Dowiedz się więcej o programie studiów. Zobacz nagranie z Dnia Otwartego: KLIK
Harmonogram zjazdów w roku akademickim 2023/2024 (tryb stacjonarny)
I semestr |
|
II semestr |
|
14–15 października |
|
9–10 marca |
|
28–29 października |
|
23–24 marca |
|
25–26 listopada |
|
20–21 kwietnia |
|
9–10 grudnia |
|
18–19 maja |
|
27–28 stycznia |
|
15–16 czerwca |
|
17–18 lutego |
|
22 czerwca wycieczka |
|
|
|
29 czerwca EGZAMIN |
Prowadząca specjalizację: dr Natalia Kaliś (IS PAN)
Dla kogo studia?
Studia skierowane są do wszystkich, chcących poszerzyć, zaktualizować i sproblematyzować wiedzę o sztuce nowoczesnej. Obejmują okres od pojawienia się ruchów awangardowych na początku ubiegłego wieku do dziś - w kontekście zmian dokonujących się w polityce i kulturze z elementami nauk humanistycznych m.in. filozofii, antropologii, socjologii, psychologii czy kulturoznawstwa. Wykładowczynie i wykładowcy uwzględniają najnowsze perspektywy badawcze. Część zajęć prowadzą także artystki i artyści, kuratorzy i kuratorki oraz inni praktycy pola sztuki współczesnej.
ZAGADNIENIA
Historia sztuki nowoczesnej to historia niezwykle dynamiczna. Kanon zagadnień, twórców i twórczyń jest wciąż rewidowany, dlatego zajęcia obejmują m.in.: historie awangardy i tego co obok awangardy, historie zjawisk, nurtów, zmieniających się odczytań sztuki, historie nawiązań, wpływów i uwikłań. Historie strategii artystycznych, nowych propozycji formalnych i powtórzeń. Historie architektury, fotografii, performansu, projektowania i ubioru. Historie refleksji teoretycznych i odbioru sztuki. Historie indywidualne i ujęcia problemowe. Historie artystek i artystów o swojej twórczości, kuratorek i kuratorów o wystawach i pracy z artystami, artystkami, archiwami. W ramach studiów odbędą się m.in.: wycieczka, wyjścia na wystawy, wizyta w pracowni, spacer architektoniczny.
Problematyka i bloki zajęć
Wykłady skupione są w blokach tematycznych obejmujących: historię sztuki nowoczesnej, wizualność i performatywność, architekturę i projektowanie oraz wykłady problemowe dotyczące wybranych zagadnień nowoczesności. Sztuka w praktyce to zajęcia m.in.: z artystkami i artystami, kuratorami i kuratorkami, galerzystkami i galerzystami.
W roku akademickim 2023/2024 wykłady dotyczyć będą między innymi: związków między pojawieniem się u progu XX w. abstrakcji w malarstwie a spirytyzmem. Kolonializmu i „prymitywizmu” pierwszej awangardy. Istnienia tzw. dwóch futuryzmów. Dadaistycznego testowania konwencji sztuki i neodadaistycznych strategii artystów w PRL-u. Art decowskiej mody i projektowania wnętrz. Polityczności surrealizmu oraz jego szczególnie silnych związków z medium fotografii. Historii sztuki pisanej historią ważnych wystaw. Awangardowych eksperymentów z filmem i zwrotu kinematograficznego w sztuce XX i XXI w. Zjawiska kiczu w kontekście totalitaryzmów: nazizmu i komunizmu. Specyfiki socrealistycznej architektury i wnętrz. Płci amerykańskiego ekspresjonizmu i wpływu takich krytyków jak Clement Greenberg na kształt myślenia o sztuce nowoczesnej.
