Przejdź do treści

Interdyscyplinarne seminarium „Migracje artystyczne w XIX, XX i XXI wieku”

p

Dr Karolina Łabowicz-Dymanus (Instytut Sztuki PAN), Tkanie własnej przestrzeni. O tożsamości emigracyjnej artystki Ewy Pachuckiej na podstawie listów z Danii i Australii z lat 70.

27 maja 2025 , godz. 13:00, ONLINE

Interdyscyplinarne seminarium „Migracje artystyczne w XIX, XX i XXI wieku” / Zakład Muzykologii – Muzyka polska za granicą

Link do TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MWIyNzY4MzQtOWM2Ni00MDEwLTg1ZGQtNjI0YTlkY2FiODAx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2242876f22-9d3a-4215-a78f-92e429dbe224%22%2c%22Oid%22%3a%226a9c60b9-6670-4a32-99d9-f8e515201172%22%7d

Prezentacja dotyczy doświadczenia emigracyjnego Ewy Pachuckiej – artystki, która w latach 70. opuściła Polskę Ludową, udając się najpierw do Danii, a następnie do Australii. Na podstawie jej prywatnej korespondencji przyjrzymy się, w jaki sposób budowała swoją tożsamość artystyczną i egzystencjalną w realiach obcej, często trudnej codzienności.

Analizie poddane zostaną listy pisane z Kopenhagi, Aarhus i Sydney, które odsłaniają nie tylko zmagania z emigracyjnym bytem, ale także walkę o przestrzeń dla własnej twórczości – zarówno materialną, jak i symboliczną. W prezentacji porównane zostaną realia życia artystki w PRL-u z warunkami, jakie zastała na Zachodzie. Szczególna uwaga poświęcona będzie napięciu między oczekiwaniem wolności a doświadczeniem marginalizacji, niepewności ekonomicznej i ciągłego „bycia w drodze”.

Listy Ewy Pachuckiej znajdują się w Pracowni Dokumentacji Sztuk Wizualnych Instytutu Sztuki PAN dzięki darowi jej męża, Romualda Pachuckiego.

~

Karolina Łabowicz-Dymanus – adiunktka i kierowniczka Pracowni Dokumentacji Sztuk Wizualnych XX i XXI wieku w Instytucie Sztuki PAN. Jej zainteresowania badawcze obejmują politykę kulturalną, historiografię sztuki, kulturowe wymiary globalnej zimnej wojny oraz teorię sztuki od okresu socjalistycznego po czasy współczesne. Skupia się również na artystycznych i instytucjonalnych odpowiedziach na globalne procesy modernizacyjne w latach 50. i 90. XX wieku. Obecnie pracuje nad projektem badawczym poświęconym wymianie artystycznej między Polską a krajami socjalistycznej Azji w latach 50.