dr hab.
Jolanta Guzy-Pasiak, prof. IS PAN
Kierownik pracowni Muzyka polska za granicą
Redaktor czasopisma „Muzyka”
Prowadząca specjalizację na Studiach Podyplomowych IS PAN (Historia muzyki i współczesna kultura muzyczna)
Muzykolog, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, doktorat i habilitacja (nauki o sztuce) w Instytucie Sztuki PAN. Członek Rady Naukowej IS PAN. Redaktor czasopisma muzykologicznego Muzyka. Członek Rad Redakcyjnych czasopism: Arti musices (Chorwackie Towarzystwo Muzykologiczne, Zagrzeb) i Lithuanian Musicology (Litewska Akademia Muzyki i Teatru, Wilno). Redaktor naczelny (wraz z Beatą Bolesławską-Lewandowską) serii wydawniczej „Muzyka polska za granicą”. Prowadząca specjalizację na Studiach Podyplomowych IS PAN („Historia muzyki i współczesna kultura muzyczna”). Stypendystka The Kosciuszko Foundation w Nowym Jorku i The Robert Anderson Research Trust w Londynie. Wykładała w Collegium Civitas w Warszawie (2002-2015). Członek Komitetu Honorowego Fundacji Karola Rathusa.
Jej zainteresowania badawcze obejmują muzykę pierwszej połowy XX wieku, zwłaszcza twórczość polskich kompozytorów emigracyjnych.
~
Jolanta Guzy-Pasiak is an associate professor at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences. Musicologist, the University of Warsaw graduate, a PhD and Habilitation (Arts Studies) at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences. Member of the Academic Board of IS PAN. Co-editor of the Muzyka journal. Member of Editorial Boards of journals: Arti musices (Croatian Musicological Society, Zagreb) and Lithuanian Musicology (Lithuanian Academy of Music and Theatre, Vilnius). Ediotr-in-Chief (with Beata Bolesławska-Lewandowska) of a book series 'Muzyka polska za granicą' [Polish music abroad]. Supervisor of Postgraduate Studies at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences (‘History of music and contemporary musical culture'). Grantee of The Kosciuszko Foundation in New York and The Robert Anderson Research Trust in London. Lecturer at the Collegium Civitas in Warsaw (2002−2015). Member of Honorary Committee for the Karol Rathaus Foundation.
Her research interests include music of the first half of the 20th century, especially the works of Polish émigré composers.
Publikacje
Jolanta Guzy-Pasiak, Aleksander Tansman o muzyce nowoczesnej w czasopiśmie awangardy artystycznej „Blok”, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2024, t. 86, nr 3, s. 137-150, https://doi.org/10.36744/bhs.2849
Jolanta Guzy-Pasiak, Kompozytor Tadeáš Salva, słowacki uczeń Bolesława Szabelskiego i Witolda Lutosławskiego [recenzja książki: Michal Ščepán, Tadeáš Salva. Život a dielo, Bratislava 2020], „Muzyka”, 2024, t. 69, nr 2, 163-171, https://doi.org/10.36744/m.2705
Jolanta Guzy-Pasiak, Jewish Popular Music in Galicia: Karol Rathaus’ Recollections of Chune Wofsthal, „Musicology Today”, 2023, t. 20, s. 60-68, https://doi.org/10.2478/muso-2023-0006
Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak (red.), Wśród Słowian, Warszawa 2023 (= Muzyka polska za granicą 4).
Jolanta Guzy-Pasiak, Ewa Kowalska-Zając, „Zobaczyć muzykę. Notacja polskiej partytury współczesnej” [recenzja książki], Łódź 2019, „Muzyka”, 2023, t. 67, nr 3, s. 163–167, https://doi.org/10.36744/m.1409
Jolanta Guzy-Pasiak, Polish Émigré Composers in the United States of America, w: Eastern European Emigrants and the Internationalisation of 20th-Century Music Concepts, red. Stefan Keym, Anna Fortunova, Hildesheim 2022, s. 185-194.
Jolanta Guzy-Pasiak, Przywracanie zapomnianych dzieł polskich kompozytorów emigracyjnych – od kwerendy bibliotecznej do nagrania muzycznego. Przypadek Karola Rathausa, w: Muzyka utrwalona w zapisie i nagraniach, red. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Elżbieta Szczurko, Bydgoszcz 2022, s. 151-167.
Jolanta Guzy-Pasiak, Polish Music in Zagreb’s Concert Life Between the Two World Wars (as exemplified by the Croatian Music Institute), „Muzyka”, 2021, t. 66, nr 4, s. 115-130, https://doi.org/10.36744/m.1074
Jolanta Guzy-Pasiak, Mediterranean Culture as a Source of Inspiration in Ludomir Michał Rogowski's Musical Output, w: Between Central Europe and the Mediterranean: Music, Literature and the Performing Arts / Između Srednje Europe i Mediterana: glazba, književnost i izvedbene umjetnosti, red. Ivana Tomić Ferić, Antonela Marić, Split 2021, s. 333-340.
