Skip to main content
PG

Paweł Gancarczyk, Associate Professor ,

Head of the Department of Musicology and Music History Section
Editor-in-chief in "Muzyka"
Chairman of the Academic Board

https://orcid.org/0000-0001-7373-007X

Redakcja

Quarterly “Muzyka”

Phone
+48 22 50 48 282
Address
ul. Długa 26, 00-238 Warszawa
Nr pokoju
18

Ukończył muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (1994), gdzie również uzyskał stopień doktora (1999). Edukację uzupełniał w Royal Holloway, University of London (1993) oraz na Uniwersytecie Karola w Pradze (1997). Od 1999 roku pracuje w Instytucie Sztuki PAN, w którym uzyskał stopień doktora habilitowanego (2012). Od 2016 r. jest redaktorem naczelnym kwartalnika „Muzyka”, od 2019 r. kieruje Zakładem Muzykologii. Pełni funkcję przewodniczącego Rady Naukowej IS PAN (od 2023 r.) oraz wiceprzewodniczącego Komitetu Nauk o Sztuce PAN (od 2020 r.). Wykładał na Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz – w ramach profesury gościnnej – na Uniwersytecie Jana Gutenberga w Moguncji (2022/23). W 2020 r. został wybrany na członka Academia Europaea oraz Towarzystwa Naukowego Warszawskiego. Laureat Prix des Muses (2016) i nagrody Komitetu Nauk o Sztuce (2022). Specjalizuje się w historii muzyki średniowiecza i wczesnej nowożytności, skupiając się na badaniach kultury Europy Środkowej oraz studiach nad źródłami muzycznymi.

~

Paweł Gancarczyk graduated in musicology from the University of Warsaw (1994), where he also obtained a PhD (1999). He supplemented his education at Royal Holloway, University of London (1993), and at Charles University in Prague (1997). Since 1999, he has been working at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences (IS PAN), where he received the habilitation degree (2012). Since 2016, he has been the editor-in-chief of the quarterly “Muzyka”, and since 2019, he has headed the Department of Musicology. He serves as the chairman of the Scientific Council of the Institute of Art (since 2023) and as the vice-chairman of the Committee on Arts Studies of the Polish Academy of Sciences (since 2020). He has taught at the University of Warsaw, the Cardinal Stefan Wyszyński University, and – as a visiting professor – at Johannes Gutenberg University in Mainz (2022/23). In 2020, he was elected a member of the Academia Europaea and the Warsaw Scientific Society. He is a recipient of the Prix des Muses (2016) and the award from the Committee on Arts Studies (2022). His specialization lies in the history of medieval and early modern music, focusing on the culture of Central Europe and studies on musical sources.

Najważniejsze publikacje

Paweł Gancarczyk, Cantiones and a Central European Repertory in the St Emmeram Codex, w: St. Emmeram. Liturgie und Musik vom Mittelalter bis zur Frühen Neuzeit, red. Harald Buchinger, David Hiley i Katelijne Schiltz, Regensburg 2023, s. 331-344

Paweł Gancarczyk, Musical Culture in Medieval Central Europe, w: The Oxford Handbook of Medieval Central Europe, red. Nada Zečević i Daniel Ziemann, Oxford 2022, s. 553-566
https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190920715.013.26

Paweł Gancarczyk, Die Musikkultur Mitteleuropas in Spätmittelalter und Früher Neuzeit, w: Handbuch der Musik der Renaissance, t. 4, Das Musikleben der Renaissance. Zwischen Alltag und Fest, red. Wolfgang Fuhrmann, Laaber 2021, s. 281-308

Paweł Gancarczyk, Petrus Wilhelmi de Grudencz i muzyka Europy Środkowej XV wieku, Warszawa 2021

Paweł Gancarczyk, Fragments of Local Polyphony in Late Medieval Central Europe: Towards a Semiotic Interpretation of Musical Sources, w: Disiecta Membra Musicae. Studies in Musical Fragmentology, red. Giovanni Varelli, Berlin-Boston 2020, s. 165-182, https://www.degruyter.tools/document/doi/10.1515/9783110717884-007/html

Paweł Gancarczyk, Memory of Genre: The Polytextual Motet in Central Europe and its Two Traditions, w: Sounding the Past: Music as History and Memory, red. Karl Kügle, Turnhout 2020, s. 141-155
https://doi.org/10.1484/M.EM-EB.5.122009

Paweł Gancarczyk, Traces of Polyphonic Music in Late-medieval Republic of Dubrovnik, w: Glazba, migracije i europska kultura. Svecani zbornik za Vjeru Katalinić / Music, Migration and European Culture. Essays in Honour of Vjera Katalinić, red. Ivano Cavallini, Jolanta Guzy-Pasiak i Harry White, Zagreb 2020, s. 35-52.

