Przejdź do treści

Filmoznawstwo 3

Harmonogram zjazdów w roku akademickim 2025/2026 

 

TRYB STACJONARNY

Zajęcia odbywają się w godz. 10.00 – 17.30 w sobotę i niedzielę w budynku Instytutu Sztuki ul. Długa 28, I piętro, sala 16B

Wykłady odbywają się w godzinach 10:00-11:30, 11:45-13:15, 14:15-15:45, 16:00-17:30 

 

I semestr II semestr
11-12 października 7-8 marca
25-26 października 28-29 marca
22-23 listopada 18-19 kwietnia
13-14 grudnia 16-17 maja
24-25 stycznia 20-21 czerwca 
21-22 lutego 27 czerwca EGZAMIN
   

Prowadząca specjalizację: dr Beata Kosińska-Krippner

Dla kogo jest ta specjalizacja?

Na zajęcia zapraszamy absolwentów naszych specjalizacji Filmoznawstwo 1 i Filmoznawstwo 2, ale też wszystkich miłośników kina, którzy chcieliby rozwijać filmową pasję, zaktualizować i sproblematyzować swoją dotychczasową wiedzę o tematy bardziej szczegółowe, mniej znane lub niszowe, a także poznać tajniki analizy filmowej i zdobyć praktyczne umiejętności z nią związane. W odróżnieniu od programu bazowego (Filmoznawstwo 1) program Filmoznawstwa 3 nie jest ułożony chronologicznie i zawiera wiele tematów, które można zgłębiać bez konieczności posiadania wiedzy z kursu podstawowego. Zapraszamy także osoby, które chciałyby poszerzyć swoje kompetencje zawodowe (dziennikarzy, nauczycieli, pracowników nauki, edukatorów filmowych, pracowników instytucji kultury, organizatorów wydarzeń filmowych, pracowników firm dystrybucyjnych, właścicieli kin).

 

Problematyka i bloki zajęć
W tym roku tematem wiodącym będzie kino najnowsze 2.0: filmowe trendy XXI wieku, nowi twórcy, ale też nowe filmy uznanych reżyserów. 

W programie nie zabraknie także wybranych współczesnych zagadnień z teorii filmu i kultury filmowej, ale też mniej znanych tematów z historii filmu światowego i polskiego oraz zajęć z praktykami i tematów okołofilmowych. Spotkania będą dotyczyły wybranych dzieł, kinematografii, twórców i kwestii związanych z systemem produkcji. Zajęcia z analizy filmowej, łączące wykłady z ćwiczeniami będą poświęcone filmom 2.0. 

W bloku teoretycznym zaplanowaliśmy wykłady m.in. na temat współczesnych badań narracji w kinie, narracji transmedialnej, głównych stanowisk teoretycznofilmowych oraz związków kina z posthumanizmem

 

Wśród tematów związanych z produkcją filmową będą m.in. wykłady poświęcone poszczególnym etapom realizacji filmu: development, okres zdjęciowy i postprodukcja oraz roli producenta filmowego i kierownika produkcji podczas całego procesu realizacji filmu.

Wśród wybranych zagadnień, dotyczących filmu polskiego będzie m.in. temat erotyki w polskim kinie lat 60, przeobrażeń kultury audiowizualnej w polskim kinie po 1989 roku, polskich filmów fabularnych wobec transformacji gospodarczej oraz dwóch fal filmów historycznych.

Zaś wśród tematów, dotyczących kina światowego, znalazły się wykłady m.in. o przemianach współczesnego kina artystycznego, o - nie tylko filmowym - kampie, musicalu i modernizmie, o kinie eksploatacji, postkolonializmie w filmie, obrazach jedzenia w kinie amerykańskim, somatyzacji kultury (tabu żywieniowe i tabu związane z fizjologią) oraz o trzecim kinie.

Bardziej szczegółowe informacje dotyczącego bloków zajęć podamy w późniejszym terminie. 

 

Zaliczenie
Warunkiem uzyskania świadectwa jest napisanie pracy zaliczeniowej (krótka analiza filmu) po I semestrze i zdanie egzaminu końcowego (test) po II semestrze nauki. Test końcowy odbywa się online i składa z 50 pytań wyboru.

Kadra wykładowa

Specjalizujący się w przedstawianych zagadnieniach wykładowczynie i wykładowcy (ok. 40 osób) reprezentują ośrodki akademickie z całej Polski (Instytut Sztuki PAN w Warszawie, Instytut Teatralny im Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Uniwersytet Gdański, Gdyńską Szkołę Filmową, Uniwersytet Wrocławski, Polsko-Japońską Akademię Technik Komputerowych w Warszawie, Uniwersytet SWPS w Warszawie, Uniwersytet Opolski, Państwową Wyższą Szkołę Filmową Telewizyjną i Teatralną im. Leona Schillera w Łodzi, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego). Wśród nich są filmoznawcy, praktycy łączący pracę naukową z praktyką filmową (reżyserzy, producenci), pracownicy Filmoteki Narodowej, a także kulturoznawcy, filolodzy, socjolodzy kultury, historycy sztuki i teatrolodzy.