Przejdź do treści

Historia sztuki i współczesna kultura wizualna

Harmonogram zjazdów w roku akademickim 2025/2026

 

TRYB ONLINE

 

I semestr II semestr
4-5 października 28 lutego-1 marca
18-19 października 21-22 marca
15-16 listopada 11-12 kwietnia
6-7 grudnia 9-10 maja
17-18 stycznia 13-14 czerwca
14-15 lutego 20 czerwca WYCIECZKA
  27 czerwca EGZAMIN

 

 

Prowadząca specjalizację: prof. dr hab. Joanna M. Sosnowska

 

„Historia sztuki i współczesna kultura wizualna” ma otworzyć słuchaczy na dalsze obcowanie ze sztuką zarówno dawną, jak i najnowszą.

Wykłady prowadzone są online, co pozwala na szerokie dotarcie do zainteresowanych sztuką.

Postaramy się, żeby w 10. roku istnienia Studiów Podyplomowych Instytutu Sztuki PAN wszystkie zajęcia były szczególnie interesujące. Do ich prowadzenia zostaną zaproszeni najznakomitsi wykładowcy z różnych ośrodków naukowych w kraju, których wystąpienia cieszyły się największą popularnością wśród słuchaczy poprzednich edycji, i również tacy, którzy jeszcze u nas nie wykładali, ale zaznaczyli się w ostatnim czasie ciekawymi badaniami. 

Wykłady mają charakter autorski i unikalny, bo opierają się na badaniach prowadzonych przez wybitnych naukowców. 

Program obejmuje historię sztuki europejskiej, w tym polskiej, od antyku do współczesności oraz wybrane zagadnienia sztuki światowej. Poruszane są zagadnienia o charakterze fundamentalnym dla przemian w sztuce, jak również tematy szczegółowe dotyczące poszczególnych artystów i wydarzeń, których naświetlenie pozwala na wyrobienie sobie zdania na temat epoki czy zjawiska artystycznego. 

Każdy z 11 zjazdów jest tak skonstruowany, żeby nie znudzić słuchaczy chronologicznym omawianiem zjawisk artystycznych, ale wskazywać na różnorodność, która nas otacza. 

W trakcie pierwszych zjazdów ważnym elementem programu są wykłady zaznajamiające z podstawową terminologią, a także pokazujące jak analizować dzieła sztuki:

  • podstawowe pojęcia z historii sztuki
  • podstawowe pojęcia sztuki nowoczesnej i współczesnej
  • historia sztuki jako nauka
  • jak czytać architekturę
  • analiza obrazu
  • historia wnętrz – z czego wynikają formy sprzętów

W sposób problemowy zostaną ukazane wybrane aspekty sztuki antycznej z naciskiem na te elementy, które miały znaczenie dla dalszych dziejów kultury i sztuki:

  • odkrywanie antyku
  • tradycje antyczne w sztuce średniowiecznej
  • antyk a sztuka XIX i XX w.

Okres średniowiecza to czas kształtowania się kultury europejskiej oraz tożsamości poszczególnych krajów i regionów, dlatego ważne jest poznanie różnorodności tej epoki:

  • kiedy zaczęło się średniowiecze
  • architektura i rola cywilizacyjna klasztorów - benedyktyni, cystersi, franciszkanie, dominikanie
  • architektura wielkich katedr
  • architektura krzyżacka
  • mistrzowie rzeźby średniowiecznej, Wit Stwosz i inni 
  • małopolskie malarstwo tablicowe
  • między gotykiem a renesansem w Europie Środkowej

Nowożytność to pojęcie szerokie, obejmujące renesans, manieryzm, barok i rokoko (późny barok), w tym czasie wydarzyło się bardzo wiele, powstała ogromna liczba wybitnych dzieł, dlatego nacisk będzie położony na sprawy najważniejsze, kluczowe dla dalszych dziejów sztuki, ale także ukazane zostaną zjawiska i dzieła dziś mało znane, choć godne uwagi ze względu na wpływ jaki miały w swoich czasach i później: 

  • Botticelli, czyli sublimacja wizji artystycznej w czasach Wawrzyńca Wspaniałego
  • Paragone Leonarda da Vinci
  • rola Vasariego dla ukształtowania historii malarstwa
  • pierwsze znane artystki
  • związki polsko-włoskie w epoce nowożytnej i początki renesansu w Polsce
  • nagrobki królewskie, magnackie, szlacheckie i mieszczańskie 
  • zarys urbanistyki nowożytnej, miasto idealne
  • historia ramy do obrazu
  • artystyczne relacje włosko-francuskie w epoce nowożytnej
  • manieryzm w malarstwie na północ od Alp
  • Rubens, van Dyck i malarstwo flamandzkie okresu baroku
  • Wersal – rezydencja Króla Słońce
  • nowożytny portret polski
  • barok w Czechach i na Śląsku
  • Michelangelo Palloni i epoka Jana III Sobieskiego
  • rzeźba lwowska
  • inicjatywy artystyczne Stanisława Leszczyńskiego w Lotaryngii
  • epoka Sasów - centra artystyczne w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVIII w.
  • malarstwo holenderskie z widokiem na Italię - utrechccy caravaggioniści
  • architektura Hiszpanii - współistnienie wielu kultur i szkół
  • polski Rzym: Tadeusz Kuntze (Taddeo Polacco) i Franciszek Smuglewicz w sferze stylu all'antica
  • Stanisław August jako kolekcjoner 

