Przejdź do treści
film

Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje

Autorzy

Andrzej Gwóźdź, Magdalena Kempna-Pieniążek (red.)

Rok wydania
2014
ISBN
978-83-63877-59-0

Seria: Biblioteka Kwartalnika Filmowego
Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2014

Pobierz w formacie PDF

ze Wstępu:
Dziewiętnaście artykułów powstałych na kanwie wystąpień zjazdowych opublikował „Kwartalnik Filmowy” w monograficznym, 85 numerze pisma z roku 2014. „Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje” wzbogacają tamten zbiór o kolejne dwanaście tekstów, bezpośrednio doń nawiązując. Otwierający książkę artykuł Bogusława Skowronka zawiera projekt ufundowanej kulturowo i kognitywistycznie mediolingwistyki jako subdyscypliny na styku językoznawstwa i kulturoznawczo zorientowanego medioznawstwa. Refleksje Kariny Banaszkiewicz i Katarzyny Citko wprowadzają do zjazdowej tematyki perspektywę antropologiczną, rozważając różne metody i praktyki w badaniach nad audiowizualnością. Z antropologią w dużej mierze pozostaje związany również artykuł Piotra Skrzypczaka proponujący namysł nad aktorstwem filmowym w perspektywie zwrotu performatywnego. Kolejny blok tekstów – zainaugurowany historycznofilmowym studium Tomasza Kłysa analizującego medialne reprezentacje w filmach Fritza Langa – poświęcony został problematyce poetyki kina w perspektywie biografistyki filmowej (Sylwia Kołos), kina neo-noir (Kamila Żyto) oraz tego nurtu w amerykańskiej kinematografii siódmej dekady ubiegłego wieku, który można określić mianem „filmów paranoi spiskowej” (Elżbieta Durys). W dalszej części tomu Grzegorz Wójcik identyfikuje praktyki stosowania kamery cyfrowej w filmach pokolenia „iksów”, natomiast Dagmara Rode rozważa sposoby użycia nowych mediów w rodzimym ruchu feministycznym. Zamykające książkę artykuły Patryka Gałuszki i Pawła Sołodkiego analizują rozmaite aspekty stosunkowo nowych zjawisk w kulturze audiowizualnej, jakimi są finansowanie społecznościowe oraz crowdsourcing, stanowiące formy partycypacji w kulturze medialnej, ale także (jak dowodzi autor pierwszego ze wspomnianych artykułów) oferujące medioznawstwu nową perspektywę badawczą.