Skip to main content
bpj

Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Associate Professor ,

Editor-in-chief of "Monumenta Musicae in Polonia"

Redakcja

"Monumenta Musicae in Polonia"

Phone
+48 22 50 48 281
Address
ul. Długa 26, 00-238 Warszawa
Nr pokoju
21

Ukończyła studia muzykologiczne w Uniwersytecie Warszawskim w 1981. Od 1981 jest  związana z Instytutem Sztuki PAN, jako doktorantka, a następnie etatowy pracownik naukowy: asystent (1984-91), adiunkt (1992-2003), docent  (2003-10), profesor (2010-). Była zastępcą kierownika Zakładu Historii Muzyki (2007-09) i kierownikiem Zakładu Muzykologii (2010-18). Od 2005 jest redaktor naczelną serii Monumenta Musicae in Polonia.
Była profesorem nadzwyczajnym w Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego (2006-08). Należała do grupy TRA.D.I.MUS (Tracking the Dissemination of Italian Music) przy Fondazione Ugo e Olga Levi, Wenecja (2014-18). Uczestniczyła w badawczych projektach międzynarodowych: dwustronnych (polsko-chorwackim, polsko-czeskim, polsko-słowackim) oraz wielostronnych, w tym w projekcie europejskim HERA.
Jej zainteresowania koncentrują się na  historii muzyki XVI-XVII w. w Rzeczypospolitej, badanej w kontekście europejskim, oraz teorii i praktyce edytorstwa muzyki dawnej.

Najważniejsze publikacje

Książki

Barbara Przybyszewska-Jarmińska (ed.), Marcin Mielczwski, Opera omnia, seria / serie II, t. /vol. II: Koncerty wokalno-instrumentalne / Vocal-instrumental concertos, cz. / part 1 i 2 (Monumenta Musicae in Polonia, seria / serie A: Opera Omnia), Warszawa 2018, 2019.

Barbara Przybyszewska-Jarmińska (opr.), Marcin Mielczewski, Opera omnia, seria / serie II: Katalog tematyczny utworów / A Thematic Catalogue of Works (Monumenta Musicae in Polonia, seria / serie A: Opera Omnia), Warszawa 2013.

Barbara Przybyszewska-Jarmińska (ed.), Asprilio Pacelli, Sacrae cantiones (Monumenta Musicae in Polonia, sera / serie B: Collectanea Musicae Artis), Warszawa 2012.

Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Marcin Mielczewski and Music under the Patronage of the Polish Vasas (Eastern European Studies in Musicology 3, red. Maciej Gołąb), Frankfurt am Main 2014; wersja pol. Muzyka pod patronatem polskich Wazów. Marcin Mielczewski, Warszawa 2011. 

Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Muzyczne dwory polskich Wazów,  Warszawa 2007.

Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Historia muzyki polskiej, t. III: Barok, cz. I: 1595-1696, Warszawa 2006; wersja ang. The History of Music in Poland, vol. III: The Baroque, part 1: 1595-1696, trans. John Comber, Warsaw 2002.

Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Kasper Förster junior. Tekst i muzyka w dialogach biblijnych  (Studia Instytutu Sztuki PAN I), Warszawa 1997.

Artykuły

Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Leszek Jarmiński, Hymn Omni die dic Mariae w kontekście zabiegów z początków XVII wieku o kanonizację Kazimierza Jagiellończyka, „Muzyka”, 2022, t. 67, nr 3, s. 3-32.

Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Informacje ze źródeł augustiańskich o życiu muzycznym w warszawskim kościele św. Marcina w XVII wieku oraz o działających w tym czasie muzykach królewskich, „Muzyka”, 2020, t. 65, nr 2, s. 25-61.

Barbara Przybyszewska-Jarmińska, On the trail of Luca Marenzio’s work composed in Poland: “Missa super Iniquos odio habui”, w: Studies on the reception of Italian music in central-eastern Europe in the 16th and 17th century, red. Marina Toffetti, Kraków 2018, s. 137-172.

Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Sources on the history of music at the courts of the Polish Vasas preserved in the Skokloster castle (Sweden), w: Studies on the reception of Italian music in central-eastern Europe in the 16th and 17th century, red. Marina Toffetti, Kraków 2018, s. 121-136.

Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Habsburg queens of Poland and music at the Polish royal court at the end of 16th and in the 17th centuries „Arti musices”, 2016, t. 47, nr 1-2, s. 7-25.

Barbara Przybyszewska-Jarmińska, The Music-Related Contacts of Polish Vasas’ Royal Courts with Rome and Vienna, w: Poland and Artistic Culture of Western Europe. 14th- 20th Century, red. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Lech Sokół, (Polish Studies – Transdisciplinary Perspectives 6, red. Krzysztof Zajas / Jarosław Fazan), Frankfurt am Main 2014, s. 157-203.

