dr
Arleta Nawrocka-Wysocka
W roku 1987 ukończyła studia muzykologiczne na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od roku 1988 pracuje w Instytucie Sztuki PAN w zespole przygotowującym do wydania kolejne części serii Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Źródła i materiały. W 2001 roku otrzymała tytuł doktora nauk humanistycznych. Od roku 2004 prowadzi zajęcia dydaktyczne na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W latach 2001-2005 prowadziła zajęcia dydaktyczne na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich (sekcja muzykologów), Internationale Arbeitsgemeinschaft für Hymnologie (IAH) oraz European Seminar in Ethnomusicology (ESEM). Uczestniczyła w kilkunastu konferencjach naukowych (m.in. Niemcy, Włochy, Holandia, Irlandia, Gruzja). Jest laureatką nagrody im. ks. prof. Hieronima Feichta (2001) oraz konkursu Polskiego Radia "Fonogram Źródeł" (2009, 2018). Przedmiotem jej badań naukowych są muzyczne tradycje społeczności protestanckich, muzyczna kultura pogranicza kulturowego oraz związki tradycji ustnej i pisanej. Współpracuje z zespołami ludowymi, przewodniczy pracom jury podczas regionalnych przeglądów muzyki tradycyjnej.
Publikacje
Arleta Nawrocka-Wysocka, Muzyka i migracje jako przedmiot badań etnomuzykologii w XIX i XXI wieku, w: Muzyka, media, prawo, marketing, t. 2, red. Beata Stróżyńska, Łódź 2022, s. 23-44.
Arleta Nawrocka-Wysocka, Cultural and Religious Borderland in Polish Ethnomusicology Before and After 1989 - on the Example of the Areas Inhabited by Lutherans, „Traditiones”, 2020, nr 49/2, s. 53-64.
Arleta Nawrocka-Wysocka, Matins and Sheperds - Christmas customs, performed by child actors of Lutheran community in Poland. History, repertoire and functions, „I.A.H. Bulletin” 2020-2021, nr 48, s. 28-38.
Arleta Nawrocka-Wysocka, Charakterystyka etnomuzykologiczna źródeł fonicznych zachowanych w kolekcji nagraniowej Radia Olsztyn, w: Polska muzyka tradycyjna –dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny – zachowanie – udostępnianie, t. 2, red. Jacek Piotr Jackowski, Warszawa 2019, s. 184-196.
Arleta Nawrocka-Wysocka, Próba rekonstrukcji XIX-wiecznej mapy muzycznych tradycji polskojęzycznych ewangelików, „Muzyka”, 2019, nr 64, s. 70-88.
Arleta Nawrocka-Wysocka, Muzyczne tradycje wiślańskich luteranów, w: Muzyka na Śląsku Cieszyńskim, red. Bogumiła Mika, Magdalena Szyndler, Katowice 2018, s. 59-68.
Arleta Nawrocka-Wysocka, Scholars researching the musical traditions of Polish-speaking Lutherans in the nineteenth and early twentieth century, w: The Kolbergs of Eastern Europe, red. Bożena Muszkalska, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien, 2018, s. 83-102.
Arleta Nawrocka-Wysocka, Congregational singing in the Lutheran Church of Cieszyn Silesia in the 19th and early 20th century, „I.A.H. Bulletin”, 2014, nr 42, s. 95-103.
Arleta Nawrocka-Wysocka, Pomerania non cantat? Uwagi o ewangelikach z Pomorza Zachodniego ich repertuarze i sposobie śpiewania, „Aspekty Muzyki”, 2014, nr 4, s. 31-51.
Arleta Nawrocka-Wysocka, Tradycja czy piękno i wierność oryginałowi? Obraz śpiewu wspólnoty w Kościele ewangelickim Śląska Cieszyńskiego w XIX i na początku XX wieku. „Forum Muzykologiczne”, 2012-2013, s. 55-63.
Arleta Nawrocka-Wysocka, Tradycyjne pieśni poranne i wieczorne żyjące w pamięci cieszyńskich ewangelików, w: Muzyka religijna - między epokami i kulturami, red. Krystyna Turek, Bogumiła Mika, Katowice 2012, s. 104-116.
Arleta Nawrocka-Wysocka, Idee i wzorce muzyczne luteranizmu w zderzeniu z kulturą ludową, „Aspekty Muzyki”, 2011, nr 1, s. 141-155.
