Statut z dnia 30.01.2024 (wersja pdf) - plik do pobrania
Warszawa, dn. 30.01.2024
STATUT
INSTYTUTU SZTUKI
POLSKIEJ AKADEMII NAUK
I. Postanowienia ogólne
§1
Instytut Sztuki zwany dalej "Instytutem" jest instytutem naukowym Polskiej Akademii Nauk.
§2
Instytut działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. — Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2023 r. poz. 742 ze zmianami);
- ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1669 ze zmianami);
- ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz.U. z 2020 r. poz. 1796);
- statutu Polskiej Akademii Nauk - tekst jednolity ogłoszony uchwałą nr 1/2022 Zgromadzenia Ogólnego PAN z dnia 23 czerwca 2022 r.;
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1949 r. o utworzeniu Państwowego Instytutu Sztuki (Dz.U. 1949 nr 61 poz. 479);
- zarządzenia nr 105 Ministra Kultury i Sztuki z dnia 7 lipca 1959 r. wydanego w porozumieniu z Sekretarzem Naukowym Polskiej Akademii Nauk w sprawie zmiany podporządkowania Instytutu Sztuki;
- niniejszego statutu.
§3
- Siedzibą Instytutu jest Warszawa
- Instytut może mieć jednostki organizacyjne na terenie całego kraju.
- Instytut ma osobowość prawną.
§4
- Instytut używa pieczęci okrągłej z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku: "Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk".
- Nazwa Instytutu w języku angielskim brzmi "Institute of Art of the Polish Academy of Sciences".
- Oficjalnym skrótem nazwy Instytutu jest "IS PAN".
- Instytut posiada godło, którego wzór określa uchwała Rady Naukowej Instytutu. Wzór godła stanowi załącznik nr 1 do statutu.
II. Zadania Instytutu
§5
Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk o sztuce oraz upowszechnianie wyników tych badań.
§6
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
- prowadzenie prac badawczych, w tym dokumentacyjnych i edytorskich, w zakresie nauk o sztuce, zwłaszcza historii sztuki, muzykologii, teatrologii i filmoznawstwa;
- kształcenie i doskonalenie pracowników naukowych i specjalistów w zakresie nauk o sztuce;
- współpraca z jednostkami i towarzystwami naukowymi oraz z innymi instytucjami w szczególności w zakresie badań naukowych;
- rozwijanie międzynarodowej współpracy naukowej i prowadzenie projektów badawczych wspólnie z partnerami zagranicznymi;
- upowszechnianie wiedzy w zakresie badań prowadzonych w Instytucie;
- wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów oraz zleconych przez władze Polskiej Akademii Nauk.
§7
Zadania wymienione w § 6 Instytut realizuje w szczególności przez:
- prowadzenie badań naukowych;
- publikowanie wyników prac badawczych, dokumentacyjnych i edytorskich;
- przeprowadzanie postępowań doktorskich i habilitacyjnych oraz nadawanie stopni naukowych zgodnie z posiadanymi uprawnieniami;
- kształcenie doktorantów oraz specjalistycznych kadr naukowych w zakresie nauk o sztuce;
- współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi;
- opracowywanie ekspertyz i udzielanie opinii w zakresie problematyki naukowej Instytutu;
- organizowanie zebrań naukowych (konferencje, zjazdy, sympozja naukowe, inne);
- współpracę z instytucjami upowszechniania wiedzy;
- gromadzenie i opracowywanie materiałów bibliotecznych i dokumentacyjnych związanych z profilem naukowym Instytutu oraz organizację obsługi bibliotecznej i dokumentacyjno- informacyjnej w zakresie badań prowadzonych w Instytucie na zasadach określonych w wewnętrznych regulaminach udostępniania.
III. Organizacja Instytutu
§8
Organami Instytutu są:
- Dyrektor.
- Rada Naukowa.
§9
- Prezes Polskiej Akademii Nauk powołuje na Dyrektora Instytutu osobę wybraną w drodze konkursu na czteroletnią kadencję.
- Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej Instytutu, powołuje co najmniej jednego zastępcę Dyrektora i wyznacza zakres jego obowiązków.
- Dyrektor może odwołać zastępcę lub zastępców Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej Instytutu.
§10
- Do zakresu działania Dyrektora Instytutu należy w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością Instytutu i reprezentowanie go na zewnątrz;
- wykonywanie w stosunku do pracowników Instytutu czynności z zakresu prawa pracy zastrzeżonych dla pracodawcy;
- opracowywanie programów rozwoju naukowego Instytutu;
- tworzenie szkół doktorskich;
- przedstawianie Radzie Naukowej informacji o działalności Instytutu, a także projektów programów, opinii i wniosków należących do zakresu jej działania;
- ustalanie planu finansowego Instytutu;
- przygotowywanie projektów schematu struktury organizacyjnej Instytutu;
- ustalanie regulaminu organizacyjnego Instytutu;
- ustalanie regulaminu pracy.
- Dyrektor odpowiada za gospodarowanie mieniem Instytutu oraz za jego wynik finansowy.
- Dyrektor rozporządza składnikami aktywów trwałych Instytutu.
- W umowie pomiędzy Instytutem a Dyrektorem oraz w sporze z nim Instytut reprezentowany jest przez pełnomocnika powołanego uchwałą Rady Naukowej spośród jej członków na okres kadencji Dyrektora. W razie potrzeby zmiany pełnomocnika zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio.
§11
- Dyrektor może powoływać organy doradcze i opiniodawcze.
- Skład, zakres działania i tryb pracy organów, o których mowa w ust. 1, określa decyzja Dyrektora o ich powołaniu.
- Wewnętrzną organizację Instytutu określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora.
- Schemat struktury organizacyjnej stanowi załącznik nr 2 do statutu.
§12
- Rada Naukowa Instytutu liczy 40 osób.
- Kadencja Rady Naukowej trwa 4 lata i rozpoczyna się z początkiem roku kalendarzowego.
§13
- W skład Rady Naukowej Instytutu wchodzą z głosem stanowiącym:
- osoby z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego zatrudnione w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy lub wybierani przez nich przedstawiciele, w liczbie nie większej niż 60% składu Rady;
- członkowie Polskiej Akademii Nauk wskazani przez Wydział I Nauk Humanistycznych i Społecznych PAN;
- osoby z tytułem naukowym, stopniem naukowym doktora habilitowanego lub doktora, specjaliści z różnych dziedzin życia gospodarczego i społecznego oraz praktycznego zastosowania nauki, niezatrudnione w Instytucie albo zatrudnione w nim w niepełnym wymiarze czasu pracy, wybrane przez osoby wymienione w pkt. 1 i 2;
- przedstawiciele innych pracowników naukowych zatrudnionych w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy w liczbie czterech (10% składu Rady);
- przedstawiciel doktorantów;
- dyrektor Instytutu i jego zastępca lub — przypadku kilku zastępców Dyrektora — zastępca do spraw naukowych;
- w przypadku wejścia Instytutu w skład Centrum utworzonego przez Prezydium Polskiej Akademii Nauk, nie więcej niż cztery osoby spoza Instytutu wyróżniające się wiedzą i znaczącym dorobkiem w dziedzinie objętej zakresem działania Instytutu, posiadające co najmniej stopień naukowy doktora, wskazane przez przewodniczącego Centrum.
§14
Liczba osób spoza Instytutu wskazanych w § 13 pkt. 2, 3 i 7 stanowi co najmniej 30% liczby wszystkich członków Rady.
§15
- Zebrania w sprawie wyboru osób do Rady Naukowej Instytutu wymienionych w § 13 pkt. 3, 4, 5 i w razie potrzeby w pkt 1 zwołuje Dyrektor Instytutu.
- Do głosowania na osoby wymienione:
- w § 13 pkt 1 uprawnieni są wszyscy pracownicy Instytutu z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego, zatrudnieni w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy;
- w § 13 pkt 3 uprawnione są osoby, o których mowa w § 13 pkt. 1 i 2;
- w § 13 pkt 4 uprawnieni są wszyscy pracownicy Instytutu zatrudnieni na stanowiskach naukowych w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadający stopień magistra bądź doktora;
- w § 13 pkt 5 uprawnieni są doktoranci szkół doktorskich prowadzonych przez Instytut, którzy realizują w nim indywidualny plan badawczy.
- Do ważności wyborów konieczny jest udział większości uprawnionych do głosowania.
- Wybory przeprowadza przewodniczący zebrania oraz komisja skrutacyjna wybrana spośród zgromadzonych.
- Wybory przeprowadzane są w trybie tajnym. Za wybrane uważa się osoby, które otrzymały największą liczbę głosów, jednak nie mniej niż 1/3 głosów osób uczestniczących w zebraniu.
- Jeżeli kandydaci uzyskali równą liczbę wymaganych głosów i powoduje to przekroczenie liczby członków Rady, to niezwłocznie przeprowadza się dodatkowe głosowanie, w którym następuje wybór spośród tych kandydatów.
- Uzupełnianie składu Rady w trakcie kadencji odbywa się zgodnie z regulaminem Rady Naukowej.
- Zebrania w sprawie wyborów do Rady można przeprowadzić za pomocą środków komunikacji elektronicznej zaś głosowanie w elektronicznym systemie do głosowania zapewniającym tryb tajny.
§16
Aktu powołania osób wybranych w skład Rady Naukowej Instytutu dokonuje Wiceprezes Polskiej Akademii Nauk nadzorujący Wydział I Nauk Humanistycznych i Społecznych lub upoważniona przez niego osoba.
§17
- Rada Naukowa sprawuje bieżący nadzór nad działalnością Instytutu, dbając w szczególności o wysoki poziom jego działalności naukowej i rozwój młodych naukowców.
- Rada Naukowa w szczególności:
- uchwala statut Instytutu i jego zmiany;
- określa profil Instytutu, uwzględniając kierunki rozwoju światowej nauki;
- przyjmuje programy badań, współpracy z zagranicznymi instytucjami naukowymi oraz działalności wydawniczej;
- zatwierdza sprawozdania z działalności Instytutu;
- uchwala sposób i tryb przeprowadzania konkursów na poszczególne stanowiska naukowe;
- dokonuje oceny aktywności naukowej pracowników naukowych Instytutu;
- przeprowadza postępowania w sprawie nadania stopnia doktora lub doktora habilitowanego, w ramach posiadanych uprawnień;
- ustala programy studiów podyplomowych i zatwierdza programy kształcenia w szkołach doktorskich prowadzonych przez Instytut;
- wykonuje zadania związane z:
- przypisywaniem poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych;
- włączeniem kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych i innych form kształcenia do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
- zgłasza kandydatury na członków Akademii;
- zgłasza kandydatury do nagród naukowych;
- uchwala regulamin zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
- podejmuje uchwały w innych sprawach zastrzeżonych do kompetencji rady naukowej w Ustawie o PAN i Statucie PAN.
§18
Zasady i tryb działania Rady Naukowej Instytutu określa uchwalony przez nią regulamin.
IV. Komisja dyscyplinarna i rzecznik dyscyplinarny
§19
- Komisja dyscyplinarna pierwszej instancji orzekająca w sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych i badawczo-technicznych działająca w Instytucie składa się z trzech osób, z których co najmniej jedna ma tytuł naukowy.
- Kadencja komisji trwa 4 lata.
- Komisję wybiera Rada Naukowa Instytutu spośród swoich członków w trybie tajnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Rady.
- W przypadku wszczęcia postępowania dyscyplinarnego w stosunku do któregoś z członków komisji Rada Naukowa w trybie nadzwyczajnym zawiesza go w prawach członkowskich i przeprowadza wybór nowego członka komisji, pełniącego obowiązki do czasu zakończenia postępowania dyscyplinarnego (w przypadku uwolnienia z zarzutów sformułowanych wobec zawieszonego członka) lub do końca kadencji komisji (w przypadku potwierdzenia tych zarzutów).
§20
- W Instytucie działa rzecznik dyscyplinarny wybierany przez Radę Naukową spośród pracowników naukowych na kadencję trwającą 4 lata.
- Rzecznik dyscyplinarny wszczyna postępowanie wyjaśniające na polecenie Rady Naukowej lub z urzędu w przypadku, gdy pracownikowi naukowemu lub badawczo- technicznemu zarzuca się popełnienie czynu określonego w art. 112 pkt 3 ustawy o Polskiej Akademii Nauk.
V. Postanowienia końcowe
§21
Zasady gospodarki finansowej Instytutu określają odrębne przepisy.
§22
Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników ustala regulamin pracy.
§23
Niniejszy statut został uchwalony przez Radę Naukową Instytutu w dniu 30 listopada 2023 roku, zaopiniowany przez Wydział I Nauk Humanistycznych i Społecznych PAN, wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk.
§24
Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego zatwierdzenia.
§25
Traci moc statut zatwierdzony przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk w dniu 2 września 2011 roku wraz ze zmianami zatwierdzonymi przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk w dniach 9 grudnia 2014 roku oraz 18 marca 2022 roku.