logo
PL PL EN EN Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
O instytucie Sztuki PAN
  • O Instytucie Sztuki PAN  
    • 65 lat Instytutu Sztuki
    • Historia IS PAN
    • Historia siedziby IS PAN
  • Dyrekcja Instytutu Sztuki PAN
  • Pracownicy Instytutu Sztuki PAN
  • Biogramy pracowników naukowych
  • Statut Instytutu Sztuki PAN
  • Regulaminy
  • Informacje wewnętrzne
  • RODO
  • Deklaracja dostępności
  • Logotyp IS PAN
dr Ewelina Grygier

Zakład Muzykologii, Zbiory Fonograficzne (dawne Archiwum Fonograficzne im. M. Sobieskiego)

email: ewelina.grygier@ispan.pl

Tel. (+48 22) 50 48 275

academia.edu







Muzyk i etnomuzykolog.  Absolwentka Muzykologii oraz Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM, a także Studium Doktoranckiego IS PAN. Studiowała w Poznaniu (UAM), Warszawie (UW) oraz w ramach stypendium Socrtates-Erasmus  na Uniwersytecie Wiedeńskim (UW). W lutym 2021 roku obroniła rozprawę doktorską "Artysta, performer, żebrak. Zjawisko muzykowania ulicznego w Polsce w XXI wieku w świetle teorii performansu", napisaną pod kierunkiem prof. Ewy Dahlig-Turek.

Regularnie publikuje na łamach "Ruchu Muzycznego" (stała współpraca od 2014 roku) oraz w "Piśmie Folkowym" (autorska rubryka "Etnolektura"). Dla Instytutu Muzyki i Tańca tworzy blog "Tradycje Muzyczne". Prowadzi także działalność edukacyjną w zakresie wykonawstwa muzyki tradycyjnej, m.in. w latach 2012-2016 podczas Trad Music Workshop w Lockenhaus w Austrii oraz zajęcia dydaktyczne z zakresu etnomuzykologii (Studium Podyplomowe IS PAN, Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina). Jest członkinią międzynarodowej grupy badawczej poświęconej muzyce ulicy oraz Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego, w którym pełni funkcję sekretarza.

 

Zainteresowania badawcze:

  • Muzyka w przestrzeni publicznej
  • Fujarki i flety w muzyce tradycyjnej (technika gry, wytwarzanie)
  • Muzyka tradycyjna i zwyczaje Regionu Kozła

 

Wybrane publikacje

Artykuły:

  • Bitla w: "Płaj" Almanach karpacki, red. A. Wielocha, P. Luboński, Wyd. Oficyna Wydawnicza Rewasz, nr 36/ 2008, s. 101-111.
  • Trombita? – i kilka innych pytań w kwestii muzyki bojkowskiej dziś, w: Łemkowie, Bojkowie Rusini. Historia, współczesność, kultura materialna i duchowa, T.III, Wyd. Uniwersytet Zielonogórski, red. St. Durda, Zielona Góra-Słupsk 2009, s. 39-47.
  • Wienerlied i Schrammelmusik. Inne oblicze muzycznego Wiednia w: „Kwartalnik Studentów Muzykologii UJ” nr 5/2009, s.1-12.
  • O czym śpiewa ulica?, w: Tubylcy własnego świata. W stronę antropologii bliskości, red.  W. Kuligowski, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze Wrocław 2011, s. 137- 148.
  • Dźwiękowy Atlas Poznania – przestrzeń miejska jako scena dla muzyków ulicy, w: "Przegląd Wielkopolski" nr 93 (3/2011), s. 34-38.
  • Muzyk(a) ulicy. Pomiędzy sztuką, a żebractwem, publikacja pokonferencyjna, Wyd. Polski Instytut Antropologii
  • Przestrzeń miejska jako scena dla muzyków ulicznych, publikacja pokonferencyjna III Zjazdu Studentów Muzykologii. Wyd. Laboratorium Myśli Muzycznej, Katedra Muzykologii UAM.
  • Street Music. A case study of three European cities: Vienna, Warsaw and Wroclaw, w: Post-ip'13 - Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança v. 2 (2013),   s. 70-77,
  • Muzyka ulicy we współczesnym Wrocławiu, w: Audiosfera Wrocławia, red. R. Tańczuk,  R. Losiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2014, s. 159-184.
  • Muzyka miasta czy muzyka w mieście? Muzyka w otwartych przestrzeniach publicznych Poznania i Wrocławia w: Audiosfera. Studia, red. A. Kil-Matlak, R. Losiak.  R. Tańczuk, S. Wieczorek, Oficyna Wydawnicza Atut - Wrocławskie Towarzystwo Oświatowe, Wrocław 2016, s. 137-158.
  • Jedziemy w teren! Nagrania muzyki tradycyjnej z Wielkopolski w Zbiorach Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN, w: "Przegląd Wielkopolski" red. S. Słopień nr 4/2016.
  • Kolekcja nagraniowa Wacława Tuwalskiego – mało znana karta polskiej etnofonografi, w: Polska muzyka tradycyjna - dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny – zachowanie – udostępnianie. Tom I. Studia pod redakcją Jacka Piotra Jackowskiego. Warszawa 2017, s. 124-151.
  • The Repertoire of Street Musicians in a Time of Globalisation w: Music Glocalization: Heritage and Innovation in a Digital Age, red. David G. Herbert, Mikołaj Rykowski, Cambridge Scholars Press, s. 271-305.
  • Rozwój fonografii i procesy globalizacyjne a repertuar i wydawnictwa płytowe muzyków ulicy w "Muzyka" nr 3/258, wyd. IS PAN, Warszawa 2020, s. 95-121.

