The Department of Musicology conducts research in the field of music history from the Middle Ages to the present day, as well as ethnomusicology. While the focus is on the Polish musical tradition, issues related to the music of other countries and regions are also addressed. In particular, the Department specialises in in-depth source research, editorial work and documentation, developed in international cooperation. The Music History Section publishes the quarterly magazine Muzyka, the Monumenta Musicae in Polonia series, the Catalogue of Music Sources in Poland, and the Polish Music Abroad series. Alongside individual projects, the Ethnomusicology Section publishes the Polska Pieśń i Muzyka Ludowa (Polish Folk Song and Music) series. The department organises seminars with foreign guests and regular conferences, including the Symposium of Music Historians of the Second Half of the 18th and 19th Centuries.
The Department is headed by Paweł Gancarczyk, Associate Professor.
- Music History Section – Catalogue of Music Sources
-
Celem Katalogu jest gromadzenie informacji na temat źródeł muzycznych zachowanych w Polsce, a także źródeł do historii muzyki polskiej zachowanych poza granicami kraju. Zadania te realizowane są poprzez kwerendy i badania źródłowe, tworzenie katalogów i baz danych, organizowanie konferencji oraz przygotowywanie opracowań naukowych. W centrum zainteresowania Katalogu znajdują się źródła liturgiczno-muzyczne (również potrydenckie), źródła do teorii muzyki, a także ikonografia muzyczna.
Zobacz: Katalog źródeł muzycznych
Obecnie zespół Katalogu prowadzi następujące projekty:
1) Indeksowanie najważniejszych źródeł liturgiczno-muzycznych w formacie międzynarodowej bazy CANTUS – prowadzenie portalu Cantus Planus in Polonia (cantus.ispan.pl);
2) „Liturgica Poloniae. Katalog polskich rękopisów liturgicznych. Cz. 1: do około 1300 r.”, projekt NPRH (2022-2027);
3) „Early Music in Central Europe: Collaborated Research, Migrating Sources, Transregional Connections”, grant finansowany przez Visegrád Fund (2023-2026).
Pracownicy Katalogu współpracują z zespołem projektu Manuscripta.pl realizowanego w Instytucie Historii Nauki PAN.
Zespół: prof. dr hab. Elżbieta Witkowska-Zaremba (kierowniczka Pracowni), dr Irina Chachulska, dr Dominika Grabiec, dr Paweł Figurski
- Music History Section – Monumenta Musicae in Polonia
-
Dokumentacyjno-źródłowa seria wydawnicza „Monumenta Musicae in Polonia” założona została w 1951 roku przez Józefa M. Chomińskiego, który był jej pierwszym redaktorem naczelnym. W latach 1972-2004 serię prowadził Jerzy Morawski, zaś od 2005 roku kieruje nią Barbara Przybyszewska-Jarmińska. W ramach „Monumenta Musicae in Polonia” publikowane są utwory muzyczne oraz prace teoretycznomuzyczne w formie edycji krytyczno-źródłowych, jak również najcenniejsze źródła muzyczne w formie faksymilowej. Seria obejmuje swoim zasięgiem dzieła powstałe w Polsce lub z Polską związane pochodzące z okresu od późnego średniowiecza do XIX wieku. Zespół „Monumenta Musicae in Polonia” zajmuje się nie tylko pracami edytorskimi i redakcyjnymi, lecz również inicjuje badania nad muzyką dawną i zagadnieniami edytorstwa muzycznego.
Zobacz: Monumenta Musicae in Polonia (MMP) - seria wydawnicza
Zespół: dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska prof. IS PAN (redaktor naczelna), dr Jakub Chachulski, dr Katarzyna Korpanty, mgr Julia Palacz (Kraków)
- Music History Section – Polish Music Abroad
-
Celem zespołu są badania nad twórczością i działalnością kompozytorów polskich aktywnych poza granicami Polski w XX i XXI wieku. Wśród kompozytorów wyróżnionych specjalną uwagą znajdują się m.in.: Zygmunt Mycielski, Roman Palester, Andrzej Panufnik, Karol Rathaus, Ludomir Michał Rogowski. W kręgu zainteresowań pozostają również ośrodki zagraniczne propagujące polską kulturę muzyczną, ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Ameryki Północnej.
