Filmoznawstwo 2
Harmonogram zjazdów w roku akademickim 2022/2023 (tryb stacjonarny)
I semestr | II semestr | ||
8–9 października | 11–12 marca | ||
22–23 października | 25–26 marca | ||
19–20 listopada | 15–16 kwietnia | ||
10–11 grudnia | 20–21 maja | ||
28–29 stycznia | 3–4 czerwca | ||
11–12 lutego | 17 czerwca wycieczka | ||
24 czerwca EGZAMIN |
Prowadząca specjalizację: dr Beata Kosińska-Krippner (IS PAN)
Informacja o programie
Na zajęcia zapraszamy przede wszystkim osoby, które zdobyły już podstawy wiedzy o filmie np. na Studiach Podyplomowych ISPAN – specjalizacja Filmoznawstwo 1 lub innych podobnych, i chcą swą wiedzę poszerzyć o tematy bardziej szczegółowe, mniej znane lub niszowe z zakresu filmo- i medioznawstwa.
Materiał specjalizacji Filmoznawstwo 2 obejmuje wybrane zagadnienia z teorii filmu, historii filmu światowego i polskiego, analizę filmu oraz warsztaty i zajęcia z praktykami.
W bloku teoretycznym zaplanowaliśmy wykłady m.in. na temat wybranych gatunków filmowych i medialnych (m.in. teledysków, mind-game films, filmów komiksowych), nurtów w kinematografii światowej (jak Queer Cinema czy Neo-noir), telewizji i platform streamingowych (np. Netflixa), ale też muzyki i dźwięku w filmie, narracji , adaptacji i estetyki filmowej, a także filmowej polszczyzny.
Wśród wybranych zagadnień, dotyczących filmu polskiego przewidujemy zarówno tematy historyczne, jak i współczesne, m.in. gwiazdy przedwojennego kina, kino jidysz, film za czasów okupacji, awangarda, twórczynie kina, film dokumentalny, kino gatunkowe, nowy kanon, architektura i inspiracja sztuką w filmie oraz branża filmowa.
Wśród tematów, dotyczących kina światowego, będą wykłady m.in. o operze mydlanej, brytyjskim kinie dziedzictwa, muzyce filmowej, skandynawskich serialach, o inwigilacji we współczesnym filmie (w kontekście surveillance studies), o nowojorskim kinie undergroundowym, enerdowskich filmach „indiańskich“ , politycznym terroryzmie we włoskim kinie i o japońskim cyberpunku.
Obok cyklicznych zajęć z analizy filmu, w programie tego kierunku są też cykle wykładów poświęconych wybranym mistrzom polskiego i światowego kina oraz wybranym kinematografiom narodowym (np. islandziej, tureckiej, greckiej, irańskiej, słowackiej).
Przewidujemy również spotkania z praktykami: kuratorem festiwalu, reżyserami, specjalistką od developmentu filmowego oraz aktorem.
Nasi wykładowcy reprezentują ośrodki akademickie z całej Polski (instytuty PAN w Warszawie, UAM w Poznaniu, UW, UJ w Krakowie, UŚ w Katowicach, UG, UMFC w Warszawie).
Wśród wykładowców, obok filmoznawców, są praktycy łączący pracę naukową z praktyką filmową (reżyserzy, reżyserzy dźwięku), pracownicy Filmoteki Narodowej, a także muzykolodzy, kulturoznawcy, filolodzy, historycy sztuki i teatrolodzy.