Harmonogram zjazdów w roku akademickim 2025/2026
TRYB ONLINE
| I semestr | II semestr |
| 4-5 października | 28 lutego-1 marca |
| 18-19 października | 21-22 marca |
| 15-16 listopada | 11-12 kwietnia |
| 6-7 grudnia | 9-10 maja |
| 17-18 stycznia | 13-14 czerwca |
| 14-15 lutego | 20 czerwca WYCIECZKA |
| 27 czerwca EGZAMIN |
Prowadząca specjalizację: prof. dr hab. Joanna M. Sosnowska
„Historia sztuki i współczesna kultura wizualna” ma otworzyć słuchaczy na dalsze obcowanie ze sztuką zarówno dawną, jak i najnowszą.
Wykłady prowadzone są online, co pozwala na szerokie dotarcie do zainteresowanych sztuką.
Postaramy się, żeby w 10. roku istnienia Studiów Podyplomowych Instytutu Sztuki PAN wszystkie zajęcia były szczególnie interesujące. Do ich prowadzenia zostaną zaproszeni najznakomitsi wykładowcy z różnych ośrodków naukowych w kraju, których wystąpienia cieszyły się największą popularnością wśród słuchaczy poprzednich edycji, i również tacy, którzy jeszcze u nas nie wykładali, ale zaznaczyli się w ostatnim czasie ciekawymi badaniami.
Wykłady mają charakter autorski i unikalny, bo opierają się na badaniach prowadzonych przez wybitnych naukowców.
Program obejmuje historię sztuki europejskiej, w tym polskiej, od antyku do współczesności oraz wybrane zagadnienia sztuki światowej. Poruszane są zagadnienia o charakterze fundamentalnym dla przemian w sztuce, jak również tematy szczegółowe dotyczące poszczególnych artystów i wydarzeń, których naświetlenie pozwala na wyrobienie sobie zdania na temat epoki czy zjawiska artystycznego.
Każdy z 11 zjazdów jest tak skonstruowany, żeby nie znudzić słuchaczy chronologicznym omawianiem zjawisk artystycznych, ale wskazywać na różnorodność, która nas otacza.
W trakcie pierwszych zjazdów ważnym elementem programu są wykłady zaznajamiające z podstawową terminologią, a także pokazujące jak analizować dzieła sztuki:
- podstawowe pojęcia z historii sztuki
- podstawowe pojęcia sztuki nowoczesnej i współczesnej
- historia sztuki jako nauka
- jak czytać architekturę
- analiza obrazu
- historia wnętrz – z czego wynikają formy sprzętów
W sposób problemowy zostaną ukazane wybrane aspekty sztuki antycznej z naciskiem na te elementy, które miały znaczenie dla dalszych dziejów kultury i sztuki:
- odkrywanie antyku
- tradycje antyczne w sztuce średniowiecznej
- antyk a sztuka XIX i XX w.
Okres średniowiecza to czas kształtowania się kultury europejskiej oraz tożsamości poszczególnych krajów i regionów, dlatego ważne jest poznanie różnorodności tej epoki:
- kiedy zaczęło się średniowiecze
- architektura i rola cywilizacyjna klasztorów - benedyktyni, cystersi, franciszkanie, dominikanie
- architektura wielkich katedr
- architektura krzyżacka
- mistrzowie rzeźby średniowiecznej, Wit Stwosz i inni
- małopolskie malarstwo tablicowe
- między gotykiem a renesansem w Europie Środkowej
Nowożytność to pojęcie szerokie, obejmujące renesans, manieryzm, barok i rokoko (późny barok), w tym czasie wydarzyło się bardzo wiele, powstała ogromna liczba wybitnych dzieł, dlatego nacisk będzie położony na sprawy najważniejsze, kluczowe dla dalszych dziejów sztuki, ale także ukazane zostaną zjawiska i dzieła dziś mało znane, choć godne uwagi ze względu na wpływ jaki miały w swoich czasach i później:
- Botticelli, czyli sublimacja wizji artystycznej w czasach Wawrzyńca Wspaniałego
- Paragone Leonarda da Vinci
- rola Vasariego dla ukształtowania historii malarstwa
- pierwsze znane artystki
- związki polsko-włoskie w epoce nowożytnej i początki renesansu w Polsce
- nagrobki królewskie, magnackie, szlacheckie i mieszczańskie
- zarys urbanistyki nowożytnej, miasto idealne
- historia ramy do obrazu
- artystyczne relacje włosko-francuskie w epoce nowożytnej
- manieryzm w malarstwie na północ od Alp
- Rubens, van Dyck i malarstwo flamandzkie okresu baroku
- Wersal – rezydencja Króla Słońce
- nowożytny portret polski
- barok w Czechach i na Śląsku
- Michelangelo Palloni i epoka Jana III Sobieskiego
- rzeźba lwowska
- inicjatywy artystyczne Stanisława Leszczyńskiego w Lotaryngii
- epoka Sasów - centra artystyczne w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVIII w.
