Harmonogram zjazdów w roku akademickim 2025/2026
TRYB STACJONARNY
Zajęcia odbywają się w godz. 10.00 – 17.30 w sobotę i niedzielę w budynku Instytutu Sztuki ul. Długa 28, I piętro, sala 16B
Wykłady odbywają się w godzinach 10:00-11:30, 11:45-13:15, 14:15-15:45, 16:00-17:30
| I semestr | II semestr |
| 11-12 października | 7-8 marca |
| 25-26 października | 28-29 marca |
| 22-23 listopada | 18-19 kwietnia |
| 13-14 grudnia | 16-17 maja |
| 24-25 stycznia | 20-21 czerwca |
| 21-22 lutego | 27 czerwca EGZAMIN |
Prowadząca specjalizację: dr Beata Kosińska-Krippner
Dla kogo jest ta specjalizacja?
Na zajęcia zapraszamy absolwentów naszych specjalizacji Filmoznawstwo 1 i Filmoznawstwo 2, ale też wszystkich miłośników kina, którzy chcieliby rozwijać filmową pasję, zaktualizować i sproblematyzować swoją dotychczasową wiedzę o tematy bardziej szczegółowe, mniej znane lub niszowe, a także poznać tajniki analizy filmowej i zdobyć praktyczne umiejętności z nią związane. W odróżnieniu od programu bazowego (Filmoznawstwo 1) program Filmoznawstwa 3 nie jest ułożony chronologicznie i zawiera wiele tematów, które można zgłębiać bez konieczności posiadania wiedzy z kursu podstawowego. Zapraszamy także osoby, które chciałyby poszerzyć swoje kompetencje zawodowe (dziennikarzy, nauczycieli, pracowników nauki, edukatorów filmowych, pracowników instytucji kultury, organizatorów wydarzeń filmowych, pracowników firm dystrybucyjnych, właścicieli kin).
Problematyka i bloki zajęć
W tym roku tematem wiodącym będzie kino najnowsze 2.0: filmowe trendy XXI wieku, nowi twórcy, ale też nowe filmy uznanych reżyserów.
W programie nie zabraknie także wybranych współczesnych zagadnień z teorii filmu i kultury filmowej, ale też mniej znanych tematów z historii filmu światowego i polskiego oraz zajęć z praktykami i tematów okołofilmowych. Spotkania będą dotyczyły wybranych dzieł, kinematografii, twórców i kwestii związanych z systemem produkcji. Zajęcia z analizy filmowej, łączące wykłady z ćwiczeniami będą poświęcone filmom 2.0.
W bloku teoretycznym zaplanowaliśmy wykłady m.in. na temat współczesnych badań narracji w kinie, narracji transmedialnej, głównych stanowisk teoretycznofilmowych oraz związków kina z posthumanizmem
Wśród tematów związanych z produkcją filmową będą m.in. wykłady poświęcone poszczególnym etapom realizacji filmu: development, okres zdjęciowy i postprodukcja oraz roli producenta filmowego i kierownika produkcji podczas całego procesu realizacji filmu.
Wśród wybranych zagadnień, dotyczących filmu polskiego będzie m.in. temat erotyki w polskim kinie lat 60, przeobrażeń kultury audiowizualnej w polskim kinie po 1989 roku, polskich filmów fabularnych wobec transformacji gospodarczej oraz dwóch fal filmów historycznych.
Zaś wśród tematów, dotyczących kina światowego, znalazły się wykłady m.in. o przemianach współczesnego kina artystycznego, o - nie tylko filmowym - kampie, musicalu i modernizmie, o kinie eksploatacji, postkolonializmie w filmie, obrazach jedzenia w kinie amerykańskim, somatyzacji kultury (tabu żywieniowe i tabu związane z fizjologią) oraz o trzecim kinie.
Bardziej szczegółowe informacje dotyczącego bloków zajęć podamy w późniejszym terminie.
Zaliczenie
Warunkiem uzyskania świadectwa jest napisanie pracy zaliczeniowej (krótka analiza filmu) po I semestrze i zdanie egzaminu końcowego (test) po II semestrze nauki. Test końcowy odbywa się online i składa z 50 pytań wyboru.
Kadra wykładowa
Specjalizujący się w przedstawianych zagadnieniach wykładowczynie i wykładowcy (ok. 40 osób) reprezentują ośrodki akademickie z całej Polski (Instytut Sztuki PAN w Warszawie, Instytut Teatralny im Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Uniwersytet Gdański, Gdyńską Szkołę Filmową, Uniwersytet Wrocławski, Polsko-Japońską Akademię Technik Komputerowych w Warszawie, Uniwersytet SWPS w Warszawie, Uniwersytet Opolski, Państwową Wyższą Szkołę Filmową Telewizyjną i Teatralną im. Leona Schillera w Łodzi, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego). Wśród nich są filmoznawcy, praktycy łączący pracę naukową z praktyką filmową (reżyserzy, producenci), pracownicy Filmoteki Narodowej, a także kulturoznawcy, filolodzy, socjolodzy kultury, historycy sztuki i teatrolodzy.







