logo
logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
O instytucie Sztuki PAN
  • O Instytucie Sztuki PAN  
    • 65 lat Instytutu Sztuki
    • Historia IS PAN
    • Historia siedziby IS PAN
  • Dyrekcja Instytutu Sztuki PAN
  • Pracownicy Instytutu Sztuki PAN
  • Biogramy pracowników naukowych
  • Statut Instytutu Sztuki PAN
  • Regulaminy
  • Informacje wewnętrzne
  • RODO
  • Deklaracja dostępności
  • Logotyp IS PAN
dr Bartłomiej Gembicki

Zakład Muzykologii / Department of Musicology
Pracownia Historii Muzyki
Monumenta Musicae in Polonia
- sekretarz redakcji / assistant editor

projekt HERA

Telefon: +48 (22) 50 48 231
E-mail: bartlomiej.gembicki@ispan.pl

 

 

Bartłomiej Gembicki ukończył muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (2012, dyplom z wyróżnieniem), broniąc pracę magisterską pt. Ghirlanda sacra (Wenecja, 1625). Źródło, jego kontekst historyczny i edycja krytyczna, za którą otrzymał nagrodę im. Zofii Lissy. Był dwukrotnie uczestnikiem programu Erasmus: na uniwersytetach w Katanii (2011-2012) oraz w Padwie (2014). Brał również udział w seminariach organizowanych przez Fondazione Giorgio Cini, poświęconych weneckim źródłom muzycznym z XVI i XVII wieku (Wenecja 2014, 2016). Od 2014 roku pracuje w Instytucie Sztuki PAN (Zakład Muzykologii), gdzie pod opieką dr hab. Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej, prof. IS PAN przygotował dysertację doktorską pt. Psalmy, mity i memy. Nieszpory w Wenecji od Willaerta do Gardinera. Pełni również funkcję sekretarza redakcji serii wydawniczej Monumenta Musicae in Polonia. Był członkiem warszawskiej grupy w międzynarodowym projekcie HERA: Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early-Modern Europe (2016-2019). Obecnie zajmuje się badaniami współczesnej recepcji "dawnej muzyki polskiej" za granicą (w roku 2022 realizuje cykl kwerend finansownych przez Narodowe Centrum Nauku w ramach konkursu "Miniatura-5"). Bierze udział w projekcie "Schütz' Schüler*innen" w Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Dresden, gdzie realizuje temat "Heinrich Schütz as a student himself, a historiographical profile". Od 2016 roku pełni funkcję sekretarza naukowego ds. historii muzyki przy Olimpiadzie Artystycznej.  Poza pracą naukową zajmuje się popularyzacją wiedzy oraz krytyką muzyczną. Bartłomiej Gembicki PhD works for the Institute of Art (Department of Musicology) at the Polish Academy of Sciences in Warsaw as an assistant editor for the series Monumenta Musicae in Polonia, devoted to critical editions of Polish musical sources.. As part of the ‘Sound Memories’ project (HERA) he prepared his PhD thesis entitled ‘Psalms, Myths and Memes: Vespers in Venice from Willaert to Gardiner’. This year starts his research project (supported by the National Science Centre in Poland) dedicated to the contemporary reception of early Polish music abroad. As a part of the ‘Schütz‘ Schüler*innen project’ at the Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Dresden he is investigating the topic ‘Heinrich Schütz as a student himself.

 Zainteresowania badawcze:

  • współczesna recepcja "muzyki dawnej"
  • historia fonografii
  • mity w historiografii muzycznej
  • edytorstwo muzyczne

 Research interests:

  • "early music" reception
  • history of music recording
  • myths of music historiography
  • music editing

 

 

 

 

 

 

 


WYBRANE PUBLIKACJE / SELECTED PUBLICATIONS

Artykuły / Articles

  • The Musicology of Legendary Places. Venice and its Mythmakers [w przygotowaniu]
  • Early music recording as mythography – Monteverdi and the ‘Other’ Vespers, „Muzyka” LXV (2020/4), ss. 84-104
  • The Memory of Meaning: Polychorality in Venice and the Cori Spezzati Meme, w: Sounding the Past: Music as History and Memory, red. Karl Kügle, Brepols, Turnhout 2020, ss. 257-271
  • Zagadnienie polichóralności w polskich badaniach muzykologicznych, „Muzyka” LXI (2016/3), ss. 55-68

 

