Skip to main content
zycie

Życie Księgi. Biblia a dramat i teatr współczesny

Autorzy

Ewa Partyga, Maria Prussak (red.)

Rok wydania
2010
ISBN
978-83-60950-56-2.

I t. serii Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura
Warszawa 2010

Spis treści    Abstrakty

Fragment Wprowadzenia: 
„Biblia, „wielka, rozrośnięta, nietaktowna księga”, która – jak powiada Northrop Frye –„usadowiła się tajemniczo w samym środku naszego dziedzictwa kulturowego, jak «Wielki Boyg» albo sfinks w Peer Gyncie, niwecząc wszystkie nasze wysiłki mające na celu jej obejście”, stanowiła zawsze źródło inspiracji i motywów dla dramatu i teatru. Niniejszy tom jest zaproszeniem do refleksji i dyskusji nad różnymi formami obecności tekstu biblijnego w dramacie i teatrze XX wieku ze szczególnym uwzględnieniem teatru i dramatu najnowszego. Zrodził się z przekonania, iż próba zbadania i opisania dialogu teatru z „rozrośniętą, nietaktowną księgą”, próba wykorzystująca różne metody nowoczesnej humanistyki, odsłonić może istotne rysy współczesnej kultury. Przygotowując niniejszy tom, stawialiśmy sobie rozmaite pytania: Jak dziś owocuje zrodzona u schyłku XIX wieku strategia indywidualnego, czasem obrazoburczego, antropologicznie zorientowanego i niekoniecznie religijnego, czytania Biblii? Jak dziś, w dobie pluralizmu interpretacyjnego i ponawianych pytań o granice interpretacyjnego anarchizmu, funkcjonuje biblijny tekst, który niegdyś stanowił locus objawienia, inspiracji, autorytetu? W jaki sposób obniżenie kultury biblijnej wpływa na strategie odbioru biblijnych odwołań (które z kolei częstokroć układane są – inaczej niż niegdyś, zgodnie zaś ze współczesną wrażliwością – z drobiazgów i resztek pozostałych po lekturze Pisma lub znanych „ze słyszenia”, np. z liturgii)? Obfitość materiału badawczego uniemożliwia, rzecz jasna, nie tylko wyczerpanie tematu, lecz także całościowe ujęcie nawet tych kilku jego wybranych aspektów. Przedstawiamy jednak rezultaty naszej pracy w nadziei, że staną się początkiem nowej dyskusji nad tym, jak Księga żyje we współczesności; w jakich obszarach doświadczenia się pojawia, jak funkcjonuje w sferze świadomości autorów, czytelników i widzów, jak zaś wtedy, gdy wyłania się gdzieś z rejonów podświadomości czy z rekwizytorni „ready made”. (…)”