W latach 2025-2027 realizowany jest międzynarodowy projekt Muzyka polska i litewska w perspektywie globalnej: migracja, tożsamości diasporyczne i ojczyzn / Polish and Lithuanian Music in Global Perspective: Migration, Diasporic Identities and Homeland (kierownik: dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, prof. IS PAN).
Zespół organizuje cykliczne konferencje oraz inicjuje i redaguje kolejne tomy serii książkowej „Muzyka Polska za Granicą”.
Konferencje z cyklu MUZYKA POLSKA ZA GRANICĄ
-
Z muzyką w świat! Sto lat polskiej sekcji Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Warszawa, IS PAN, 20.09.2024. PROGRAM
-
Warsaw Autumn Festival – its role and significance for the musical life of the countries on both sides of the Iron Curtain (and after its fall). ONLINE, 16-17.09.2021. Konferencja Naukowa zorganizowana przez Zakład Muzykologii IS PAN i ZKP. PROGRAM
-
„American dream”. Polscy twórcy za oceanem. Warszawa, IS PAN, 15-16.10.2019. PROGRAM
-
Kompozytorzy polscy a Paryż (1918−1939). Warszawa, IS PAN, 16.05.2018. PROGRAM
-
Twórcy - źródła - archiwa. Warszawa, IS PAN, 25-26.01.2017. PROGRAM
Inne konferencje:
-
Zygmunt Mycielski: człowiek, myśl, muzyka. Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa zorganizowana przez Zakład Muzykologii IS PAN i Sekcję Muzykologów ZKP. Warszawa, 8.05.2017. PROGRAM
Interdyscyplinarne seminaria „Migracje artystyczne w XIX, XX i XXI wieku”, otwarte dla wszystkich, odbywają się ONLINE, w ostatnie wtorki miesiąca, o godz. 13:00
Zobacz: Muzyka Polska za Granicą - seria wydawnicza
Zespół: dr hab. Jolanta Guzy-Pasiak, prof. IS PAN (kierowniczka Pracowni), dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska prof. IS PAN
-
- Music History Section – Editorial Office of the Quarterly “Muzyka”
-
Kwartalnik „Muzyka” wydawany jest nieprzerwanie od 1956 roku i pozostaje wiodącym pismem muzykologicznym w Polsce. Publikuje teksty z zakresu historii muzyki od średniowiecza do współczesności, a także etnomuzykologii i muzykologii systematycznej. Główny punkt ciężkości poruszanej w nim problematyki stanowi polska tradycja muzyczna, w jej możliwie szerokim rozumieniu, oraz kultura krajów Europy Środkowej. Artykuły publikowane są w językach polskim lub angielskim i podlegają procedurze recenzyjnej. Wszystkie teksty począwszy od 2018 roku udostępniane są bezpłatnie na stronie internetowej czasopisma: https://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/index. Członkowie zespołu redakcyjnego „Muzyki” oprócz pracy na rzecz kwartalnika, prowadzą własne badania nad historią muzyki od XV do XX wieku.
Zespół: dr hab. Paweł Gancarczyk prof. IS PAN (redaktor naczelny), dr Bartłomiej Gembicki, dr hab. Jolanta Guzy-Pasiak, prof. IS PAN, dr Małgorzata Sieradz, dr hab. Grzegorz Zieziula prof. IS PAN
- Music History Section – NCN project „Music and Crusading in Late Medieval and Early Modern Europe, 1453-1683”
-
Music and Crusading in Late Medieval and Early Modern Europe, 1453-1683
While most people consider the crusades as a series of religious wars for the conquest of the Holy Land that happened between 1095 and 1291, today historians embrace a definition of crusading that also encompasseslater military endeavours happened in the late medieval and early modern period. In the years between the 1453 and 1683, the Ottoman Empire was considered the main crusading enemy and the crusading message was part of a wide effort of propaganda throughout Europe, which included also works of art. While historians and crusading scholars have considered how the crusading message was portrayed in the visual arts and literature, still the musical side has been substantially ignored. At the same time, musicologists have privileged researching music in the classical period of crusading, and did not take into consideration how historians interpreted the later movement.
