
Tomasz Szerszeń, PhD ,
Head of Cultural Anthropology and Audiovisual Arts Section
Editor-in-chief in „Konteksty”
Antropolog kultury, artysta wizualny. Kierownik Pracowni Antropologii Kultury i Sztuk Audiowizualnych, od czerwca 2024 redaktor naczelny kwartalnika „Konteksty”. Absolwent MISH UW i PWSFTviT w Łodzi, od 2012 doktor nauk o sztuce. Od 2005 w redakcji „Kontekstów”, współzałożyciel i redaktor (2013–2017) kwartalnika „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”. W wydawnictwie słowo/obraz terytoria prowadzi serię „Atlas. Antropologia wizualności”. Stypendysta MKiDN (2007, 2013, 2019), Stypendium MEiN dla wybitnych młodych naukowców (2016–2019), Stypendium Rządu Francuskiego (2006, 2008, 2012), Izraelskiej Akademii Nauk (2016), Stypendium Artystycznego m.st. Warszawy (2010, 2024), ZAiKS-u. Jego zainteresowania obejmują związki sztuki i antropologii, teorie i praktyki fotograficzne, historię awangard artystycznych, teorię dekolonialną oraz problematykę wojny i jej przedstawień. Jest również autorem projektów fotograficznych i teatralnych pokazywanych w Polsce i za granicą, a także kuratorem wystaw. Jego książka Wszystkie wojny świata otrzymała Nagrodę Literacką Znaczenia, Nagrodę Główną Academia 2022 i była nominowana do XVII Nagrody Literackiej GDYNIA.
Najważniejsze publikacje
Książki
Tomasz Szerszeń, Być gościem w katastrofie, Wołowiec 2024.
Tomasz Szerszeń, Wszystkie wojny świata, Gdańsk–Warszawa 2021.
Tomasz Szerszeń, Podróżnicy bez mapy i paszportu, Gdańsk 2015.
Artykuły
Tomasz Szerszeń, Na pustyni, w: Antologia spojrzeń. Getto warszawskie – fotografie i filmy / Anthology of Glances. The Warsaw Ghetto: Photographs and Films, red. Anna Duńczyk-Szulc, Agnieszka Kajczyk, Warszawa 2023.
Tomasz Szerszeń, Przeżywać. Ku antropologii schronienia, „Teksty Drugie”, 2023, nr 2.
Tomasz Szerszeń, Konstruowanie atlasu. Surrealizm – fotografia – reprodukcja, „Artium Quaestiones”, 2022, t. 33, s. 163–181.
Tomasz Szerszeń, Gramatyka destrukcji, w: W.G. Sebald, Wojna powietrzna i literatura, Wrocław 2022, s. 149-161.
Tomasz Szerszeń, O zjadaniu Innych, „Schulz/Forum”, 2021, nr 17–18, s. 100–110.
Tomasz Szerszeń, Łukasz Ronduda, Tu i teraz, w: Oświecenie, czyli tu i teraz, red. Łukasz Ronduda, Tomasz Szerszeń, Kraków–Warszawa 2021, s. 9-24.
Tomasz Szerszeń, Akty otwarcia. Wynalezienie Ameryki, „Konteksty”, 2020, nr 4, s. 4–9.
Tomasz Szerszeń, Kolor historii, „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”, 2019, nr 24; https://doi.org/10.36854/widok/2019.24.1942.
Tomasz Szerszeń, Notatki o neorealizmie. 1947, „Konteksty”, 2016, nr 3–4, s. 416–422.
Tomasz Szerszeń, Muzeum o rozwidlających się ścieżkach, w: Muzeum Sztuki. Monografia, t. II, red. Daniel Muzyczuk, Jarosław Suchan, Magdalena Ziółkowska, Łódź 2015, s. 164–177.
Tomasz Szerszeń, Szyby Afryki, „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”, 2014, nr 7; https://doi.org/10.36854/widok/2014.7.1093.
Projekty
Atlas. Antropologia wizualności (2022–2025), Narodowy Program Rozwoju Humanistyki – Uniwersalia 2.2, NPRH/U22/SN/496414/2021/10, podmiot: Fundacja Terytoria Książki, kierownik projektu: dr Tomasz Szerszeń, wykonawcy: dr Agnieszka Dauksza, mgr Balbina Tarnowska, mgr Eliza Gościniak.
Świat jako archiwum – krytyczne modele historyczności: literatura, sztuki, teoria (2012–2014), Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, NPRH nr projektu 21 H 11 011 80 (moduł 2.1), podmiot: Instytut Badań Literackich PAN, kierownik projektu: dr Katarzyna Bojarska, wykonawcy: dr Paweł Mościcki, dr Krzysztof Pijarski, dr Tomasz Szerszeń.