Przejdź do treści
foto

dr
Grzegorz Nadgrodkiewicz

sekretarz redakcji, redaktor „Kwartalnika Filmowego”

https://orcid.org/0000-0003-3091-5714

Redakcja

"Kwartalnik Filmowy"

Telefon
+48 22 50 48 234
Adres
ul. Długa 28, 00-238 Warszawa
Nr pokoju
44

Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce, filmoznawca. Absolwent kulturoznawstwa ze specjalnością filmoznawczą na Uniwersytecie Łódzkim (2001) oraz Studium Doktoranckiego Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk (2008; w latach 2005-2008 stypendysta Instytutu; pracę doktorską obronił z wyróżnieniem w roku 2025). Pracownik Zakładu Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury Instytutu Sztuki PAN. Redaktor (od 2005) i sekretarz redakcji (od 2018) „Kwartalnika Filmowego”. Sekretarz Studium Doktoranckiego Instytutu Sztuki PAN (2009-2010), sekretarz Komitetu Nauk o Sztuce PAN (2009-2011), członek Rady Naukowej kwartalnika „Pleograf” (2017-2021). Członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajdują się m.in.: film religijny i biblijny, kwestie duchowości w kinie, zagadnienia dotyczące związków filmu i teatru, a także film w kontekście korespondencji sztuk. Autor monografii Film pasyjny. Geneza, kanon i peryferie subgatunku (2025). Artykuły naukowe i przekłady publikował m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach” oraz tomach zbiorowych.

***

PhD in Humanities in the field of Art Studies, film scholar. Graduate of Cultural Studies (specialisation: Film Studies) at the University of Łódź (2001) and Doctoral Studies at the Institute of Art, Polish Academy of Sciences (2008; in 2005-2008 a scholarship holder of the Institute; he defended his doctoral thesis with honours in 2025). He is employed at the Department of Film Studies, Audiovisual Arts, and Cultural Anthropology at the Institute of Art, PAS. Editor (since 2005) and managing editor (since 2018) of Kwartalnik Filmowy. Secretary of the Doctoral Studies of the Institute of Art, PAS (2009-2010), secretary of the Art Sciences Committee, PAS (2009-2011), member of the Academic Advisory Board of Pleograf quarterly (2017-2021). Member of the Polish Society for Film and Media Studies. His research interests include i.a.: religious and biblical film, problems of spirituality in cinema, issues concerning the relationship between film and theatre, as well as film and correspondence of the arts. He authored the monograph Film pasyjny. Geneza, kanon i peryferie subgatunku [The Passion Film: Origins, Canon, and Periphery of the Sub-Genre] (2025). His papers and translations were published i.a. in Kwartalnik Filmowy, Konteksty and in edited volumes.

Publikacje

Grzegorz Nadgrodkiewicz, Film pasyjny. Geneza, kanon i peryferie subgatunku, Warszawa 2025.

Grzegorz Nadgrodkiewicz, Architektonika teatru – struktura filmu – zakamarki umysłu. Nowojorskie pasaże „Birdmana”, „Kwartalnik Filmowy”, 2020, nr 109, s. 6-22.

Grzegorz Nadgrodkiewicz, „Neoplasma incognita”. Filmowe egzegezy nowotworów a ich obrazowanie medyczne, w: Cięcie ciał. Ruchome obrazy, red. Aleksander Kmak, Paulina Kwiatkowska, Matylda Szewczyk, Warszawa 2018, s. 53-64.

Grzegorz Nadgrodkiewicz, Śladami Pani Dalloway. Peregrynacje literacko-filmowo-internetowe a set-jetting, w: Nowa kinofilia. Przestrzenie i afekty, red. Karolina Kosińska, Paulina Kwiatkowska, Warszawa 2018, s. 80-101.

Grzegorz Nadgrodkiewicz, Aktorka, archetyp, amnezja. Na marginesie „Persony” Bergmana, „Kwartalnik Filmowy”, 2017, nr 100, s. 213-221.

Grzegorz Nadgrodkiewicz, O zaślepieniu, nieprzejrzystości i reinkarnacji. „Zaćma” Ryszarda Bugajskiego, „Kwartalnik Filmowy”, 2017, nr 97-98, s. 200-211.

Grzegorz Nadgrodkiewicz, Barok powracający w „Psie andaluzyjskim” Luisa Buñuela. Notatki drugie, poprawione, „Kwartalnik Filmowy”, 2015, nr 89-90, s. 190-198.

Grzegorz Nadgrodkiewicz, Pasja braci Fassnacht i filmowe echa widowiska „na wzór Oberammergau”. Kilka uwag o zapożyczeniu na przykładzie „Galilejczyka” Dymitra Buchowieckiego, „Kwartalnik Filmowy”, 2014, nr 87-88, s. 140-150.

Grzegorz Nadgrodkiewicz, Sens i celowość ofiary z siebie. Utajony dyskurs „Donniego Darko”, „Kwartalnik Filmowy”, 2013, nr 81, s. 204-210.

Grzegorz Nadgrodkiewicz, „Quem queritis in sepulchro, o Christicolae?” O teatralnej proweniencji wczesnych filmów pasyjnych, w: Między filmem a teatrem, red. Sławomir Bobowski, Milan Lesiak, Małgorzata Różewicz, Wrocław 2012, s. 149-162.

Grzegorz Nadgrodkiewicz, Koncept nieżydowskości Jezusa. „Golgota” Juliena Duviviera, w: Gefilte film II. Wątki żydowskie w kinie, red. Joanna Preizner, Kraków 2009, s. 261-277.

Grzegorz Nadgrodkiewicz, Casus „Żywota Briana” albo jak dekonstruować filmową epikę biblijną, „Kwartalnik Filmowy”, 2006, nr 56, s. 37-46.

Grzegorz Nadgrodkiewicz, Joela Schumachera głos w sprawie „snuff movies”, „Kwartalnik Filmowy”, 2006, nr 54-55, s. 96-117.

Grzegorz Nadgrodkiewicz, O kilku aspektach prawdy. „Pasja” Mela Gibsona, w: Kino amerykańskie. Dzieła, red. Elżbieta Durys, Konrad Klejsa, Kraków 2006, s. 347-385.

Grzegorz Nadgrodkiewicz, Tragikomedia dell’arte, czyli pierrotada à la Godard, „Kwartalnik Filmowy”, 2000, nr 31-32, s. 265-275.