 

Wybrane publikacje popularnonaukowe, recenzje i felietony:

  • Zbiory Fonograficzne Instytutu Sztuki PAN, w: "Stolica" nr 5/2016, s. 33-36.
  • Etnomuzykologia wobec wyzwań współczesności, w: Pismo Folkowe "Gadki z Chatki" nr 102, s. 36-37.
  • Pudełko Diabła, o książce Olgi Siejnej-Bernady "Polskie harmonie. Budowa-produkcja-funkcje w kulturze do 1939 roku", w: Pismo Folkowe "Gadki z Chatki" nr 106, s. 37.
  • Otrębywanie Adwentu – o książce Piotra Dahliga "Muzyka adwentu: mazowiecko-podlaska tradycja gry na ligawce", w: Pismo Folkowe "Gadki z Chatki" nr 114, s. 33.
  • Uliczny pianista łamiący stereotypy, w: Pismo Folkowe "Gadki z Chatki" red. A. Kusto, Wyd. Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie, Stowarzyszenie Animatorów Ruchu Folkowego, nr 114, s. 26-27.
  • Felicja Ratajczak – regionalna działaczka, w: Dziedzictwo Kulturowe Wsi, Tom 1, Wyd. Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie, Szreniawa 2017, s.  185-198.
  • Piotr Gaca – patenty na czarowanie, w: Dziedzictwo Kulturowe Wsi, Tom 1, Wyd. Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie, Szreniawa 2017, s.  233-238.

Seria sylwetek muzykantów ludowych, recenzje publikacji i wydawnictw płytowych, relacje z koncertów, wywiady w: "Ruch Muzyczny", m.in.:

  • Tomasz Śliwa. Dudziarz z Regionu Kozła, w: "Ruch Muzyczny" red. T. Cyz,  nr 4/2014,    s. 88-89.
  • Między kujawiakiem a Krzesanym, w: "Ruch Muzyczny" nr 5/2014, s.61.
  • LutoSłowianie na szlaku Festiwalu Mazowsze w Koronie, w: "Ruch Muzyczny" nr 5/2014, s. 84
  • Filtrując Tradycję, w: "Ruch Muzyczny" red. T. Cyz,  nr 6/2014, s. 55.
  • Jan Trzpil – multiinstrumentalista z Mierżączki, w "Ruch Muzyczny" red. T. Cyz, 8/2014, s. 90-91.
  • Królowa Rubato. O Franciszce Ciesiółce, w: "Ruch Muzyczny" red. T. Cyz, 10/2014, s. 100-101.
  • Lasowiackie nuty. Władysław Pogoda, w: "Ruch Muzyczny" red. T. Cyz, nr 1/2015, s. 94-95.
  • Świściołki i dudoczki. O fletach w muzyce tradycyjnej, w: "Ruch Muzyczny" nr 2/2015, s. 92-94.
  • Mistrzowie i uczniowie, części: I, III, V, s. 76-77, w : "Ruch Muzyczny", red. T. Cyz, nr 5/2015, s. 92-94.
  • Instrumenty ludowe w sieci. Wywiad z Andrzejem Kosowskim, w: "Ruch Muzyczny" online, maj 2015.
  • Feniks polskiej muzyki tradycyjnej, w : "Ruch Muzyczny", red. T. Cyz, nr 5/2015, s. 86-87.
  • Gościnne progi akademii. Rozmowa z Marią Pomianowską; wywiad,  w: "Ruch Muzyczny" nr 7/2015
  • Ludowa ekstraklasa. Rozmowa z Janem Prządką – wywiad, w: "Ruch Muzyczny", red. T. Cyz, nr 7/2015
  • Trzynaście ruchów cyrklem, w: "Ruch Muzyczny", red. T. Cyz,  nr 12/2015, s.29-32.
  • Folklor na Litwie, : "Ruch Muzyczny", red. T. Cyz,  nr 1/2016, s. 55.
  •  W Glasgow o dudach, w: "Ruch Muzyczny", red. T. Cyz,   nr 3/2016, s. 62.
  • Polska muzyka tradycyjna - dziedzictwo fonograficzne, w: "Ruch Muzyczny", red. T. Cyz, nr 3/2016.
  • Na skrzyżowaniu tradycji i gatunków, w: "Ruch Muzyczny", red. T. Cyz, nr 11/2016, s. 49.
  • Polskie tańce narodowe, w: "Ruch Muzyczny", red. T. Cyz, nr 1/2017, s 82.
  • Piotr Gaca (1927-2017), w: "Ruch Muzyczny", red. T. Cyz, nr 2/2017.
  • Polska muzyka tradycyjna - dziedzictwo fonograficzne. Etap III, w: "Ruch Muzyczny", red. T. Cyz, nr 12/2017
  • Krazue odczytany na nowo, w:  "Ruch Muzyczny", red. T. Cyz, nr 2/2018 s. 71

 

Teksty w bookletach na płytach CD:

  • Charakterystyka wybranych wykonawców, tekst w booklecie dołączonym do płyty CD "Melodie z borów, łąk, pól i znad wód. Nagrania archiwalne tradycyjnych pieśni i muzyki z Kaszub ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN" wydanej przez ISPAN, Muzeum Zachodnio-Kaszubskie w Bytowie, 2017 (ISPAN CD 004), s. 44-50.

 

Wybrane audycje radiowe dostępne on-line:

  • Czasem tylko na ulicy można ćwiczyć. Miejscy grajkowie, Program II Polskiego Radia, data emisji: 24.06.2014
  • Tuwalski. Strażnik pamięci Woli Osowińskiej, Program II Polskiego Radia, data emisji: 30.01.2017
  • Dzień Św. Patryka. Co wiemy o kulturze celtyckiej?  Program II Polskiego Radia, data emisji: 17.03.2017
  • Wielkopolska, dudy i sekret lewej ręki, Program II Polskiego Radia, data emisji: 5.12.17
  • O tradycjach i zwyczajach ludowych, audycja "Teren Kultura", Program III Polskiego Radia, data emisji: 8.02.18

 

Udział w projektach ISPAN:

  • Gdyby Kolberg miał fonograf…
  • Polska muzyka ludowa - dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie: Etap I, Etap II, Etap III
  • Elektroniczny indeks zapisów muzycznych z Dzieł wszystkich Oskara Kolberga

 Inne:

  • Badacz terenowy w projekcie Muzykowanie w Polsce. Badanie podstawowych form muzycznej aktywności Polaków, 2014 r.
  • Badacz terenowy w projekcie Dynamika karier muzyków w obszarze całego środowiska muzycznego (Polska Rada Muzyczna) 2016. r.
  • Prowadzenie panelu dyskusyjnego "Pamięć w muzyce"  (Fundacja MeaKultura/ Ethnoport Poznań Festival) 9.06.17
  • Prowadzenie warsztatów z krytyki muzycznej „Krytyka muzyczna 2.0: world music” (IMiT/ WOMEX 25-29.10.17)

 

wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2022 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl