Przejdź do treści
mm

dr hab.
Michał Myśliński, prof. IS PAN

Adres
aleja Słowackiego 46, 30-018 Kraków

Urodził się we Wrocławiu, gdzie w roku 1986 rozpoczął studia z historii sztuki, a ukończył je w roku 1991 w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego (dyplom u prof. dr hab. Anny Różyckiej Bryzek). W roku 1999 uzyskał stopień doktora historii sztuki (promotor: prof. dr hab. Anna Różycka Bryzek). Od roku 2001 pracuje w Instytucie Sztuki PAN (biuro w Krakowie), gdzie w roku 2017 uzyskał tytuł doktora habilitowanego nauk humanistycznych w dyscyplinie historia sztuki. 
Zajmuje się historią złotnictwa (przede wszystkim krakowskiego) oraz rzemiosłem artystycznym pokrewnych profesji, a także wzornictwem i produkcją polskiej powojennej biżuterii i galanterii.

Publikacje

Książki

Michał Myśliński, Sztuka małych form. Studia nad produkcją i wzornictwem biżuterii w latach 1945-1989, Warszawa 2021.

Michał Myśliński, Srebro z Poznania. Biżuteria i galanteria Spółdzielni Pracy Rękodzieła Artystycznego "Rytosztuka", Warszawa 2018.

Michał Myśliński, Zgromadzenie Panów Złotników Krakowskich w latach 1772–1866. Cech i sztuka złotnicza wobec przemian politycznych i gospodarczych Krakowa, Warszawa 2016. 

Michał Myśliński, Rozbite zwierciadło. Biżuteria i galanteria Spółdzielni Przemysłu Artystycznego "Imago Artis", Warszawa 2015. 

Michał Myśliński, Złotnicy krakowscy i ich cech w latach autonomii galicyjskiej 1866-1914, Kraków 2011. 

Michał Myśliński, Klejnoty Rzeczypospolitej. Zawartość Skarbca Koronnego na Wawelu w świetle jego inwentarzy z lat 1475-1792, Warszawa 2007.

Artykuły

Michał Myśliński, Monika Paś, Szklane modele kamieni jubilerskich w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, „Saeculum Christianum”, 2021, t. XXVIII, s. 85-93.

Michał Myśliński, Inspiracje sztuką i kulturą Podhala w powojennej galanterii i biżuterii polskiej, „Artifex Novus. Czasopismo naukowe Instytutu Historii Sztuki UKSW”, 2021, nr 5, s. 66-77.

Michał Myśliński, Między tradycją a patriotyzmem ‒ słownictwo fachowe krakowskich złotników i jubilerów na początku XX wieku, „Rocznik Krakowski”, 2017, t. LXXXIII, s. 233-238.

Michał Myśliński, Polskie państwowe cechy probiercze – europejska geneza lokalnego znaku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2016, nr 4, s. 687-696. 

Michał Myśliński, Złotnicy, jubilerzy, mosiężnicy i rzemieślnicy pokrewnych profesji w dokumentacji Urzędu Probierczego w Krakowie (1919–1944), „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 2015, nr 1, s. 141-155. 

Michał Myśliński, Monika Paś, Zbiór dzieł złotniczych i biżuterii Leonarda Lepszego w Muzeum Narodowym w Krakowie, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2013, nr 1, s. 71-87. 

Michał Myśliński, Fusiery, partacze, przeszkodnicy... Dzieła złotnicze mosiężników krakowskich jako przykład konwergencji dwóch profesji rzemiosła artystycznego w XIX wieku, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 2013, nr 3, s. 471-494. 

Michał Myśliński, Znak imienny złotnika i znak firmowy jego zakładu. Uwagi o złotnictwie krakowskim w 2. połowie XIX wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2012, nr  1, s. 85-94. 

Michał Myśliński, Wędrówki czeladnicze złotników krakowskich w wieku XIX, „Rocznik Krakowski”, 2012, t. LXXVIII, s. 53-58. 

Projekty

Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.). Malarze, rzeźbiarze, graficy. Tom XI; nr projektu NPRH: 11H 18 0130 86; wykonawca; projekt zakończono 5 czerwca 2022.

Zabytki sztuki bizantyńskiej i pobizantyńskiej w zbiorach polskich – naukowe opracowanie katalogu, nr projektu KBN: 1 H01E 006 18; główny wykonawca; projekt zakończono 30 września 2001.