Arleta Nawrocka-Wysocka, Lutheran hymn singing in Masuria: ecclesiastic norms and the local tradition, w: Traditional musical cultures in central-eastern Europe. Ecclesiastical and folk transmission, red. Piotr Dahlig, Warsaw 2009, 365-379.
Arleta Nawrocka-Wysocka, Protestant Songs in Mazury: The Repertoire of a Borderland, w: Manifold Identities. Studies on Music and Minorities, red. Ursula Hemetek, Gerda Lechleitner, Inna Naroditskaya i Anna Czekanowska, London 2004, s. 246-256.
Arleta Nawrocka-Wysocka, Śpiewy religijne na Mazurach, Warszawa, Instytut Sztuki PAN 2002.
Projekty
2022-2023 Udział w realizacji projektu "Cyfrowa Infrastruktura Badawcza dla Humanistyki i Nauk o Sztuce DARIAH-PL. Projekt finansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Działania 4.2. Rozwój nowoczesnej infrastruktury badawczej sektora nauki. Realizacja zadań LAB 2 / Laboratorium zautomatyzowanego wzbogacania (we współpracy z Politechniką Poznańską). Specjalista ds. przetwarzania danych muzycznych.
2021-2023 Projekt FBC-TeNe mający na celu zwiększenie dostępności cyfrowych zasobów nauki i kultury poprzez pozyskiwanie reprezentacji tekstowej i nutowej. Główne zadanie zrealizowane w ramach projektu to opracowanie danych i metadanych dla muzycznej biblioteki cyfrowej MIRELA. Działa ona na bazie systemu dLibra. Jest częścią platformy cyfrowej tworzonej do badań muzykologicznych oraz udostępniania zbiorów polskiej muzyki ludowej, wyposażonej w narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i wyszukiwania informacji muzycznej.
2022 Projekt "Biesiada Folkloru Ziemi Kaliskiej 2022", dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego. Partnerem projektu jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. W ramach projektu opublikowany został Śpiewnik Kaliski zawierający 92 pieśni. Zrealizowane zadania to: wybór repertuaru, opracowanie koncepcji, grafika nutowa i komentarz etnomuzykologiczny.
2015-2022 główny wykonawca w projekcie pt. „Opracowanie zapisów muzycznych z Dzieł Wszystkich Oskara Kolberga w trybie Music Information Retrieval i ich udostępnienie do badań naukowych” realizowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Projekt zrealizowany został przez pracowników i doktorantów Instytutu Sztuki PAN w Warszawie (ISPAN), we współpracy z pracownikami i studentami Wydziału Informatyki Politechniki Poznańskiej oraz studentami Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Kierownik projektu: dr hab. Ewa Dahlig-Turek, prof. ISPAN.
2018 Warsztaty z zespołami ludowymi z Konińskiego w ramach projektu „LUDOWE MECYJE II” – edukacja, animacja, warsztat realizowanego przez Centrum Kultury i Sztuki w Koninie. Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz współfinansowany przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego.
2018 Konsultacje dla zespołów i śpiewaków ludowych z Kaliskiego w ramach projektu CKiS w Kaliszu „Grajcie skrzypce, grajcie basy. Dokumentacja i popularyzacja ludowych tradycji muzycznych Ziemi Kaliskiej”. Projekt realizowany z udziałem środków z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
2012-2016 udział w Projekcie Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Żródła i Materiały. Podlasie. Projekt finansowany w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego NPRH. Kierownik Ludwik Bielawski. Współpraca redakcyjna podczas przygotowywania czterech tomów publikacji z serii, sporządzanie transkrypcji, opracowanie koncepcji zapisu graficznego i przygotowywaniu zapisów nutowych w programie do edycji nut. Efektem projektu są następujące publikacje: Polska Pieśń i Muzyka Ludowa, Źródła i Materiały, tom 5 Podlasie: cz. I Pieśni i obrzędy doroczne, cz. II Pieśni i obrzędy rodzinne, cz. III i IV Pieśni powszechne.
2005-2008 Realizacja grantu Repertuar religijny społeczności ewangelickich w Polsce. Projekt badawczy finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jednym z efektów było opublikowanie dwupłytowego albumu Pieśniczki z kancenoła. Pieśni religijne ewangelików ze Śląska Cieszyńskiego.