Recenzje / Reviews

  • Monteverdi in San Marco, eds. Marco di Pasquale, Rodolfo Baroncini, Lucca 2020, Muzyka, 66 (1), ss. 189-195
  • Ada Arendt, Marcin Bogucki, Paweł Majewski, Kornelia Sobczak, Chopinowskie igrzysko. Historia Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina 1927–2015, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2020, „Hudební věda” LVII (2020/4), ss. 577-582
  • Jeffrey Kurtzman, Approaches to Monteverdi. Aesthetic, Psychological, Analytical and Historical Studies. Padstow 2013, „Muzyka” LXI (2016/2), ss. 133-140
  • La musica policorale in Italia e nell'Europa centro-orientale fra Cinque e Seicento / Polychoral Music in Italy and in Central-Eastern Europe at the Turn of the Seventeenth Century, a cura di Aleksandra Patalas, Marina Toffetti, Edizioni Fondazione Levi, Venezia 2012, „Muzyka” LXI (2015/3), ss. 127-134

 

Publikacje popularnonaukowe / Popular science

  • Misteria... Nativitatis?, "Ruch Muzyczny" (2021/8)
  • Przestrzenie weneckiej pamięci muzycznej, "Ruch Muzyczny" (2021/6-7)
  • Wszystkie concerti świata, "Ruch Muzyczny" (2021/1)
  • Urwane ostinato, "Ruch Muzyczny" (2020/17)
  • Kierpce, graffiti i szuwary. Moniuszko na okładkach płytowych, na portalu Moniuszko200.pl, 2019
  • Návrat Monteverdiho hudby ke kořenům? / Bringing Monteverdi’s music back to its source? ,"Harmonie" (2019/6)
  • Nieszpory Monteverdiego?, "Ruch Muzyczny" (2017/12),

 

Prace redakcyjno-korektorskie / Editorial works

  • Antonio Chemotti, Polyphonic Music pro mortuis in Italy (1550–1650). An Introduction. Libreria Musicale Italiana, Instytut Sztuki PAN, Lucca 2020
  • Antonio Chemotti, The Hymnbook of Valentin Triller (Wrocław 1555). Musical Past and Regionalism in Early Modern Silesia, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2020
  • Teodoro Riccio, Liber primus missarum (1579), wyd. / ed. by Christian Thomas Leitmeir, red. / ed. Bartłomiej Gembicki, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2019
  • Marcin Kromer, Musicae elementa, edycja i przekład polski / edited and translated into Polish by Elżbieta Witkowska-Zaremba, przekład angielski traktatu / English translation of the treatise Calvin M. Bower, Monumenta Musicae in Polonia, seria / series C: Tractatus de musica, red.nacz. / ed. in chief Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Instytut Sztuki                 PAN, Warszawa 2019
  • The polyphonic hymns of Valentin Triller’s "Ein Schlesich singebüchlein" (Wrocław 1555), edited by Antonio Chemotti, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2019
  • "Tańce polskie" z tabulatur na instrumenty klawiszowe / 'Polish Dances' from Keyboard Tablatures, zebrała i przygotowała do druku Zofia Stęszewska†, materiał uzupełnił i zredagował Piotr Poźniak† / collected and prepared for publications by Zofia Stęszewska†, completed and edited by Piotr Poźniak†, red. / eds Bartłomiej Gembicki, Barbara Przybyszewska-Jarmińska (Monumenta Musicae in Polonia, seria / series B: Collectanea musicae artis), Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017
  • Józef Elsner. Msze op. 26, 35, 42, 62, 75 / Masses Opp. 26, 35, 42, 62, 75, wyd. / ed. by Jadwiga Jasińska, (=Monumenta Musicae in Polonia, red. naczelny / chief editor Barbara  Przybyszewska-Jarmińska, seria/ series E: Opera selecta, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017
  • Władysław Żeleński, Goplana. Opera romantyczna w trzech aktach / Romantic Opera in Three Acts. Libretto by Ludomir German. Partytura orkiestrowa / Orchestra Score (Wien 1897). Wyd. faksymilowe / Facsimile Edition. Wyd. i wstępem opatrzył / Edited and introduced by Grzegorz Zieziula, (= Monumenta Musicae in Polonia, Bibliotheca Antiqua) Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2016
  • Tabulatura Joannis de Lublin: Ad faciendum cantum choralem, Fundamentum, Ad faciendam correcturam, ed. i przekł. pol. Elżbieta Witkowska-Zaremba, przekł. ang. traktatów  Anna Maria Busse Berger (Monumenta Musicae in Polonia, seria C: Tractatus de musica), Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2015
  • 2013 Marcin Mielczewski. Katalog tematyczny utworów / A Thematic Catalogue of Works, wyd. / ed. by Barbara Przybyszewska-Jarmińska. Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2013

     


 

 

 

 

wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2023 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl