
Perspektywa (post)kolonialna w kulturze
Ewa Partyga (red.), Joanna M. Sosnowska (red.), Tadeusz Zadrożny (red.)
pod red. Ewy Partygi, Joanny M. Sosnowskiej i T. Zadrożnego
Oficyna Wydawnicza Errata 2012, Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura, t. 4
NAKŁAD WYCZERPANY
Ze Wstępu
Interdyscyplinarny tom studiów Perspektywa (post)kolonialna w kulturze zawiera osiemnaście szkiców różniących się wprawdzie przedmiotem badań i zastosowanymi metodami, lecz połączonych wspólnym celem ujęcia i opisania sposobów postrzegania sztuki i tradycji kulturalnych w obliczu politycznej, militarnej, ekonomicznej, społecznej bądź kulturowej dominacji, umacnianej dodatkowo odpowiednimi zabiegami ideologicznymi. Wśród owych zabiegów są uproszczone wyobrażenia świata i jego ładu konstruowane tak, by uwydatnić racje państwa dominującego i dowieść jego praw do podporządkowania sobie obcego terytorium, eksploatacji jego bogactw, względnie wywyższania własnych dokonań cywilizacyjnych przy jednoczesnym deprecjonowaniu osiągnięć kultur obcych. Przepisywanie cudzej tożsamości i konstruowanie jej fałszywego obrazu w imię wyższych racji lub z pozycji wiedzącego lepiej możemy obserwować na różnych poziomach kontaktów społecznych i politycznych. Gdy dotyka to dużych wspólnot, całych narodów, ludności zamieszkującej określone terytorium i działającej w tym samym paradygmacie kulturowym, mamy do czynienia z kolonializmem, choćby przemoc polityczna, ekonomiczna czy intelektualna przybierała formy zakamuflowane.