Wiadomość z ostatniej chwili! Pozostało kilka wolnych miejsc na rok akademicki 2025/2026! Zapraszamy! Mail: studiapodyplomowe@ispan.pl
Prowadząca specjalizację: dr hab. Jolanta Guzy-Pasiak, prof. IS PAN
Harmonogram roku akademickiego 2025/2026 (TRYB STACJONARNY)
4–5 października 2025
18–19 października 2025
15–16 listopada 2025
6–7 grudnia 2025
17–18 stycznia 2026
14–15 lutego 2026
28 lutego–1 marca 2026
21–22 marca 2026
11–12 kwietnia 2026
9–10 maja 2026
13–14 czerwca 2026
27 czerwca 2026 EGZAMIN
Uwaga! W 2025/2026 powróci program studiów realizowany w roku akademickim 2022/2023 oraz w 2023/2024.
W ramach studiów organizowane są wspólne wyjścia na koncert do Filharmonii Narodowej, do Muzeum Fryderyka Chopina, do Muzeum Azji i Pacyfiku (koszt biletów pokrywają Studia), które powiązane są z tematyką wykładów.
Warunkiem uzyskania świadectwa jest uczestnictwo w zajęciach, przystąpienie do egzaminu testowego (dla chętnych możliwa zamiana na ustne przedstawienie przygotowanego tematu) oraz napisanie pracy zaliczeniowej (recenzja).
Wykłady odbywają się w budynku Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, przy ul. Długiej 28 w Warszawie. Stylowa siedziba instytutu znajduje się w pobliżu Starego Miasta i Parku Krasińskich (dojście 5 minut od stacji metra Ratusz Arsenał lub 3 minuty od przystanków autobusowych na Placu Krasińskich). Zajęcia odbywają się weekendy zjazdowe w godzinach 10:00–17:15 (z dłuższą przerwą obiadową w środku dnia). Godziny zajęć: 10:00–11:30, 11:45–13:15, 14:00–15:30, 15:45–17:15.
Dla kogo studia?
- Zapraszamy wszystkich, którzy interesują się muzyką - zarówno melomanów, jak i osoby mające przygotowanie muzyczne, pragnące pogłębić i uporządkować swoją wiedzę. Zajęcia prowadzone są w przystępny sposób przez wybitnych naukowców.
- Niezależnie od tego, czy mowa o średniowiecznym chorale gregoriańskim, tradycyjnym śpiewie wielogłosowym czy fenomenie kulturowym, jakim jest Konkurs Piosenki Eurowizji – pokazujemy rolę muzyki w kulturze.
- Nasze studia wybierają osoby chcące świadomie uczestniczyć w życiu muzycznym – wśród nich znajdują się dziennikarze, pracownicy instytucji kulturalnych, nauczyciele oraz wykładowcy.
Studia oferują szereg korzyści:
- Rozwijają umiejętność krytycznego spojrzenia na różnorodne zjawiska muzyczne, zarówno dawne, jak i współczesne.
- Umożliwiają pogłębione poznanie kluczowych zagadnień historii muzyki – od średniowiecza aż po XXI wiek – oraz wybranych tradycji muzycznych z różnych kultur świata, zgodnie z najnowszym stanem wiedzy.
- Pomagają dostrzec muzykę w szerszym kontekście społecznym i kulturowym, ukazując jej związki z innymi dziedzinami sztuki.
- Ułatwiają orientację we współczesnym życiu muzycznym – jego instytucjach, wydarzeniach i trendach.
- Dają możliwość kontaktu z wybitnymi specjalistami i pasjonatami, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem.
- Stwarzają okazję do nawiązania relacji z osobami o podobnych zainteresowaniach i budowania własnej sieci kontaktów w środowisku muzycznym.