Barbara Przybyszewska-Jarmińska, An overlooked fantasia for instrumental ensemble by Francesco Maffon. GB-Och MS Mus. 372-376 as a vestige of Pawel Działyński's diplomatic mission to England in 1597?, w: The Musical Heritage of the Jagiellonian Era, red. Paweł Gancarczyk, Agnieszka Leszczyńska, Warszawa 2012, s. 169-187.

Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Ocalałe źródła do historii muzyki w Polsce XVII stulecia ze zbiorów dawnej Stadtbibliothek we Wrocławiu, „Muzyka”, 1994, t. 39, nr 2, s. 3-10.

Projekty

„Monumenta Musicae in Polonia – edycje źródłowo-krytyczne – kontynuacja, NPRH, NPRH/DN/SP/506936/2021/11, lata realizacji 2023-2028, kierownik

„Monumenta Musicae in Polonia – edycje źródłowo-krytyczne i faksymilowe – kontynuacja”, NPRH, 0125/NPRH6/H11/85/2018, lata realizacji 2018-2024, kierownik

„Monumenta Musicae in Polonia - edycje: Tańce polskie z tabulatur na instrumenty klawiszowe, Utwory M. J. Żebrowskiego na zespoły instrumentalne i W. Żeleński Goplana (wyd. faksymilowe)”, NPRH, 0044/NPRH3/H11/82/2014, lata realizacji 2014-2019, kierownik

„Music migrations in the early modern age: the meeting of the European East, West and South”, HERA, „Cultural Encounters”: Collaborative Research Project no 414, umowa z 26.06.2013, lata realizacji 2013-2016, kierownik grupy polskiej (Principal Investigator)

„Tłumaczenie na język angielski i publikacja książki Muzyka pod patronatem polskich Wazów. Marcin Mielczewski (Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2011) autorstwa Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej”, NPRH, 31H 12 0375 81, lata realizacji 2013-2014, kierownik

„Tłumaczenie na język angielski i publikacja książki Poland and artistic culture of Western Europe: 14th–20th century” (red. Barbara Przybyszewska-Jarmińska i Lech Sokół), NPRH 31H 11 0083 80, lata realizacji 2013-2014, główny wykonawca

„Monumenta Musicae in Polonia – edycje źródłowo-krytyczne utworów muzycznych Józefa Elsnera, Teodora Riccia, Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego oraz traktatów teoretycznych Marcina Kromera i Louis'a André”, NPRH, 0017/NPRH2/H11/81/2012, lata realizacji 2012-2019, kierownik

„Monumenta Musicae in Polonia – katalogi tematyczne utworów Józefa Elsnera i Marcina Mielczewskiego, edycje źródłowo-krytyczne utworów muzycznych Józefa Elsnera i Marcina Mielczewskiego oraz traktatów muzyczno-teoretycznych z Tabulatury Jana z Lublina”, NPRH, 0023/FNiTP/H11/80/2011, lata realizacji 2012-2019, kierownik

„Kultura muzyczna na słowacko-polskim pograniczu / Musical Culture on the Slovak-Polish Borderland”, wspólny projekt badawczy Polskiej i Słowackiej Akademii Nauk, lata realizacji 2010-2015, koordynator ze strony polskiej

„Kultura muzyczna Śląska do 1741 roku z perspektywy polskiej i czeskiej / The musical culture of Silesia before 1741 from the Polish and Czech perspectives”, w ramach Polsko-Czeskiego Programu Wykonawczego (umowa międzyrządowa), finansowanie Instytut Sztuki PAN, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Karola w Pradze, Katedra Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, lata realizacji  2010-2011, wykonawca

„Chorwacko-polskie związki muzyczne od średniowiecza do XX wieku / Croatian-Polish Music Relations from the Middle Ages to the 20th c.”, wspólny projekt badawczy Polskiej i Chorwackiej Akademii Nauk, lata realizacji 2008-2013, koordynator ze strony polskiej

„Marcin Mielczewski i muzyka na dworach polskich Wazów”, badawczy projekt własny projekt MNiSW, 1 H01E 02830, lata realizacji 2006-2009, kierownik

Polskie dziedzictwo kulturowe w nowej Europie”, Komitet Badań Naukowych, projekt zamawiany, lata realizacji 2003-2006, wykonawca

„Historia muzyki polskiej: Barok”, Komitet Badań Naukowych, 1 H01E 027 14, lata realizacji 1998-1999, główny wykonawca.