Pod lupę weźmiemy „przypadek” Johna Cage’a. Zastanowimy się czy pop artyści lubili pop kulturę a op artyści nie byli czasem anachroniczni. Za Royem Lichtensteinem ustalimy czy istnieje czysto amerykański temat mitologiczny. W jaki sposób destrukcja może funkcjonować jako strategia tworzenia. Minimalizm poznamy w perspektywie twórczości artystycznej pary: tancerki Simone Forti i rzeźbiarza Roberta Morrisa. Planujemy wykłady problemowe o takich nurtach sztuki powojennej jak hiperrealizm, transawangarda, sztuka abiektalna i wielu innych. Interesować nas będzie współpraca obrazu, tekstu, ruchu i dźwięku oraz projekty „site-specific” powstające dla konkretnych przestrzeni. Przyjrzymy się obecności w sztuce fenomenów takich jak pożądanie, trauma czy męski masochizm. A także artystycznym postawom wobec rzeczywistości, wobec norm i „inności”. Prześledzimy jak zmieniał się status ekonomiczny artystów w PRL-u oraz funkcjonowanie takich obszarów pola sztuki jak galeria publiczna i galeria prywatna. Krytycznym okiem spojrzymy na targi sztuki. Uważnej analizie jednej pracy poświęcone będą warsztaty pisania o sztuce.
Odbędą się także wykłady poświęcone: zagadnieniu cenzury w sztuce, prawom autorskim w dobie sztucznej inteligencji, zjawisku zwrotu performatywnego, sztuce wernakularnej, rosnącej roli kuratora, prekariatowi pola sztuki. Ponadto zajmować nas będą modernistyczne myślenie o architekturze jako współpracy sztuk, drugie życie awangardowej architektury i sposoby jej prezentacji na fotografii i w filmach. Filozofia projektowania według Bauhausu. Moda w okresie wojennym oraz współczesna moda krytyczna w perspektywie twórczości Vivienne Westwood. Projektowanie dla dzieci i architektura zieleni. Utopijne projekty architektoniczne. Nowa typografia i projektowanie postmodernistyczne. I wiele innych zagadnień. Jak co roku, stare problemy i zjawiska zobaczymy w nowym ujęciu, a nowe w szerokiej perspektywie innych nauk. Serdecznie zapraszamy.
WYKŁADOWCZYNIE I WYKŁADOWCY:
Wykładają m.in: prof. dr hab. Joanna M. Sosnowska (IS PAN), prof. dr hab. Andrzej Leśniak (IBL PAN), dr Natalia Kaliś (IS PAN), dr hab. Przemysław Strożek (IS PAN), dr Katarzyna Urbańska (ASP Warszawa), dr Aleksandra Jatczak-Repeć (ASP Warszawa), mgr Adriana Prodeus (Artes Liberales UW), mgr Anna Łazar, dr Marek Maksymczak (UKSW), dr Dorota Sosnowska (IKP UW), dr Kamila Dworniczak (IHS UW), dr Katarzyna Uchowicz (IS PAN), dr Przemysław Pawlak, dr Anna Kostrzyńska-Miłosz (IS PAN), prof. dr hab. Monika Jadzińska (ASP Warszawa), mgr Wiktoria Szczupacka (IS PAN), dr Magda Szcześniak (IKP UW), mgr Artur Dumanowski (Desa), dr Jakub Dąbrowski (ASP Warszawa), dr Aleksandra Auleytner (DZP), dr Magdalena Kasa (IS PAN), dr hab. Agata Jakubowska (IHS UW), dr Agata Lipczik (IS PAN)
Co roku zapraszamy artystów i artystki oraz inne osoby aktywne w polu sztuki współczesnej. W poprzednich latach wykłady mieli u nas m.in.: Jarosław Suchan, Paulina Ołowska, Robert Rumas, Zuzanna Janin, Anna Baumgart, Wilhelm Sasnal, Boris Kudlička, Tymek Borowski, Pola Dwurnik, Daniel Ożga, Magdalena Wróblewska, Maria Rubersz, Agnieszka Szewczyk, Dorota Monkiewicz, Karolina Sulej, Marta Keil, Piotr Bazylko, Zofia Krawiec, Magdalena i Artur Frankowscy, Olga Drenda, Anna Arno, Janusz Bałdyga, Łukasz Ronduda, Barbara Falender, Paweł Althamer, Dariusz Błaszczyk, Patryk Różycki, Ryszard Woźniak, Beata Chomątowska, Marcel Andino Velez, Daniel Muzyczuk
Warunkiem uzyskania świadectwa jest napisanie pracy pisemnej po I semestrze i zdanie testu końcowego po II semestrze nauki.