Dowiedz się więcej o programie studiów. Zobacz nagranie z Dnia Otwartego: KLIK
Prowadząca specjalizację: dr hab. Jolanta Guzy-Pasiak (IS PAN)
Harmonogram zjazdów w roku akademickim 2023/2024 (tryb stacjonarny)
I semestr |
II semestr 29 czerwca EGZAMIN |
|
63. MFMW „Warszawska Jesień”. Żródło: www.filharmonia.pl |
Wyjścia: 1Muzeum Azji i Pacyfiku, 2Filharmonia Narodowa, 3Teatr Wielki-Opera Narodowa, 4Muzeum im. Fryderyka Chopina. Koszty biletów są pokrywane przez Studia Podyplomowe IS PAN.
Dla kogo studia?
- Zapraszamy wszystkich, którzy interesują się muzyką, melomanów, a także osoby, które mają przygotowanie muzyczne i chcą poszerzyć i usystematyzować swoją wiedzę.
- Zajęcia prowadzone w zrozumiały sposób przez doświadczonych wykładowców i znawców problematyki dotyczą różnych rodzajów muzyki, począwszy od muzyki artystycznej po ludową. Niezależnie czy mówimy o średniowiecznym chorale gregoriańskim czy Konkursie Piosenki Eurowizji – pokazujemy rolę muzyki w kulturze [opis programu poniżej].
- Nasze studia wybierają osoby chcące świadomie uczestniczyć w życiu muzycznym, dziennikarze, pracownicy instytucji kulturalnych, nauczyciele czy wykładowcy.
Korzyści dla studiujących: |
|
|
Instrumenty gamelanu. Źródło: www.muzeumazji.pl | ||
Informacje organizacyjne:
Stylowa siedziba Instytutu Sztuki PAN przy ulicy Długiej 28 w Warszawie znajduje się w pobliżu Starego Miasta i Parku Krasińskich (dojście 5 minut od stacji metra Ratusz Arsenał lub 3 minuty od przystanków autobusowych na Placu Krasińskich).
Wykłady odbywają się w budynku Instytutu na I piętrze w weekendy zjazdowe w godzinach 10:00-11:30, 11:45-13:15, 14:00-15:30, 15:45-17:15 (z dłuższą przerwą obiadową w środku dnia).Do dyspozycji uczestników studiów jest oddany pokój socjalny z kuchenką mikrofalową do odgrzania posiłków (zapewniamy kawę, herbatę, wodę).
Warunkiem uzyskania świadectwa jest uczestnictwo w zajęciach, przystąpienie do egzaminu (dyskusja nad prezentacją przygotowaną na wybrany temat) oraz napisanie pracy zaliczeniowej (recenzja płyty lub koncertu).
UWAGA! Nowy program od 2022/2023, zapraszamy zarówno naszych absolwentów po pierwszym, jak i po drugim kursie. Zniżki dla studentów kontynuujących!). Zob. Rekrutacja.
PROBLEMATYKA ZAJĘĆ
Historia muzyki [wykłady]
Podczas zajęć mówimy o muzyce w szerokim kontekście kulturowym, łącząc utwory muzyczne z dziełami sztuki i literaturą lub z kwestiami filozoficznymi, społecznymi i politycznymi. Przyjmując za punkt wyjścia wybrane zagadnienia z historii muzyki od średniowiecza po XXI wiek, chcemy pogłębiać rozumienie tych zależności i ich przemiany w różnych przejawach ludzkiej aktywności umysłowej minionych epok i czasów współczesnych. [Cykle: Historia muzyki, Historia opery]. Przyglądamy się związkom muzyki z malarstwem, literaturą, teatrem, filmem czy tańcem, ale też śledzimy jej relacje z tak różnymi dziedzinami, jak psychologia, ekonomia, informatyka czy prawo [Cykl: Związki muzyki].
Kultury muzyczne świata [wykłady]
Etnomuzykologiczne spojrzenie na muzykę otwiera możliwość poznania jej w różnorodnych kontekstach i odsłonach – od folkloru Polski i Europy, przez bogactwo tradycji pozaeuropejskich, aż po zjawiska charakteryzujące kulturę miejską i popularną. Prezentowane przez wykładowców tematy obejmą m.in. zagadnienia z dziedziny tradycyjnych praktyk wykonawczych – instrumentalnych i wokalnych, dokumentacji fonograficznej, instrumentoznawstwa, współczesnego funkcjonowania tradycji ludowych i etnicznych w różnych przestrzeniach społecznych i artystycznych, fenomenów brzmieniowych wynikających z odmiennego pojmowania tonalności, czasu i rytmu oraz związku muzyki z obrzędowością. Zajęcia ukazują i uświadamiają różnorodność muzyczną świata.
Współczesne życie muzyczne [konwersatoria]
Konwersatoria mają formę dyskusji na temat bieżących wydarzeń muzycznych oraz instytucji życia muzycznego. Ponad połowa zajęć odbędzie się z udziałem zaproszonych gości - osób mających wpływ na kształt i odbiór twórczości artystycznej naszych czasów: artystami (muzykiem-wykonawcą, kompozytorem, literatem, plastykiem), dziennikarzem muzycznym, dyrektorem instytucji muzycznej czy kuratorem zbiorów muzycznych w muzeum.
Podstawy analizy słuchowej [ćwiczenia]
Szczególnie doceniane przez melomanów zajęcia poświęcone wybranym dziełom literatury muzycznej z różnych epok, którzy zyskują umiejętność wyróżniania takich aspektów dzieła, jak: obsada, faktura, rytmika, forma, z użyciem właściwej terminologii muzycznej.
Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń z aktywnym udziałem studentów, polegające na analizie i ocenie słuchowej utworów, które studenci poznają zarówno od strony kontekstów ich powstania, jak i struktury muzycznej. Poruszone zostaną zagadnienia praktyki wykonawczej i estetyki wykonań.
Wykładowczynie i wykładowcy w roku akademickim 2023/2024:
Zajęcia prowadzą wykładowczynie i wykładowcy specjalizujący się w przedstawionych zagadnieniach, m.in. z Zakładu Muzykologii Instytutu Sztuki PAN, Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: dr Marcin Bogucki (UW); dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, prof. IS PAN; dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UJ; dr hab. Paweł Gancarczyk prof. IS PAN; dr Bartłomiej Gembicki (IS PAN); dr Mariusz Gradowski (Uniwersytet Warszawski); dr Ewelina Grygier (UW); dr hab. Agnieszka Grzelak, prof. ALK; dr hab. Jolanta Guzy-Pasiak (IS PAN); dr Jacek Jackowski (IS PAN); mgr Łukasz Kaczmarowski (IS PAN–NIFC); dr Natalia Kaliś (IS PAN); dr Karolina Kondracka (IS PAN); mgr Grzegorz Kos (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina); dr hab. Iwona Lindstedt, prof. UW; dr hab. Sylwia Makomaska (UW); dr Aneta Markuszewska (UW); dr hab. Tomasz Nowak (UW); dr hab. Szymon Paczkowski, prof. UW; dr Dorota Piramidowicz (IS PAN); dr Paweł Siechowicz (UW); dr Małgorzata Sieradz (IS PAN); dr Maria Szymańska-Ilnata (Muzeum Azji i Pacyfiku).