Dariusz Konstantynów, PhD
Editor-in-chief of Quarterly "Biuletyn Historii Sztuki"
He graduated from the Institute of Art History at the University of Warsaw. In 1987, he was employed at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences, where he obtained a PhD in humanities in the field of history – art history. Between 2010 and 2025, he worked as an assistant professor at the Institute of Art History at the University of Gdańsk, where he supervised dozens of bachelor’s and master’s theses. Since July 2025, he has been working for the editorial office of „Biuletyn Historii Sztuki” (Art History Bulletin). He specialises in the history of Polish artistic life in the second half of the 19th and first half of the 20th century, with particular emphasis on art exhibitions, their organisation and reception, as well as the history of art criticism. His interests also include the relationship between the visual arts and ideology and politics. He is the author of two monographs and several dozen academic articles.
Publications
BOOKS
Dariusz Konstantynów, Wileńskie Towarzystwo Artystów Plastyków 1920-1939, Warszawa 2006.
Dariusz Konstantynów, Wystawa Krajowa Sztuk Pięknych (1858-1860). Z historii życia artystycznego Warszawy połowy XIX wieku, Warszawa 2012.
ARTICLES
Dariusz Konstantynów, Twórczość Józefa Czapskiego w świetle polskiej krytyki artystycznej z lat 1930-1939, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2024, t. 86, nr 4, s.129-174.
Dariusz Konstantynów, „Jew to the Pyre!” by Andrzej Marek (Marek Arnstein). Theatre Voicing an Opinion on the Persecution of Jews in Nazi Germany, w: Jewish-Slavic Cultural Horizons. Essays on Jewish History and Art in Slavic Lands, red. Sergey R. Kravtsov, Jerusalem-Ljubljana 2022, s. 341-365.
Dariusz Konstantynów, Czego nie napisał Władysław Strzemiński jesienią 1934 roku?, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2021, t. 83, nr 1, s. 153-171.
Dariusz Konstantynów, Gdynia i Żydzi w antysemickich rysunkach z prasy II Rzeczypospolitej, „Porta Aurea”, 2020, t. 19, s. 174-191.
Dariusz Konstantynów, Władysława Skoczylasa podróż do ZSRR, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2019, t. 81, nr 2, s. 275-328.
Dariusz Konstantynów, „Dirce chrześcijańska” Henryka Siemiradzkiego w Petersburgu i Moskwie (1898), „Biuletyn Historii Sztuki”, 2016, t. 78, nr 4, s.591-621.
Dariusz Konstantynów, „Sztuka żydowska”. O jednym z pojęć nacjonalistycznej krytyki artystycznej w Polsce międzywojennej, „Kwartalnik Historii Żydów-Jewish History Quarterly”, 2016, nr 2 (258), s. 475-495.
Dariusz Konstantynów, Wystawa Sztuki Estońskiej (Warszawa – Kraków 1939). Kontekst i recepcja, „Porta Aurea”, 2016, t. 15, s. 155-202.
Dariusz Konstantynów, „Znakomity malarz i ożywiony najlepszymi chęciami obywatel”. Maurycy Gottlieb w oczach prasy polskiej (1877-1880), „Biuletyn Historii Sztuki”, 2014, t. 76, nr 1, s. 113-161.
Dariusz Konstantynów, On the Reception of Soviet Art in Poland in the 1930s., „Centropa”, 2010, t. 10, nr 1, s. 31-45.
Dariusz Konstantynów, Dekoracje Dworca Głównego w Warszawie. O sztuce monumentalnej końca lat trzydziestych XX wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2007, t. 69, nr 1-2 s. 73-106.
Dariusz Konstantynów, Żydzi i architektura (z perspektywy polskiego nacjonalizmu lat trzydziestych XX wieku), „Kwartalnik Historii Żydów”, 2009, nr 4 (232), s. 411-425.
Dariusz Konstantynów, „Mistrz nasz Matejko” i antysemici, „Kwartalnik Historii Żydów”, 2007, nr 2 (222) s. 164-198.







