Skip to main content
AM

Antoni Michnik, PhD

editor in Konteksty. Polska Sztuka Ludowa

https://orcid.org/0000-0002-2279-2374

Editorial board

Konteksty. Polska Sztuka Ludowa

Address
ul. Długa 28, 00-238 Warszawa
Nr pokoju
33

Graduate of Institute of Art History of Warsaw University (2013), PhD in the humanities in the field of art studies (Institute of Art, Polish Academy of Sciences, 2023). Sound studies scholar, performer, curator. Co-founder of Grupa ETC, an art-as-research collective of researchers and performers. From 2013 to 2024 one of the editors in Glissando new music magazine, currently one of the editors of Konteksty. Polska Sztuka Ludowa. Winner of Polish Musical Critics Award KROPKA (2016). His area of interest encompasses various kinds of sound studies (especially historical), transdisciplinary research on the history of (neo)avant-gardes and audio-visual relationships within contemporary music as well as visual and performative arts.

Publications

Antoni Michnik, Aisteach – awangarda potencjalna, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, 2025, nr 349(2), s. 75–86, doi: 10.36744/k.4419. 

Antoni Michnik, Brzmiące materie. Czytając „Teatr dynamiczny” Emila Františka Buriana z perspektywy audialnej, „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, 2025, nr 185, doi: 10.34762/37dw-gg04.

Antoni Michnik, „Głośnik” – preradiofoniczna historia słowa w polszczyźnie, „Czas Kultury”, 2024, vol. XL, no. 3, s. 41-52, doi: 10.61269/XUHV1868.

Antoni Michnik, Techniki audiowizualnej rewitalizacji przeszłości – „I młodzi pozostaną” Petera Jacksona, „Kwartalnik Filmowy”, 2021, nr 113, s. 132–152. doi: 10.36744/kf.693.

Antoni Michnik, Ścieżki Chrisa Watsona. Afekty i performatywna sprawczość nagrań terenowych w kinie doby katastrofy ekologicznej, „Kwartalnik Filmowy”, 2020, nr 111, s. 105–122. doi: 10.36744/kf.431. 

Antoni Michnik, Fluxfilm Anthology i film w środowisku Fluxusu – taśma w poszerzonym polu, w: Historie filmu awangardowego. Od dadaizmu do postinternetu, red. Łukasz Ronduda, Gabriela Sitek, Fundacja Okonakino, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Korporacja Ha!art, Warszawa, Kraków 2020, s. 201-214.

Antoni Michnik, Unlocking a Discursive Library: Michael Ranta at the Polish Radio Experimental Studio, w: Ultra Sounds. The Sonic Art of Polish Radio Experimental Studio, red. David Crowley, ZKM - Center for Art and Media, Adam Mickiewicz Institute, Muzeum Sztuki, Karlsruhe, Warszawa, Łódź 2019, s. 206-215. 

Antoni Michnik, Audiokinetyzm na miarę XXI wieku? Współczesna twórczość dźwiękowa w Polsc w poszerzonym polu praktyk performatywnych, w: Inne Tańce. Zwrot Performatywny w polskiej sztuce XXI wieku, red. Agnieszka Sosnowska, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2019, s. 171-184. 

Antoni Michnik, Mariusz Tchorek – George Brecht. Portret podwójny, możliwy, nieprzypadkowy, konieczny, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, 2018, nr 323 (4), s. 263-272. 

Antoni Michnik, Między OP-em, EPI i Fluxusem. „The Flicker” Tony’ego Conrada jako przykład artystycznej strategii symulacji działania substancji psychoaktywnych, „Kwartalnik Filmowy”, 2016, nr 93-94, s. 253–268, doi: 10.36744/kf.2246. 

Antoni Michnik, Golgota Picnic i ramy publicznego dyskursu: performowanie demokracji i zarządzanie społecznym gniewem, w: red. Agata Adamiecka-Sitek, Iwona Kurz, Piknik Golgota Polska. Sztuka – religia – demokracja, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2015, s. 349– 368.

Narracje – estetyki – geografie. Fluxus w trzech aktach, red. Antoni Michnik, Klaudia Rachubińska, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2014. 

Antoni Michnik, Reprezentacje ludzkiego organizmu w ilustracjach publikacji Fritza Kahna z okresu Republiki Weimarskiej, „Rocznik Historii Sztuki”, 2014, Tom. XXIX, s. 127-141. 

Antoni Michnik, Forerunners of a Broadened Understanding of Art: John Cage, Cageism and Polish Visual Arts of the ‘50s, ‘60s and ‘70s, w: Freedom of Sound: John Cage Behind the Iron Courtain, red. Katalin Székely, Ludwig Museum, Budapest 2013.

Antoni Michnik, „Gesamtkunstwerk” w dobie postmodernizmu. Peter Greenaway i walizki Tulse’a Lupera, „Kwartalnik Filmowy”, 2010, nr 70, s. 173–193. doi: 10.36744/kf.3066.