PROBLEMATYKA I BLOKI ZAJĘĆ
Historia muzyki (wykłady)
Podczas zajęć mówimy o muzyce w szerokim kontekście kulturowym, łącząc utwory muzyczne z dziełami sztuki i literaturą lub z kwestiami filozoficznymi, społecznymi i politycznymi. Przyjmując za punkt wyjścia wybrane zagadnienia z historii muzyki od średniowiecza po XXI wiek, chcemy pogłębiać rozumienie tych zależności i ich przemiany w różnych przejawach ludzkiej aktywności umysłowej minionych epok i czasów współczesnych (cykle: Historia muzyki dawnej, Historia muzyki 1750–1900, Historia muzyki XX i XXI wieku, Historia opery). Przyglądamy się związkom muzyki z malarstwem, literaturą, teatrem, filmem czy tańcem, ale też śledzimy jej relacje z tak różnymi dziedzinami, jak psychologia czy ekonomia (cykl: Związki muzyki).
Podstawy analizy słuchowej (ćwiczenia)
Szczególnie doceniane przez melomanów zajęcia poświęcone wybranym dziełom literatury muzycznej z różnych epok, którzy zyskują umiejętność wyróżniania takich aspektów dzieła, jak: obsada, faktura, rytmika, forma, z użyciem właściwej terminologii muzycznej.
Kultury muzyczne świata (wykłady)
Kontekstowe spojrzenie jest charakterystyczne właśnie dla etnomuzykologii, w której nie wyodrębnia się muzyki jako oddzielnej sfery rzeczywistości, i w ramach której oprócz muzyki ludowej i tradycyjnej wybranych grup etnicznych i regionów, wykładowcy przedstawią również takie tematy, jak kultura miejska i kultura popularna. Zajęcia uświadamiają różnorodność muzyczną Europy i kultur pozaeuropejskich.
Współczesne życie muzyczne (konwersatoria)
Konwersatoria mają formę dyskusji na temat bieżących wydarzeń muzycznych oraz instytucji życia muzycznego. Niektóre z zajęć odbędą się z udziałem zaproszonych gości - osób mających wpływ na kształt i odbiór twórczości artystycznej naszych czasów: artystami (muzykiem-wykonawcą, kompozytorem, literatem, plastykiem), dziennikarzem muzycznym czy dyrektorem instytucji muzycznej. Naszymi gośćmi w poprzednich latach byli m.in.:
-
Łukasz Borowicz – dyrygent o międzynarodowej renomie,
-
Aleksandra Hałat, Corina Marti, Tomasz Pokrzywiński, Maria Pomianowska, Paweł Szamburski – wybitni muzycy-instrumentaliści,
-
Jerzy Kornowicz i Ignacy Zalewski – uznani kompozytorzy,
-
Aleksander Laskowski, Marcin Majchrowski i Magdalena Tejchma – dziennikarze muzyczni,
-
Lech Dzierżanowski, Stanisław Trzciński, Iwona Wujastyk – menedżerowie kultury,
-
Adam Dudek – grafik,
-
Radosław Romaniuk i Marek Zagańczyk – pisarze, którzy wprowadzili nas w świat literackiej refleksji o sztuce.
Prowadzący zajęcia to znakomici specjaliści i doświadczeni wykładowcy, pracownicy Instytutu Sztuki PAN, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, m.in.: dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, prof. IS PAN; dr Michał Bruliński (UW, UMFC); dr hab. Paweł Gancarczyk prof. IS PAN; dr Bartłomiej Gembicki (IS PAN); dr Stanisław Godlewski (IS PAN); dr Mariusz Gradowski (UW); dr Ewelina Grygier (UW); dr hab. Jolanta Guzy-Pasiak, prof. IS PAN; mgr Grzegorz Kos (UMFC); dr hab. Iwona Lindstedt, prof. UW; dr hab. Sylwia Makomaska (UW); dr Aneta Markuszewska (UW); dr hab. Szymon Paczkowski, prof. UW; dr Paweł Siechowicz (UW); dr Małgorzata Sieradz (IS PAN); dr Joanna Szymajda (IS PAN).