Ivano Cavallini, Jolanta Guzy-Pasiak, Harry White (red.), Glazba, migracije i europska kultura. Svečani zbornik za Vjeru Katalinić / Music, Migration and European Culture. Essays in Honour of Vjera Katalinić, Zagreb 2020.
Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak (red.), „American dream”. Polscy twórcy za oceanem, Warszawa 2020 (= Muzyka polska za granicą 3).
Jolanta Guzy-Pasiak, Karol Rathaus i Queens College w Nowym Jorku, w: „American dream”. Polscy twórcy za oceanem, red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, Warszawa 2020, s. 11-31.
Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak (red.), Między Warszawą a Paryżem (1918−1939), Warszawa 2019 (= Muzyka polska za granicą 2).
Jolanta Guzy-Pasiak, Reprezentacja muzyki polskiej na Wystawach Światowych w Paryżu w 1925 i 1937, w: Między Warszawą a Paryżem (1918−1939), red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, Warszawa 2019, s. 183-210.
Jolanta Guzy-Pasiak, » Sa personnalité est née dans le trouble de la guerre « (Franz Hellens). On Ludomir Michał Rogowski’s innovative treatise Essai sur les principe de la musique future, w: Prvi svjetski rat (1914.-1918.) i glazba. Skladateljske strategije, izvedbene prakse i društveni utjecaji / The Great War (1914-1918) and Music. Compositional Strategies, Performing Practices, and Social Impacts, red. Stanislav Tuksar, Monika Jurić-Janjik, Zagreb 2019, s. 199-210.
Jolanta Guzy-Pasiak, Polish musical life in Great Britain during the Second World War, „Muzyka” 2019, t. 64, nr 1, s. 144-153, https://doi.org/10.36744/m.249
Jolanta Guzy-Pasiak, Jim Samson. Music in the Balkans, Leiden 2013 [recenzja książki], „Muzyka” 2018, t. 63, nr 1, s. 121-125, https://doi.org/10.36744/m.592
Jolanta Guzy-Pasiak, W cztery strony świata – kierunki emigracji polskich kompozytorów w XX wieku, w: Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918-2018), wg koncepcji Marleny Wieczorek, red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Małgorzata Gamrat, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Marlena Wieczorek, Gliwice 2018, s. 57-67.
Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak (red.), Twórcy – źródła – archiwa, Warszawa 2017 (= Muzyka polska za granicą 1).
Jolanta Guzy-Pasiak, Karol Rathaus. Problemy w badaniach nad twórczością kompozytorów emigracyjnych, w: Twórcy – źródła – archiwa, red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, Warszawa 2017, s. 11-22
Jolanta Guzy-Pasiak, O twórczości chóralnej Ludomira Michała Rogowskiego w kontekście badań archiwalnych, w: Twórcy – źródła – archiwa, red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, Warszawa 2017, s.187-208
Jolanta Guzy-Pasiak, Aneta Markuszewska (red.), Music Migration in the Early Modern Age: Centres and Peripheries – People, Works, Styles, Paths of Dissemination and Influence, Warsaw 2016.
Jolanta Guzy-Pasiak, Polish Themes in the Operas by Ivan Zajc ('Pan Twardowski' and 'Ladies and Hussars'), w: Ivan Zajc (1832-1914). Glazbene migracije i kulturni transferi / Musical Migrations and Cultural Transfers, red. Stanislav Tuksar, Zagreb 2016, s. 41-46.
Jolanta Guzy-Pasiak, Panslawizm w muzyce: Ludomir Michał Rogowski (1881–1954), w: Panslawizm – wczoraj, dziś, jutro. Red. Zofia Chyra-Rolicz, Tomasz Rokosz, Siedlce 2016, s. 267-277.
Jolanta Guzy-Pasiak, Francuskie lata Ludomira Michała Rogowskiego, „Muzyka” 2013, t. 58, nr 3, s. 107–126.
Jolanta Guzy-Pasiak, Pan-Slavic Idea of Ludomir Michał Rogowski (1881–1954). In Search of a Polish National Identity of Music, w: Franjo Ksaver Kuhač (1834–1911). Glazbena historiografija i identitet / Music Historiography and Identity. Red. Vjera Katalinić i Stanislav Tuksar, Zagrzeb 2013, s. 237-246
Jolanta Guzy-Pasiak (red.), Muzyka w sztukach wizualnych XIX–XXI wieku, Warszawa 2013 (= Ikonografia muzyczna. Studia i materiały 2).
Jolanta Guzy-Pasiak, Arnold Schönberg: Kompozytor, malarz, w: Muzyka w sztukach wizualnych XIX-XXI wieku, red. Jolanta Guzy-Pasiak, Warszawa 2013, s. 181-186.
