Przejdź do treści
BKK

dr
Beata Kosińska-Krippner

adiunkt
redaktorka „Kwartalnika Filmowego”

https://orcid.org/0000-0001-8096-9708

Redakcja

"Kwartalnik Filmowy"

Telefon
+48 22 50 48 234
Adres
ul. Długa 28, 00-238 Warszawa
Nr pokoju
45

Doktor nauk humanistycznych (filmoznawstwo i medioznawstwo); adiunkt w Instytucie Sztuki PAN; redaktor „Kwartalnika Filmowego” (od 1993 r.); prowadzi specjalizację filmoznawczą Studiów Podyplomowych ISPAN (od 2017). Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Współpracowała z „Quarterly Polish Culture” (1997-2011). Wykładowczyni (m.in. na UW, 2012-2013); jurorka festiwali filmowych (2013-2014); członkini komisji ekspertów przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012-2014). Sekretarz redakcji „Kwartalnika Filmowego” (1998-2019); kierownik Zakładu Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej ISPAN (2011-2020); członkini Rady Naukowej ISPAN (2015-2018). Autorka publikacji z zakresu historii i teorii filmu i telewizji, kina austriackiego, filmu dokumentalnego w kontekście hybrydowych gatunków granicznych (m.in. mockdokument, telenowela dokumentalna) oraz prac dokumentacyjnych, recenzji filmowych, tekstów popularyzatorskich i audycji radiowych. Uhonorowana Nagrodą Specjalną MKiDN (2013).

***

Doctor of Humanities (film studies and media studies); assistant professor at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences (ISPAN); member of the Editorial Staff of Kwartalnik Filmowy (since 1993); manages the film studies specialization of the ISPAN Postgraduate Studies (since 2017). Graduate of Polish philology at the University of Warsaw. Collaborated with Quarterly Polish Culture (1997-2011). Lecturer (including at the University of Warsaw, 2012-2013); film festival juror (2013-2014); member of the expert committee at the Ministry of Culture and National Heritage (2012-2014). Editorial secretary of Kwartalnik Filmowy (1998-2019); head of Department of Cultural Anthropology, Film and Audiovisual Arts – Institute of Art of the Polish Academy of Sciences (2011-2020); member of the ISPAN Scientific Council (2015-2018). Author of publications on the history and theory of film and television, Austrian cinema, documentary film in the context of hybrid borderline genres (including mockumentaries and docusoaps), as well as documentation work, film reviews, popularization texts, and radio broadcasts. Honored with the Special Award of the Ministry of Culture and National Heritage (2013).

Publikacje

Beata Kosińska-Krippner, Green filming: austriacki model synergetyczny,„Kwartalnik Filmowy”, 2025, nr 131, s. 155-182.

Beata Kosińska-Krippner, Kolonialna mentalność w kraju bez kolonii. Konteksty dekolonizacji dyskursów na przykładzie wybranych filmów austriackich, „Kwartalnik Filmowy”, 2024, nr 128, s. 51-78.

Beata Kosińska-Krippner, Science fiction jako element austriackiej taktyki propagandowej. 1. April 2000 w pułapce genologicznej, „Kwartalnik Filmowy”, 2024, nr 126, s. 29-52.

Beata Kosińska-Krippner, Wstydliwe (?) początki austriackiego filmu fabularnego, „Kwartalnik Filmowy”, 2022, nr 117, s. 124-142.

Beata Kosińska-Krippner, Avi Mograbi. Gonzo-dokumenty, „Kwartalnik Filmowy”, 2021, nr 115, s. 102-126.

Beata Kosińska-Krippner, Problemy genologiczne z pejzażem telewizyjnym. Propozycja klasyfikacji faktualnych gatunków hybrydowych i gatunków „reality TV”, „Kwartalnik Filmowy”, 2020, nr 112 s. 38-64.

Beata Kosińska-Krippner, Hedy Lamarr. Austriacka piękność i wynalazczyni w hollywoodzkim systemie gwiazd, „Kwartalnik Filmowy”, 2016, nr 93-94, s. 35-52.

Beata Kosińska-Krippner, Cielesność, intymność i seksualność w filmach Ulricha Seidla jako medium samotności i odrzucenia,  „Kwartalnik Filmowy”, 2013, nr 83-84, s. 277 – 294.

Beata Kosińska-Krippner, Butterkinder – austriacki epizod z historii europejskich dzieci, „Kwartalnik Filmowy”, 2013, nr 81, 104-116.

Beata Kosińska-Krippner, Między fikcją a faktami. Docusoap po polsku, czyli telenowela dokumentalna, „Kwartalnik Filmowy”, 2011, nr 75-76, 273-294.

Beata Kosińska-Krippner, Awangarda austriacka. Peter Kubelka, „Kwartalnik Filmowy”, 2010, nr 70, s. 59-82.

Beata Kosińska-Krippner, Heimatfilm. Zarys dziejów gatunku, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67-68, s. 169-189.

Beata Kosińska-Krippner, Parodystyczna natura przywłaszczeń faktualnych kodów i konwencji w mock-dokumentach, „Kwartalnik Filmowy”2006, nr 56, s. 47-72.

Beata Kosińska-Krippner, Mock-documentary a dokumentalne fałszerstwa, „Kwartalnik Filmowy”, 2006, nr 54-55, s. 190-210.

Beata Kosińska-Krippner, Funny Games, czyli przemoc w białych rękawiczkach, w: „Kwartalnik Filmowy”, 1998, nr 21-22, s.183-206.