Trwają spory, kiedy rozpoczęła się era nowoczesna, wielu uparuje jej źródeł w rewolucji francuskiej, niewątpliwie przełom XVIII i XIX wieku zapisał się wieloma zmianami w polityce, nauce i sztuce, które owocowały w późniejszych latach:

  • piewcy rewolucji
  • Antonio Corazzi i architektura Warszawy początku XIX wieku
  • Stanisław Kostka Potocki i narodziny polskiej sztuki nowoczesnej 
  • wielka przebudowa Paryża w XIX w.
  • landszafty, krajobrazy i pejzaże: Natura i sztuka
  • wędrowcy i kolonizatorzy: Orient w malarstwie XIX w.
  • wystawy światowe w XIX i XX w.
  • polscy malarze w Monachium
  • wiek pomników
  • akademicy i realiści – rola Salonów
  • obrazy impresjonistów jako dokument życia społecznego
  • sztuka japońska i jej wpływ na Europę
  • architektura miast przemysłowych 
  • co to jest modernizm
  • „złota godzina” polskiego malarstwa
  • długie trwanie XIX wieku i sztuka okresu Wielkiej Wojny

Nowoczesność z racji tego, że istnieje na Studia Podyplomowych IS PAN specjalizacja „Historia sztuki nowoczesnej”, zostanie w ramach niniejszego cyklu wykładów zaprezentowana poprzez wskazanie najważniejszych wydarzeń, których zrozumienie jest konieczne do dalszego zgłębiana sztuki najbliższej nam czasowo:

  • przełom awangardowy
  • stulecie awangardy w Polsce – rok 1924
  • dziedzictwo Le Corbusiera i Bauhausu
  • architektura modernistyczna polskich miast i miasteczek
  • surrealizm dawniej i dziś
  • art déco – nowoczesność z tradycjami w tle
  • sztuka a zimna wojna
  • przedmiot gotowy w sztuce
  • socrealizm
  • rola rzeźby w XX wieku
  • minimal art
  • happening, akcjonizm, performance
  • sztuka krytyczna a sztuka społeczna

Jeśli w ciągu roku akademickiego w którymś z miast będą odbywały się ciekawe wystawy, postaramy się je omawiać, żeby zachęcić do odwiedzenia tych miejsc.

Powyższe problemowe hasła nie są tematami wykładów, wskazują jedynie na obszar w jakim wykładowcy będą się poruszać

Wykładowcami na naszych studiach są między innymi:
dr Agnieszka Bagińska (MNW)
, dr hab. Zbigniew Bania (UŁ), 
dr Krystyna Czerni (IRSA), 
dr hab. Jacek Friedrich (UG, MNG)
, dr hab. Mikołaj Getka-Kenig (IHN PAN), 
dr Weronika Grzesiak (UJ)
, dr hab. Michał Haake, prof. UAM, 
Alicja Jakubowska (Zamek Królewski w Warszawie), 
prof. dr hab. Jarosław Jarzewicz (UAM)
, dr hab. Łukasz Kiepuszewski, prof. UAM, 
dr Katarzyna Kolendo-Korczak (ISPAN), 
dr hab. Anna Kostrzyńska-Miłosz (ISPAN), 
dr Piotr Lasek (ISPAN), 
dr Anna Leśniewska-Zagrodzka (PWSFTiT)
, prof. dr hab. Jakub Lewicki (UKSW)
, dr Karolina Łabowicz-Dymanus (IS PAN), 
dr Marek Maksymczak (UKSW)
, dr hab. Michał Mencfel, prof. UAM
, dr hab. Paweł Migasiewicz (ISPAN), 
prof. dr hab. Katarzyna Mikocka-Rachubowa (ISPAN)
, prof. dr hab. Jerzy Miziołek (UW)
, dr Katarzyna Nowakowska-Sito (MKiDN), 
dr Przemysław Pawlak (IT)
, dr Piotr Pajor (UJPII)
, dr Renata Piątkowska (Polin)
, dr hab. Jakub Sito, prof. ISPAN, 
dr Agnieszka Skrodzka (UKSW), 
prof. dr hab. Joanna M. Sosnowska (ISPAN), 
dr Aleksander Stankiewicz (UKSW)
, dr hab. Przemysław Strożek (IS PAN), 
prof. dr hab. Andrzej Szczerski (UJ, MNK), 
dr Ewa Toniak
, dr Katarzyna Uchowicz (ISPAN)
, dr Katarzyna Urbańska (ASP)
, dr Joanna Utzig (UJ)
, dr Marcin Zgliński Marcin (ISPAN), 
dr Ewa Ziembińska (MNW)
, dr hab. Jerzy Żelazowski, prof. UW