Jolanta Guzy-Pasiak, Tablice synoptyczne (Chronologiczne zestawienie najważniejszych wydarzeń z zakresu historii muzyki polskiej i powszechnej, historii Polski i świata, historii nauki oraz kultury i sztuki w Polsce i na świecie w latach 1795-1850), w: Zofia Chechlińska: Romantyzm. Cz. 1, 1795-1850 (= Historia Muzyki w Polsce, t. 5 cz. 1), Warszawa 2013, s. 9-41.
Jolanta Guzy-Pasiak, Nowo odkryte utwory Ludomira Michała Rogowskiego z Archiwum Muzycznego Katedry Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Dubrowniku, „Muzyka”, 2012, t. 57, nr 3, s. 53-66.
Jolanta Guzy-Pasiak, Paneuropeizm i panslawizm w refleksji o muzyce Karola Szymanowskiego i Ludomira Michała Rogowskiego, w: Perspektywa (post)kolonialna w kulturze, pod red. E. Partygi, J. M. Sosnowskiej i T. Zadrożnego (=Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura 4), Warszawa 2012, s. 260-270.
Jolanta Guzy-Pasiak, Od Artura Rodzińskiego do Henryka Golda. O koncertach muzyki polskiej na wystawie światowej w Nowym Jorku w 1939 roku, w: Wystawa nowojorska 1939, red. Joanna Sosnowska, Warszawa 2012, s. 219-229.
Jolanta Guzy-Pasiak, Emigracja w perspektywie postkolonialnej. Wybrane problemy twórczości polskich kompozytorów emigracyjnych: Karola Rathausa i Ludomira Michała Rogowskiego, „Res facta nova”, 2011, t. 12 (21), s. 177-185.
Jolanta Guzy-Pasiak, Estetyka i polityka. O pozamuzycznych inspiracjach twórczości Ludomira Michała Rogowskiego, „Muzyka” 54: 2009, nr 3-4, s. 147-161.
Jolanta Guzy-Pasiak, Krytyka o muzyce polskiej na wystawach światowych (do wybuchu II wojny światowej), w: Krytyka muzyczna. Teoria, historia, współczesność, red. Michał Bristiger, Rafał Ciesielski, Jolanta Guzy-Pasiak, Barbara Literska, Zielona Góra 2009, s. 103-111.
Jolanta Guzy-Pasiak, Muzyka polska na wystawie światowej w Paryżu, w: Wystawa paryska 1937, red. Joanna Sosnowska, Warszawa 2009, s. 215-22.
Jolanta Guzy-Pasiak, Z zagadnień jakości brzmieniowych w twórczości kameralnej Karola Rathausa: „Confused intermezzo (The Pole in Spain)” na flet piccolo, fagot i fortepian z 1939 roku, pismo internetowe „De Musica” , 2009, nr. 13.
Projekty
Muzyka polska i litewska w perspektywie globalnej: migracja, tożsamości diasporyczne i ojczyzna / Polish and Lithuanian Music in Global Perspective: Migration, Diasporic Identities and Homeland, grant DAINA Narodowego Centrum Nauki (2025-2027), Instytut Sztuki PAN i Lithuanian Academy of Music and Theatre w Wilnie; członek polskiego zespołu
Premierowe prawykonania i nagrania kompozycji kompozytorów XX wieku, projekt realizowany w Instytucie Sztuk Muzycznych Uniwersytetu Śląskiego wspólnie z dr Aleksandrą Hałat, dr Marcinem Hałatem i dr Agatą Hołdyk w 2021
„Warsaw Autumn Festival and the Iron Curtain” - międzynarodowa konferencja naukowa, grant MNiSW „Doskonała nauka – wsparcie konferencji naukowych”, DNK/SP/464089/2020, projekt realizowany w IS PAN wspólnie z dr hab. Beatą Bolesławską-Lewandowską, lata 2020-2021.
Premierowe prawykonania i nagrania kompozycji kompozytorów XX wieku, projekt realizowany w Instytucie Sztuk Muzycznych Uniwersytetu Śląskiego wspólnie z dr Aleksandrą Hałat, dr Marcinem Hałatem i dr Agatą Hołdyk w 2020
Music migrations in the early modern age: the meeting of the European East, West and South, HERA, „Cultural Encounters”: Collaborative Research Project no 414, umowa z 26.06.2013, lata realizacji 2013-2016, kierownik polskiej grupy: dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, prof. IS PAN
Chorwacko-polskie związki muzyczne od średniowiecza do XX wieku / Croatian-Polish Music Relations from the Middle Ages to the 20th c., wspólny projekt badawczy Polskiej i Chorwackiej Akademii Nauk, lata realizacji 2008-2016, koordynator ze strony polskiej: dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, prof. IS PAN







