dr
Karolina Łabowicz-Dymanus
kierowniczka Pracowni Dokumentacja Sztuk Wizualnych XX i XXI wieku
Historyczka sztuki, doktora, prowadzi Pracownię Dokumentacji Sztuk Wizualnych XX i XXI wieku w Instytucie Sztuki PAN. W swoich badaniach w szczególności skupia się na instytucjach sztuki oraz teorii sztuki dotyczących lat 1950tych i 1990tych. Interesuje ją polityka kulturalna, procesy modernizacyjne, zagadnienia dotyczące współczesności (contemporenaity), teorie postzalożnościowe oraz horyzontalna, alterglobalistyczna teoria sztuki. Znawczyni sztuki estońskiej. Obecnie pracuje nad projektem “Global contacts of the Polish People’s Republic: An artistic exchange between Socialist Poland and Socialist Asia in the 1950s”.
Najważniejsze publikacje
Monografiie:
Karolina Łabowicz-Dymanus, Synchronizacja w Sieci. Centra Sztuki Współczesnej Sorosa - cztery modele: Budapeszt, Kijów, Tallin, Budapeszt, Warszawa 2016.
Karolina Łabowicz-Dymanus, My Was widzimy. Działalność Galerii Foksal w latach 1966–1989, Warszawa 2009.
Artykuły:
Karolina Łabowicz-Dymanus, Antypolityczne strategie instytucji sztuki. O książce Octaviana Esanu The Postsocialist Contemporary. The Institutionalization of Artistic Practice in Eastern Europe after 1989, „WIDOK. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, 2023, nr 34, https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2022/34-ekonomie-obrazow/antypolityczne-strategie-instytucji-sztuki
Karolina Łabowicz-Dymanus, The Future is in One Hour, „Kunstiteaduslikke Uurimusi [Studies on Art and Architecture]”, 2022, t. 31, nr 1-2, s. 226-229.
Karolina Łabowicz-Dymanus, The Library of the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences. Mirroring „official” and „unofficial” distribution of knowledge, 1949-1970, „Kunstiteaduslikke Uurimusi [Studies on Art and Architecture]”, 2021, t. 30, nr 1-2, s. 69-82.
Karolina Łabowicz-Dymanus, The Avant-Garde Museum, „ArtMargins Online”, 2021, https://artmargins.com/the-avant-garde-museum/
Karolina Łabowicz-Dymanus, Lost and Found Spaces: Displacements in Eastern European Art and Society in the 1990s, „Kunstiteaduslikke Uurimusi [Studies on Art and Architecture]”, 2019, t. 28, nr 1-2, s. 155-158.
Karolina Łabowicz-Dymanus, The Corporate and Market Strategies for Contemporary Art in Eastern Europe in the 1990s, „Proceedings of the Art Museum of Estonia”, 2019, t. 14, nr 9, s. 76-96.
Karolina Łabowicz-Dymanus, The Year 1954. A Time of Doctrinal Discussions, w: Polskie Życie Artystyczne w latach 1944-1960, red. Anna Wierzbicka, Warszawa 2021, s. 32-40.
Karolina Łabowicz-Dymanus, Women’s Fight for Civil, Social and Political Rights in Czechoslovakia, Hungary and Poland, w: Central and Eastern Europe after the First World War, red. Piotr Juszkiewicz, Jan Rydel, Burkhard Olschowsky, Berlin, Boston 2021, s. 341-352.
Karolina Łabowicz-Dymanus, Normative Practice and “Tradition Management” in the Polish Art and History of Art of the 1950s. w: A Socialist Realist History?: Writing Art History in the Post-War Decades, red. Kristina Jõekalda, Krista Kodres, Michaela Marek, Köln, Weimar, Wien 2019, s. 81-99.
Karolina Łabowicz-Dymanus, Władysława Jaworska: o karierze zawodowej, próbach wprowadzenia polskich artystów do Zachodniego kanonu sztuki i „efekcie Matyldy”, w: Krytyka artystyczna kobiet. Sztuka w perspektywie kobiecego doświadczenia (XIX - XX wieku), red. Joanna Sosnowska, Beata Łazarz, Warszawa 2019, s. 273-292.