dr hab.
Beata Bolesławska-Lewandowska, prof. IS PAN
sekretarz Prezydium Rady Naukowej IS PAN
Muzyka polska za granicą
Muzykolog, absolwentka studiów magisterskich w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (1998, dyplom z wyróżnieniem) oraz studiów doktorskich na Uniwersytecie w Cardiff (2010). Habilitację w zakresie nauk o sztuce uzyskała w 2020 w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie. Zajmuje się muzyką polską po 1945 roku. Autorka książek poświęconych Andrzejowi Panufnikowi, Henrykowi M. Góreckiemu i Zygmuntowi Mycielskiemu. Edytorka korespondencji Mycielskiego i Panufnika oraz tomów pism Mycielskiego i Pawła Hertza. Wraz z Jolantą Guzy-Pasiak jest inicjatorką i redaktor naczelną serii wydawniczej Muzyka polska za granicą, wydawanej przez Instytut Sztuki PAN. Uczestniczka i organizatorka polskich i międzynarodowych konferencji muzykologicznych, publikuje w kraju i za granicą. Uhonorowana odznaką „Zasłużony dla kultury polskiej” (2007) oraz Nagrodą Honorową Związku Kompozytorów Polskich (2015). W latach 2015-25 Przewodnicząca Zarządu Sekcji Muzykologów, a od 2025 Prezes Związku Kompozytorów Polskich.
~
Beata Bolesławska-Lewandowska, musicologist, PhD, professor at the Institute of Art, Polish Academy of Sciences in Warsaw (IS PAN). Author of books: Panufnik (Kraków: PWM, 2001), Górecki. Portret w pamięci [Górecki. Portrait in Memory] (Kraków: PWM, 2013), Panufnik. Architekt emocji [Panufnik. Architect of Emotions] (Kraków: PWM, 2014), The Life and Works of Andrzej Panufnik (1914–1991) (translated by Richard Reisner, Farnham: Ashgate, 2015), Mycielski. Szlachectwo zobowoiązuje [Mycielski. Nobility Obliges] (Kraków: PWM, 2017), The Symphony and Symphonic Thinking in Polish Music since 1956 (Abingdon: Routledge, 2019), Górecki (Kraków: PWM, 2023), Zygmunt Mycielski. Między muzyką a polityką [Zygmunt Mycielski. Between Music and Politics] (forthcoming, Kraków: PWM, 2025), as well as editor of the correspondence of Zygmunt Mycielski and Andrzej Panufnik (Warsaw: IS PAN, vol. 1 2016, vol. 2 2018, vol. 3 2021) and the volumes of Zygmunt Mycielski’s writings: Znaki zapytania [Question Marks] (Kraków: PWM, 2022) and Listy do Polaków [Letters to Poles] (Warszawa: IS PAN 2025); and Paweł Hertz’ writings O muzyce [On Music] (Warsaw: PIW, 2022).
Together with Jolanta Guzy-Pasiak, she is the initiator and editor-in-chief of the publishing series Muzyka polska za granicą [Polish Music Abroad], published by the Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Warsaw, vol. 1 2017, vol. 2 2019, vol. 3 2020). Author of articles devoted to Polish contemporary music, published in scientific journals both at home and abroad, as well as texts published on websites, concert programmes and CD booklets. Regular participant and organiser of both Polish and international musicological conferences. Honoured with the badge “Meritorious for Polish Culture” (2007) and the Honorary Award of the Polish Composers' Union (2015). In 2015-25, Chair of the Board of the Musicologists' Section, and from 2025, President of the Polish Composers' Union. She is also the Scientific Secretary of the Academic Board of the Institute of Art, Polish Academy of Sciences (since 2023), as well as the member of the Art Sciences Committee, Polish Academy of Sciences (since 2024).
Publikacje
Beata Bolesławska, Chopin in the writings and music of 20th-century Polish composers, “The Culturology Ideas”, 2023, t. 23, nr 1, s. 85-94.
Paweł Hertz, O muzyce, wybór i posłowie Beata Bolesławska-Lewandowska, Warszawa 2022.
Zygmunt Mycielski, Znaki zapytania, wstęp i komentarze Beata Bolesławska-Lewandowska, red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Marek Zagańczyk, Kraków 2022.
Beata Bolesławska-Lewandowska, The Poetry of Zbigniew Herbert as an inspiration for Zygmunt Mycielski’s compositions, „Muzyka”, 2022, t. 67, nr 4, s. 63-80.
Beata Bolesławska, Reflecting War Traumas: Roman Palester’s Requiem and Zygmunt Mycielski’s Rescue Songs, w: Transylvanian Tributes to Ligeti Transylvanian Tributes to Ligeti Thanatos in Contemporary Music, Thanatos in Contemporary Music, from the Tragic to the Grotesque from the Tragic to the Grotesque, red. Bianca Țiplea Temeș, Hermann Danuser, Cluj-Napoka 2022, s. 65-86.
Beata Bolesławska-Lewandowska, „Three Psalms”, „Liturgia sacra”, „Fragments” – the Last Works in Zygmunt Mycielski’s Oeuvre, „Musicology Today”, 2022, t. 19, s. 55-72.
