Przejdź do treści
BS

mgr
Barbara Śnieżek-Gużyńska

Telefon
+48 22 50 48 266
Adres
ul. Długa 26, 00-238 Warszawa
Nr pokoju
5

Studia muzykologiczne na Uniwersytecie Warszawskim zwieńczyła pracą magisterską „Nabożeństwo Gorzkich Żalów w archidiecezji przemyskiej. Studium etnomuzykologiczne” pod kier. prof. dra hab. P. Dahliga, za którą otrzymała wyróżnienie w Konkursie im. Z. Lissy. Obecnie przygotowuje dysertację doktorską w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UW na temat kultury muzycznej pielgrzymów z Warszawy na Jasną Górę pod kier. prof. T. Nowaka. 
Pracowała w Dziale ds. Nauki i Wydawnictw Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, zdobywając doświadczenie redakcyjne, wydawnicze i organizacyjne. Ukończyła Podyplomowe Studia Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej, Kurs DTP/PrePress i Kurs korekty wydawniczej Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek. 
Współpracuje przy wydaniu serii "Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Studia i Materiały". Jej zainteresowania koncentrują się wokół współczesnej muzyki religijnej w Polsce. 

Publikacje

Barbara Śnieżek, Warszawscy pielgrzymi w PRL. Znaczenia w śpiewie ukryte, „Roczniki Humanistyczne”, 2024, t. 72, z. 12, s. 71–83.

Barbara Śnieżek, Spuścizna muzyczna Warszawskiej Pielgrzymki Pieszej na Jasną Górę w kontekście wpisu na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego, „Łódzkie Studia Etnograficzne”, 2024, t. 63, s. 127–141.

Barbara Śnieżek, Izabela Bukalska, Zastosowanie metodologii teorii ugruntowanej w badaniach etnomuzykologicznych, „Kultura Współczesna”, 2023, nr 3, s. 166–179.

Barbara Śnieżek, „W tobie, umyśle mój, mierzę czas” – o Profesorze Ludwiku Bielawskim nieco inaczej, „Etnomuzykologia Polska”, 2022, nr 4, s. 23–34.

Barbara Śnieżek, Pątnicze krajobrazy dźwiękowe w świetle wybranych relacji dotyczących pielgrzymek na Jasną Górę w XIX wieku, w: Pejzaże dźwiękowe i muzyczne wsi polskiej, red. Krystyna Weiher-Sitkiewicz, Anna Ratajczak-Krajka, Gdańsk 2021, s. 15–29.

Barbara Śnieżek, Piosenka religijna na festiwalu Sacrosong w latach 1969–1978, „Muzyka”, 2021, nr 2, s. 162–176.

Barbara Śnieżek, Współczesny kult świętych – tradycja czy komercja? (udział w sondzie), w: „Przed ołtarzem pól…”. Święci w kulturze ludowej, red. Damian Gocół, Joanna Szadura, Lublin 2021, s. 123–124.

Barbara Śnieżek, Musical aspects of Władysław Reymont’s pilgrimage to Jasna Góra, w: From Religious Pilgrimages to Secular Tourism: an Interdisciplinary Approach, red. Anna Hamling, Londyn 2020, s. 63–83.

Barbara Śnieżek, Muzyczne aspekty pielgrzymki Władysława Reymonta na Jasną Górę, „Muzyka”, 2019, nr 2, s. 89–102.

Barbara Śnieżek, Helena i Wiktor Gołębiowie – twórcy Zespołu Pieśni i Tańca „Familia” w Rudołowicach, „Etnomuzykologia Polska”, 2018, nr 3, s. 56–63.

Barbara Śnieżek, Frédéric Chopin: Trois fugues de Luigi Cherubini mises en partition de piano. Fac-similé et transcription présentés par Jean-Jacques Eigeldinger (artykuł recenzyjny), „Muzyka”, 2018, nr 4, s. 132–135.

Barbara Śnieżek, Nabożeństwo Gorzkich Żalów w opiniach mieszkańców archidiecezji przemyskiej, „Etnomuzykologia Polska”, 2016, nr 1, s. 109–116.

Barbara Śnieżek, „Przede wszystkim ja drużbowoł po weselach”. Stanisław Oważany jako twórca Zespołu Pieśni i Tańca z Przedmieścia Dubieckiego (1964–1975), w: Katalog. II Festiwal żywej muzyki na strun dwanaście i trzy smyki 2015, Kolbuszowa 2015, s. 32–37.

Projekty

2023 – Barbara Śnieżek, W poszukiwaniu dawnego repertuaru Warszawskiej Pielgrzymki Pieszej – badania terenowe, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

2023–2024 – Instytut Sztuki PAN, Etnomuzykologia dla społeczeństwa: wydanie i popularyzacja archiwalnych pieśni powszechnych z Kurpi, Program MEiN „Nauka dla Społeczeństwa”

2018–2023 – Instytut Sztuki PAN, Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Źródła i Materiały. Podlasie, Kurpie. Kontynuacja, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki

2012–2017 – Instytut Sztuki PAN, Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Źródła i Materiały. Podlasie, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki

2015 – Instytut Sztuki PAN, Polska muzyka ludowa – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie. Etap I, Program MKiDN „Dziedzictwo Kulturowe”

2015 – Instytut Muzyki i Tańca, Tradycyjna kultura muzyczna – katalog polskich wydawnictw książkowych i multimedialnych opublikowanych w ostatnim ćwierćwieczu, Muzyczne Białe Plamy

2014 – Muzeum Etnograficzne im. F. Kotuli w Rzeszowie, Muzyczny folklor Podkarpacia – badania terenowe, Program „Kolberg 2014 – Promesa”

2014 – Instytut Sztuki PAN, Gdyby Kolberg miał fonograf…, Program „Kolberg 2014 – Promesa”