Paweł Gancarczyk, Lenka Hlávková, The Lviv fragments and Missa L'homme armé sexti toni. Questions on the early Josquin reception in Central Europe, „Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nedeerlandse Muziekgeschiedenis”, 2017, t. 67, nr 1-2, s. 139-161

Paweł Gancarczyk, Jan Ciglbauer, Manuscript RC 4 from the Silesian Museum in Opava and an unknown song by Petrus Wilhelmi de Grudencz, „Muzyka”, 2017, 62, nr 2, s. 99-105.

Paweł Gancarczyk, Changing identities of songs by Petrus Wilhelmi de Grudencz, „Hudební věda”, 2017, t. 54, nr 1, s. 5-24.

Paweł Gancarczyk, Local, international or Central European? Repertories of mensural polyphony in fifteenth-century Silesia, w: Imitatio – Aemulatio – Superatio? Vokalpolyphonie des 15./16. Jahrhunderts in Polen, Schlesien und Böhmen, red. Jürgen Heidrich, Münster 2016, s. 23-35, doi: 10.17879/35229780962, <http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:6-35229784885&gt;

Paweł Gancarczyk, La musique et la révolution de l’imprimerie. Les mutations de la culture musicale au XVIe siècle, przeł. Wojciech Bońkowski, Lyon 2015.

Paweł Gancarczyk, Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku, Toruń 2011 (w serii „Monografia Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej”).

Paweł Gancarczyk, Musica scripto. Kodeksy menzuralne II połowy XV wieku na wschodzie Europy Łacińskiej, Warszawa 2001.

Projekty

Monumenta Musicae in Polonia – edycje źródłowo-krytyczne – kontynuacja, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, NPRH/DN/SP/506936/2021/11, lata realizacji 2023-2028, wykonawca.

Muzyka w państwie zakonu krzyżackiego w Prusach: źródła, repertuar, konteksty, projekt badawczy OPUS, Narodowe Centrum Nauki, nr 2018/31/B/HS2/00479, lata realizacji 2019-2023, kierownik.

Sound Memories. The Musical Past in Late-Medieval and Early-Modern Europe, projekt badawczy HERA (Humanities in the European Research Area), nr 15.037, lata realizacji 2016-2019, lider projektu: Karl Kügle (Utrecht), główni wykonawcy/kierownicy grup badawczych: Paweł Gancarczyk (Warszawa), Inga Mai Groote (Heidelberg/Zurych), Lenka Hlávková (Praga), Susan Rankin (Cambridge).

Petrus Wilhelmi de Grudencz i kultura muzyczna Europy Środkowej XV wieku, projekt badawczy OPUS, Narodowe Centrum Nauki, nr 2013/11/B/HS2/02822, lata realizacji 2014-2017, kierownik.

Kultura muzyczna Śląska do 1741 roku z perspektywy polskiej i czeskiej / The musical culture of Silesia before 1741 from the Polish and Czech perspectives, w ramach Polsko-Czeskiego Programu Wykonawczego (umowa międzyrządowa), finansowanie Instytut Sztuki PAN, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Karola w Pradze, Katedra Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, lata realizacji 2010-2011, koordynator ze strony polskiej.

Kultura muzyczna na słowacko-polskim pograniczu / Musical Culture on the Slovak-Polish Borderland”, spólny projekt badawczy Polskiej i Słowackiej Akademii Nauk, lata realizacji 2010-2015, wykonawca.

Chorwacko-polskie związki muzyczne od średniowiecza do XX wieku / Croatian-Polish Music Relations from the Middle Ages to the 20th c., wspólny projekt badawczy Polskiej i Chorwackiej Akademii Nauk, lata realizacji 2008-2013, wykonawca.

Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku, projekt badawczy, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, nr N105 011 31/0971, lata realizacji 2006-2009, kierownik.