I semestr | II semestr | ||
14–15 października | 8–10 marca | ||
28–29 października | 23–24 marca | ||
25–26 listopada | 20–21 kwietnia | ||
9–10 grudnia | 18–19 maja | ||
27–28 stycznia | 15–16 czerwca | ||
17–18 lutego | |||
29 czerwca EGZAMIN ONLINE |
Na zajęcia zapraszamy wszystkich miłośników kina, którzy chcieliby rozwijać swoją filmową pasję, zdobyć podstawy wiedzy filmoznawczej z zakresu historii i teorii filmu oraz mediów lub poszerzyć, zaktualizować i sproblematyzować swoją dotychczasową wiedzę, a także poznać tajniki krytyki filmowej i zdobyć umiejętności praktyczne z nią związane. Zapraszamy również osoby, które chciałyby poszerzyć swoje kompetencje zawodowe (dziennikarzy, nauczycieli, edukatorów filmowych, pracowników instytucji kultury, organizatorów wydarzeń filmowych, pracowników firm dystrybucyjnych, właścicieli kin).
Informacja o programie
Materiał specjalizacji Filmoznawstwo 1 obejmuje wybrane zagadnienia z teorii filmu, historii filmu światowego i polskiego (fabularnego, eksperymentalnego, dokumentalnego i animowanego), teorii i historii mediów, warsztaty z krytyki filmowej i zajęcia z praktykami.
Teoria
W bloku teoretycznym zaplanowaliśmy monograficzne i problemowe wykłady m.in. na temat wybranych gatunków filmowych i medialnych, języka filmu, komizmu, związków filmu z innymi sztukami, procesu powstawania filmu animowanego, struktury scenariusza filmowego.
Kino polskie
Wśród wybranych zagadnień, dotyczących filmu polskiego przewidujemy zarówno tematy historyczne, jak i współczesne w kontekście zmian dokonujących się w polityce i kulturze, począwszy od pionierów rodzimej kinematografii, początków polskiej awangardy i kina lat 20. i 30., przez socrealizm, kino odwilży, kino moralnego niepokoju, polską szkołę dokumentu, kino okresu tranformacji, po filmy pierwszych lat XXI w. i polskie kino najmłodszych twórców, a ponadto tematy dotyczące branży filmowej (m.in. zespołów filmowych) oraz wykłady monograficzne poświęcone twórczości wybranych reżyserów (m.in. Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Kieślowskiego, Kazimierza Kutza).
Kino światowe
Tematy dotyczące kina światowego będą obejmowały okres od początków kinematografii po współczesność w kontekście zmian politycznych, społecznych i kulturowych. Zaplanowaliśmy dla Państwa - uwzględniające najnowsze perspektywy badawcze - monograficzne i problemowe wykłady, m.in. dotyczące teorii i historii nurtów i stylów filmowych (jak ekspresjonizm, formalizm, awangarda, realizm, modernizm, neorealizm, postmodernizm, nowe fale, kino noir, kino nowej przygody czy slow cinema), twórczości wybranych reżyserów (Alfred Hitchcock, Pier Paolo Pasolini, Michael Haneke, Ulrich Seidl, Luis Buñuel, Carlos Saura, Pedro Almodóvar, Rainer Werner Fassbinder, Wim Wenders, Werner Herzog, Ingmar Bergman, Federico Fellini, Luchino Visconti, Michelangelo Antonioni) i wybranych kinematografii narodowych (austriackiej, niemieckiej, japońskiej, indyjskiej, brytyjskiej, francuskiej, włoskiej, amerykańskiej, hiszpańskiej, czeskiej, słowackiej i szwedzkiej) oraz wybranych zagadnień z historii związków filmu z operą i teatrem, a także wykłady na temat polityki autorskiej oraz systemu producenckiego i jego przemian.
Warsztaty
Obok cyklicznych zajęć z krytyki filmowej, przewidujemy również spotkania z praktykami: reżyserem, specjalistką od developmentu filmowego, producentem filmów animowanych oraz w siedzibie FINA (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny) ze specjalistami, którzy pokażą jak przeszukiwać zbiory FINA, obsługiwać katalogi, korzystać ze zbiorów okołofilmowych, przygotowywać kwerendy i zdradzą sekrety swojej pracy (m.in. restauracji dzieła filmowego).
Podczas ostatniego zjazdu zaprosimy naszych słuchaczy na Spacer śladami warszawskich kin sprzed 1939 roku.
Warunkiem uzyskania świadectwa jest napisanie semestralnej pracy zaliczeniowej (krótka recenzja) i zdanie egzaminu końcowego (test).
WYKŁADOWCZYNIE I WYKŁADOWCY:
Specjalizujący się w przedstawianych zagadnieniach wykładowcy (ok. 40 osób) reprezentują ośrodki akademickie z całej Polski (Instytut Sztuki PAN w Warszawie, Instytut Teatralny im Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Uniwersytet Gdański, Gdyńską Szkoł Filmową, Uniwersytet Wrocławski, Polsko-Japońską Akademię Technik Komputerowych w Warszawie, Uniwersytet SWPS w Warszawie, Uniwersytet Opolski, Państwową Wyższą Szkołę Filmową Telewizyjną i Teatralną im. Leona Schillera w Łodzi, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego). Wśród nich są filmoznawcy, praktycy łączący pracę naukową z praktyką filmową (reżyserzy, producenci), pracownicy Filmoteki Narodowej, a także kulturoznawcy, filolodzy, socjolodzy kultury, historycy sztuki i teatrolodzy.
Wykładowczynie i wykładowcy w roku akademickim 2023/2024:
dr hab. Krzysztof Arcimowicz (prof. UwB), dr Marcin Borchardt (UG, Gdyńska Szkoła Filmowa), dr Marta Brzezińska-Pająk (UW), dr hab. Ilona Copik (prof. UŚ), dr Ewa Fiuk (ISPAN), dr hab. Barbara Giza (UMCS), prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź (UŚ), dr hab. Mikołaj Jazdon (prof. UAM), dr Dawid Junke (UWr), dr Jakub Karpoluk (PJATK), dr Małgorzata Kierczuk-Macieszko (PLPS w Lublinie), dr hab. Piotr Kletowski (prof. UJ), dr Beata Kosińska-Krippner (ISPAN), dr Karolina Kosińska (ISPAN), dr Magdalena Koszalińska (SWPS), dr Paulina Kwiatkowska (UW), dr hab. Arkadiusz Lewicki (prof. UWr), ks. prof. dr hab. Marek Lis (UO), prof. dr hab. Krzysztof Loska (UJ), mgr Grzegorz Nadgrodkiewicz (ISPAN), dr hab. Ewa Partyga (prof. ISPAN), dr Michał Piepiórka (UAM), dr Bolesław Racięski (UW), prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz (UJ), mgr Grzegorz Rogowski (Muzeum Historii Polski), mgr Sebastian Smoliński (UW), dr hab. Rafał Syska (prof. UJ), dr Tatiana Szurlej ( Manipal Centre for Eurpean Studies, Indie), prof. dr hab. Tadeusz Szczepański (PWSFTviT w Łodz), dr Wojciech Świdziński (Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie), dr Anna Taszycka (Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego), mgr Adam Trwoga (PJATK), mgr Rafał Węgrzyniak (Instytut Teatralny im Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie), mgr Piotr Wojciechowski (SWPS), dr hab. Joanna Wojnicka (prof. UJ), prof. dr hab. Piotr Zwierzchowski (UKW w Bydgoszczy).