Professor Joanna M. Sosnowska
Art historian graduated from the University of Warsaw, obtained her PH.D. at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences, where she also received her habilitation, and in 2016 she was nominated a professor title. She has lectured at the Academy of Fine Arts in Warsaw, Cardinal Stefan Wyszyński’s University, the University of Warsaw, and the University of Gdańsk. She organized and conducted a postgraduate program of art history at Collegium Civitas for nine years, focusing on social and political perspectives. From 2016 she has been organizing postgraduate studies at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences. She is the scientific editor of the publication series: Doctoral Dissertations of the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences. She is a member of the editorial team of the Annual Magazine of Art History (“Rocznik Historii Sztuki”). In 2015, she received the silver medal “Gloria Artis for Merit to Culture”.
She works on Polish Art of the 19th, 20th, and 21st centuries, art criticism, and art history methodology. She has supervised 15 doctoral students. She was a member of trustees to the Council of the National Museum in Krakow, the Council of the Museum of Modern Art, and the Council of the Kordegarda Gallery of the National Culture Centre.
She has published the following books: Polacy na Biennale Sztuki w Wenecji 1895-1999 (1999); Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880-1939 (2003); Ukryte w obrazach, (2012); Malarz Józef Chełmoński (2021). She is the author of numerous articles in magazines and anthologies. She also edited 10 publications, including studies devoted to the International Exhibitions in 1925, 1937, 1939, and anthologies of women's art criticism.
Publications
BOOKS
Joanna M. Sosnowska, Malarz Józef Chełmoński, Warszawa 2022.
Joanna M. Sosnowska, Ukryte w obrazach, Warszawa 2012.
Joanna M. Sosnowska, Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880-1939, Warszawa 2003.
Joanna M. Sosnowska, Polacy na Biennale Sztuki w Wenecji 1895-1999, IS PAN, Warszawa 1999.
ARTICLES
Joanna M. Sosnowska, Maria Nicz w Warszawskiej Szkole Sztuk pięknych. Środowisko, w: Awangardzistka. Maria Nicz-Borowiakowa (1896-1944), Poznań 2022, s.61-79.
Joanna M. Sosnowska, W cieniu Tamary – korzenie i koligacje, w: Artyści i Kraków: studia ofiarowane Tomaszowi Gryglewiczowi, Kraków 2022, s. 255-264.
Joanna M. Sosnowska, Linda Nochlin - feminizm, realizm i polska historia, Rocznik Historii sztuki” 2022, R. XLVII, s. 135-143.
Joanna M. Sosnowska, Pamięć i sztuka, w: Triumf 1920. Obraz i pamięć, koncepcja publikacji i redakcja naukowa Jerzy Miziołek i Joanna M. Sosnowska, Warszawa 2020, s. 111-143.
Joanna M. Sosnowska, Krytyka emocjonalna Marii Konopnickiej w: Krytyka artystyczna kobiet. Sztuka w perspektywie kobiecego doświadczenia XIX-XXI wieku, red. naukowa Beata Łazarz, Joanna M. Sosnowska, Warszawa 2019, s. 49-66.
Joanna M. Sosnowska, Olga Boznańska and Marian Morelowski read Michel Foucault, „IkonotheKa” 2015, t. 25, s. 219-231.
Joanna M. Sosnowska, Sztuka legionów polskich, „Rocznik Historii Sztuki”, R. XL: 2015, s. 61-79.
Joanna M. Sosnowska, Widzieć i rozumieć malarstwo, „Rocznik Historii Sztuki” 2013, R. XXXVIII, s. 27-40.
Joanna M. Sosnowska, Pierwsza taka szkoła, w: Sztuka wszędzie. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1904-1944, scenariusz wystawy, koncepcja katalogu M. Sitkowska, red. naukowa J. Gola, M. Sitkowska, A. Szewczyk, Warszawa 2012, s. 28-39.
Joanna M. Sosnowska, Juliusz Starzyński (1906-1974), “Rocznik Historii Sztuki” 2011, R. XXXVI, s. 137-155.
Joanna M. Sosnowska, Na wystawie w Paryżu Polska była... kobietą, w: Wystawa paryska 1937.Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa,22-23 października 2007, red. naukowa J. M. Sosnowska, Warszawa 2009, s.129-137.
Projects
Krytyka artystyczna kobiet, realizacja 2016-2019.
Sztuka polska na wystawach światowych 1925-1939, realizacja 2005-2012.