Beata Bolesławska-Lewandowska, Nadia Boulanger and Her Role in Polish Music – in the Light of Zygmunt Mycielski’s Writings, „Polski Rocznik Muzykologiczny”, 2022, t. XX, s. 38-52.
Beata Bolesławska-Lewandowska, „Łzy lejąca” w arcydziełach muzyki polskiej XX wieku, „Sympozjum”, 2021, t. 25, nr 1(40), s. 67-82.
Zygmunt Mycielski – Andrzej Panufnik. Korespondencja, t. 1-3, opracowanie, wstęp i komentarze Beata Bolesławska-Lewandowska, Warszawa 2016, 2018, 2021.
Beata Bolesławska-Lewandowska, Between the Poet and the Composer: On „Nowy lirnik mazowiecki" [New Mazovian lyricist] by Paweł Hertz and Zygmunt Mycielski, w: „Musical Analysis. Historia – Theoria – Praxis”, vol. 6, red. Anna Granat Janki, Wrocław 2021, s. 125-156.
Beata Bolesławska-Lewandowska, Andrzej Panufnik, Leopold Stokowski i Fundacja Kościuszkowska: wokół powstania „Sinfonia sacra”, w: American Dream. Polscy twórcy za oceanem (= Muzyka polska za granica, t. 3), red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, Warszawa 2020, s. 119-138.
Beata Bolesławska-Lewandowska, Roman Palester i Polskie Wydawnictwo Muzyczne: korespondencja w trzech odsłonach, „Muzyka” 2020, t. 65, nr 4, s. 128-138.
Beata Bolesławska, The Symphony and Symphonic Thinking in Polish Music Since 1956, Abingdon 2019.
Beata Bolesławska-Lewandowska, Mycielski. Szlachectwo zobowiązuje, Kraków 2017.
Beata Bolesławska, The Life and Works of Andrzej Panufnik (1914-1991), przekł. Richard Reisner, Farnham 2015.
Projekty
Muzyka polska i litewska w perspektywie globalnej: migracja, tożsamości diasporyczne i ojczyzna / Polish and Lithuanian Music in Global Perspective: Migration, Diasporic Identities and Homeland, grant DAINA Narodowego Centrum Nauki (2025-2027), Instytut Sztuki PAN i Lithuanian Academy of Music and Theatre w Wilnie; kierownik polskiego zespołu
Polish Music Since 1900 Research Network, międzynarodowa grupa badawcza; kurator: dr James Savage-Clark (Wielka Brytania), współkuratorki: prof. Andrea Bohlman (USA), prof. Beata Bolesławska-Lewandowska (Polska), od 2021
History of IMS, grupa badawcza International Musicological Society; członek grupy od 2018
NEMS – Network of European Musicological Societies, członek grupy od 2018 (jako przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP)
52. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Muzyka polska. Tradycja i współczesność”, grant MNiSW „Doskonała nauka – wsparcie konferencji naukowych”, DNK/SN/550001/2022, projekt realizowany przez Związek Kompozytorów Polskich, lata 2022-2023; kierownik projektu.
Zygmunt Mycielski (1907-1987) – między muzyką a polityką, grant NCN SONATA 12, UMO-2016/23/D/HS2/01212, realizowany w IS PAN, lata 2017-2022, kierownik projektu.
Roman Palester – pisma (edycja krytyczna), grant RID 009/RID/2018/19 realizowany przez Uniwersytet w Białymstoku – Wydział Filologiczny, Zakład Badań Interdyscyplinarnych pod kierunkiem prof. Violetty Wejs-Milewskiej; lata 2019-2022, członek zespołu.
Zygmunt Mycielski – kompozytor, pisarz, myśliciel, świadek epoki (portal internetowy), grant MNiSW „Społeczna odpowiedzialność nauki”, SONP/SN/513691/2021, projekt realizowany przez Związek Kompozytorów Polskich, lata 2021-2022; kierownik naukowy projektu.
Zygmunt Mycielski. Listy o muzyce i inne pisma (opracowanie źródłowo-krytyczne), projekt realizowany przez zespół badawczy: Beata Bolesławska-Lewandowska, Marek Zagańczyk w programie Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Białe plamy – muzyka i taniec”, edycja 2021-2022, projekt nr 210; kierownik projektu.
„Warsaw Autumn Festival and the Iron Curtain” - międzynarodowa konferencja naukowa, grant MNiSW „Doskonała nauka – wsparcie konferencji naukowych”, DNK/SP/464089/2020, projekt realizowany w IS PAN wspólnie z Jolantą Guzy-Pasiak, lata 2020-2021.
Korespondencja Romana Palestra z Polskim Wydawnictwem Muzycznym (1945-1989), projekt realizowany przez zespół badawczy: Beata Bolesławska-Lewandowska, Magdalena Borowiec, Lech Dzierżanowski w programie Instytutu Muzyki i Tańca „Białe plamy – muzyka i taniec”, edycja 2019-2020; projekt 208; członek zespołu







