”, 2011, nr 73, s. 100-105.
Karolina Kosińska, Style and Attitude: Social(ist) Realism in the Polish Black Series and British Free Cinema, „Studies in Eastern European Cinema”, 2011, t. 2, s. 193-209.