The main goal of Music and Crusading is to provide the first comprehensive and interdisciplinary study that integrates crusading rhetoric into the musical culture of late medieval and early modern Europe. Focussingon the crusades against the Ottoman Empire, the project will detail how music negotiated idea about the Turks, celebrated military victories, promoted crusading message in different areas of society. Chronologically, the project will focus on the period between 1453, year of the Fall of Constantinople, and 1683, when the victory of the European camp at the Battle of Vienna, under the command of the Polish king Jan III Sobieski, turned the tide of the Ottoman territorial expansion in Europe.
The project will look at a broad geographic area, with particular attention for areas that are important in crusading history both for their proximity to the battlegrounds or for their importance in shaping crusading propaganda. Particular attention will be given to the Central European regions, such as those of present Czechia, Poland, and Hungary, that have been traditionally marginalized by crusading scholars as well as musicologists.
Zespół: dr Nicolò Ferrari (kierownik projektu)
- Ethnomusicology Section – Polish Folk Song and Music
-
Prowadzone w Pracowni Etnomuzykologii badania dotyczą przede wszystkim tradycyjnych kultur muzycznych w Polsce – zarówno w ich historycznym, jak i współczesnym wymiarze. Studia regionalistyczne, prowadzone z udziałem współpracowników z innych ośrodków naukowych i z terenu, owocują serią monograficzną „Polska Pieśń i Muzyka Ludowa – Źródła i Materiały”, wydawaną od 1974 roku. Główny korpus źródeł dla tej serii stanowią nagrania archiwalne ze Zbiorów Fonograficznych IS PAN, sukcesywnie powiększane o nowe rejestracje muzyki tradycyjnej. Indywidualne zainteresowania badawcze rozwijane są w Pracowni w takich obszarach jak studia nad śpiewem tradycyjnym, ludową muzyczną kulturą religijną, wykonawstwem muzyki tradycyjnej oraz nią inspirowanej, tworzenie nowych koncepcji metodologicznych w badaniach etnomuzykologicznych. Ważne miejsce zajmuje współpraca – także w wymiarze międzynarodowym – z innymi instytucjami naukowymi i akademickimi, ośrodkami kultury i muzeami oraz mediami, realizowana poprzez regularne wykłady, audycje, konsultacje, uczestnictwo w konferencjach, komisjach konkursowych muzyki tradycyjnej i folkowej, koncertach oraz innych projektach badawczych i artystycznych.
Zobacz: Polska Pieśń i Muzyka Ludowa - seria wydawnicza
Zespół: dr Weronika Grozdew-Kołacińska (kierowniczka Pracowni), dr Agata Krajewska-Mikosz, dr Arleta Nawrocka-Wysocka (Poznań), mgr Barbara Śnieżek, dr inż. Magdalena Chudy
- PhD Students and Fellows in the Department of Musicology
-
-
Łukasz Kaczmarowski, Szkoła Doktorska Anthropos IPAN (promotor: dr hab. Jolanta Guzy-Pasiak, prof. IS PAN)
-
Łucja Siedlik, Szkoła Doktorska Anthropos IPAN (promotor: dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, prof. IS PAN)
- Jordan Lian - stypendystka Fulbrighta (opieka naukowa: dr hab. Jolanta Guzy-Pasiak, IS PAN i dr Piotr Wciślik, IBL PAN)
-























