Przejdź do treści
TSZ

dr
Tomasz Szerszeń

adiunkt
kierownik Pracowni Antropologii Kultury i Sztuk Audiowizualnych
redaktor naczelny kwartalnika „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”

https://orcid.org/0000-0003-1522-1327

Redakcja

„Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”

Telefon
+48 22 50 48 243
Adres
ul. Długa 28, 00-238 Warszawa
Nr pokoju
33

Antropolog kultury, artysta wizualny. Kierownik Pracowni Antropologii Kultury i Sztuk Audiowizualnych, od czerwca 2024 r. redaktor naczelny „Kontekstów”. Współzałożyciel kwartalnika „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”. W wydawnictwie słowo/obraz terytoria prowadzi serię „Atlas. Antropologia wizualności”. Stypendysta m.in. MKiDN (2007, 2013, 2019), MEiN (stypendium dla wybitnych młodych naukowców; 2016-2019), Rządu Francuskiego (2006, 2008, 2012) oraz m.st. Warszawy (stypendium artystyczne; 2010, 2024). Jego zainteresowania naukowe obejmują związki sztuki, literatury i antropologii, współczesną kulturę wizualną i fotografię, problematykę wojny i jej obrazów. Autor wielu projektów fotograficznych i teatralnych, kurator wystaw. Jego książka Wszystkie wojny świata otrzymała Nagrodę Literacką Znaczenia i Nagrodę Główną Academia 2022 oraz była nominowana do Nagrody Literackiej GDYNIA, zaś książka Być gościem w katastrofie znalazła się w finale Nagrody im. Marcina Króla i otrzymała Nagrodę im. Beaty Pawlak.

***

Cultural anthropologist, visual artist. Head of the Cultural Anthropology and Audiovisual Arts Section, since June 2024 editor-in-chief of the Konteksty quarterly. Co-founder of the quarterly Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej (View. Theories and Practices of Visual Culture). He is the editor of the series Atlas. Anthropology of the Visual at the publishing house słowo/obraz terytoria. Recipient of scholarships, i.a., from the Ministry of Culture and National Heritage (2007, 2013, 2019), the Ministry of Education and Science for Outstanding Young Scientists (2016–2019), the French Government (2006, 2008, 2012), and the Warsaw Artistic Scholarship (2010, 2024). His interests include the relationships between art, literature and anthropology, contemporary visual culture and photography, and the problematics of war and its images. He is the author of numerous photographic and theatrical projects and an exhibition curator. His book Wszystkie wojny świata [All the World’s Wars] received the “Znaczenia” Literary Award and the Academia 2022 Grand Prize, and was nominated for the GDYNIA Literary Prize, while Być gościem w katastrofie [Being a Guest in a Catastrophe] was a finalist for the Marcin Król Award and received Beata Pawlak Award.

Publikacje

Tomasz Szerszeń, Być gościem w katastrofie, Wołowiec–Warszawa 2024.

Tomasz Szerszeń, Na pustyni, w: Antologia spojrzeń. Getto warszawskie – fotografie i filmy, red. Anna Duńczyk-Szulc, Agnieszka Kajczyk, Warszawa 2023, s. 344-350.

Tomasz Szerszeń, Przeżywać. Ku antropologii schronienia, „Teksty Drugie”, 2023, nr 2, s. 88-104.

Tomasz Szerszeń, Painful Images: Ukraine 1993, 2014, and 2022, „Arts”, 2024, t. 13, nr 1; https://doi.org/10.3390/arts13010008

Tomasz Szerszeń, Konstruowanie atlasu. Surrealizm – fotografia – reprodukcja, „Artium Quaestiones”, 2022, t. 33, s. 163–181.

Tomasz Szerszeń, Gramatyka destrukcji, w: W.G. Sebald, Wojna powietrzna i literatura, Wrocław 2022, s. 149-161.

Tomasz Szerszeń, Wszystkie wojny świata, Gdańsk–Warszawa 2021.

Tomasz Szerszeń, O zjadaniu Innych, „Schulz/Forum”, 2021, nr 17–18, s. 100–110.

Tomasz Szerszeń, Łukasz Ronduda, Tu i teraz, w: Oświecenie, czyli tu i teraz, red. Łukasz Ronduda, Tomasz Szerszeń, Kraków–Warszawa 2021, s. 9-24.

Tomasz Szerszeń, Akty otwarcia. Wynalezienie Ameryki, „Konteksty”, 2020, nr 4, s. 4–9.

Tomasz Szerszeń, Kolor historii, „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”, 2019, nr 24; https://doi.org/10.36854/widok/2019.24.1942.

Tomasz Szerszeń, Notatki o neorealizmie. 1947, „Konteksty”, 2016, nr 3–4, s. 416–422.

Tomasz Szerszeń, Podróżnicy bez mapy i paszportu, Gdańsk 2015.

Tomasz Szerszeń, Muzeum o rozwidlających się ścieżkach, w: Muzeum Sztuki. Monografia, t. II, red. Daniel Muzyczuk, Jarosław Suchan, Magdalena Ziółkowska, Łódź 2015, s. 164–177.

Tomasz Szerszeń, Szyby Afryki, „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”, 2014, nr 7; https://doi.org/10.36854/widok/2014.7.1093.

Projekty

Atlas. Antropologia wizualności (2022-2025), Narodowy Program Rozwoju Humanistyki – Uniwersalia 2.2, NPRH/U22/SN/496414/2021/10, podmiot: Fundacja Terytoria Książki, kierownik projektu: dr Tomasz Szerszeń, wykonawcy: dr Agnieszka Dauksza, mgr Balbina Tarnowska, mgr Eliza Gościniak.

Wystawa Czym jest Oświecenie?, 18.05-18.06.2018, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Biblioteka Uniwersytetu w Warszawie, kurator wystawy (z Łukaszem Rondudą i Goshką Macugą).

Świat jako archiwum – krytyczne modele historyczności: literatura, sztuki, teoria (2012-2014), Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, nr projektu 21 H 11 011 80 (moduł 2.1), podmiot: Instytut Badań Literackich PAN, kierownik projektu: dr Katarzyna Bojarska, wykonawcy: dr Paweł Mościcki, dr Krzysztof Pijarski, dr Tomasz Szerszeń.