dr Agata Krajewska-Mikosz
Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie dyrygentury chóralnej (2016). Ukończyła studia podyplomowe: dla managerów kultury (SGH Warszawa, 2016); Marketing i public relations (UE Katowice, 2017); Dźwięk i audiosfera (UWr, 2024). Uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych (UŚ Katowice, 2023), realizując interdyscyplinarne studia doktoranckie o profilu kulturoznawczo-artystycznym. Pracę doktorską pn. „Tradycje muzyczne Zagłębia Dąbrowskiego we współczesnych praktykach kulturowych mieszkańców regionu i ofertach artystycznych lokalnych instytucji kultury" przygotowała pod kierunkiem dr hab. D. Wężowicz-Ziółkowskiej, prof. UŚ.
Otrzymała liczne stypendia: m.in. JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego dla najlepszych doktorantów (2020/2021, 2021/2022), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii twórczość ludowa (2020, 2024), Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2021). Jest laureatką Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego (2022).
Publikacje
D. Wężowicz-Ziółkowska, A. Krajewska-Mikosz, Pieśni frywolne Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego ze zbiorów Adolfa Dygacza, Chorzów 2024.
A. Krajewska-Mikosz, Audialność w terenie – przyczynek do przeformułowania badań. Przykład folkloru ryczowskiego, „Kultura Współczesna”, 2023, t. 123, nr 3, s. 139–153.
A. Krajewska, Hashtag folk. On the topic of transformations of traditional folk music in Poland, "International Journal of Multidiscipinary and Current Educational Research", vol. 2022, vol. 4/4, pp. 44–56.
A. Krajewska (oprac.), Skończone powstanie, złożona już broń. Zbiór pieśni z archiwum Adolfa Dygacza, Chorzów 2021.
A. Krajewska, Wirus Zenek. Próba analizy memetycznego fenomenu twórczości Zenona Martyniuka, „Kwartalnik Młodych Muzykologów", 2021, t. 49, nr 2, s. 25–50.
A. Krajewska, Pionierskie kierunki badawcze Adolfa Dygacza, „Rocznik Muzeum Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie", 2021, t. 9, s. 46–65.
A. Krajewska, Historia pieśnią pisana. Pieśni powstańcze w zbiorach Adolfa Dygacza, „Literatura Ludowa", 2021, t. 65, nr 1, s. 37–53.
A. Krajewska, (Nie)odkryty folklor muzyczny Zagłębia Dąbrowskiego. O pamiątkach jakie pozostawił nam prof. dr. hab. Adolf Dygacz, „Dziedzictwo Kulturowe Wsi", 2020, nr 4, s. 99–105.
A. Krajewska, Digitalizacja archiwów folklorystycznych – kryzys tradycji czy nowe życie w sieci? Przykład zbiorów Adolfa Dygacza, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ", 2020, t. 46, nr 3, s. 71–89.
A. Krajewska, Muzyczne aplikacje mobilne jako przestrzeń mediacji pomiędzy sektorem kultury i oświaty, „Media i społeczeństwo", 2020, nr 12, s. 52–65.
A. Krajewska, Rok Stanisława Moniuszki w smartfonie - wykorzystanie aplikacji mobilnych w edukacji ogólnomuzycznej oraz promocji wizerunku i twórczości kompozytora, w: Muzyka w kontekście pedagogicznym, społecznym i kulturowym, red. Ewa Nidecka, Jolanta Wąsacz-Krztoń, Rzeszów 2020, t. 2, s. 86–97.
A. Krajewska, Folklor muzyczny na obszarze pogranicznym – przykład Zagłębia Dąbrowskiego, w: Na pograniczach. Instytucje i ludzie pogranicza, red. Robert Lipelt, Sanok 2019, s. 171–186.
A. Krajewska, Wychowanie muzyczne jako praktyka memetyczna, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ", 2019, t. 43, nr 4, s. 77–102.
A. Krajewska, Memetyka a pedagogika muzyczna. O pokrewnych teoriach naśladownictwa, „Teksty z ulicy. Zeszyt memetyczny", 2019, nr 20, s. 141–161.
Projekty
od 2020 roku współpracuje z Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie" przy projekcie Digitalizacja zbiorów prof. dr. hab. Adolfa Dygacza