- malarstwo holenderskie z widokiem na Italię - utrechccy caravaggioniści
- architektura Hiszpanii - współistnienie wielu kultur i szkół
- polski Rzym: Tadeusz Kuntze (Taddeo Polacco) i Franciszek Smuglewicz w sferze stylu all'antica
- Stanisław August jako kolekcjoner
Trwają spory, kiedy rozpoczęła się era nowoczesna, wielu uparuje jej źródeł w rewolucji francuskiej, niewątpliwie przełom XVIII i XIX wieku zapisał się wieloma zmianami w polityce, nauce i sztuce, które owocowały w późniejszych latach:
- piewcy rewolucji
- Antonio Corazzi i architektura Warszawy początku XIX wieku
- Stanisław Kostka Potocki i narodziny polskiej sztuki nowoczesnej
- wielka przebudowa Paryża w XIX w.
- landszafty, krajobrazy i pejzaże: Natura i sztuka
- wędrowcy i kolonizatorzy: Orient w malarstwie XIX w.
- wystawy światowe w XIX i XX w.
- polscy malarze w Monachium
- wiek pomników
- akademicy i realiści – rola Salonów
- obrazy impresjonistów jako dokument życia społecznego
- sztuka japońska i jej wpływ na Europę
- architektura miast przemysłowych
- co to jest modernizm
- „złota godzina” polskiego malarstwa
- długie trwanie XIX wieku i sztuka okresu Wielkiej Wojny
Nowoczesność z racji tego, że istnieje na Studia Podyplomowych IS PAN specjalizacja „Historia sztuki nowoczesnej”, zostanie w ramach niniejszego cyklu wykładów zaprezentowana poprzez wskazanie najważniejszych wydarzeń, których zrozumienie jest konieczne do dalszego zgłębiana sztuki najbliższej nam czasowo:
- przełom awangardowy
- stulecie awangardy w Polsce – rok 1924
- dziedzictwo Le Corbusiera i Bauhausu
- architektura modernistyczna polskich miast i miasteczek
- surrealizm dawniej i dziś
- art déco – nowoczesność z tradycjami w tle
- sztuka a zimna wojna
- przedmiot gotowy w sztuce
- socrealizm
- rola rzeźby w XX wieku
- minimal art
- happening, akcjonizm, performance
- sztuka krytyczna a sztuka społeczna
Jeśli w ciągu roku akademickiego w którymś z miast będą odbywały się ciekawe wystawy, postaramy się je omawiać, żeby zachęcić do odwiedzenia tych miejsc.
Powyższe problemowe hasła nie są tematami wykładów, wskazują jedynie na obszar w jakim wykładowcy będą się poruszać
Wykładowcami na naszych studiach są między innymi:
dr Agnieszka Bagińska (MNW)
, dr hab. Zbigniew Bania (UŁ),
dr Krystyna Czerni (IRSA),
dr hab. Jacek Friedrich (UG, MNG)
, dr hab. Mikołaj Getka-Kenig (IHN PAN),
dr Weronika Grzesiak (UJ)
, dr hab. Michał Haake, prof. UAM,
Alicja Jakubowska (Zamek Królewski w Warszawie),
prof. dr hab. Jarosław Jarzewicz (UAM)
, dr hab. Łukasz Kiepuszewski, prof. UAM,
dr Katarzyna Kolendo-Korczak (ISPAN),
dr hab. Anna Kostrzyńska-Miłosz (ISPAN),
dr Piotr Lasek (ISPAN),
dr Anna Leśniewska-Zagrodzka (PWSFTiT)
, prof. dr hab. Jakub Lewicki (UKSW)
, dr Karolina Łabowicz-Dymanus (IS PAN),
dr Marek Maksymczak (UKSW)
, dr hab. Michał Mencfel, prof. UAM
, dr hab. Paweł Migasiewicz (ISPAN),
prof. dr hab. Katarzyna Mikocka-Rachubowa (ISPAN)
, prof. dr hab. Jerzy Miziołek (UW)
, dr Katarzyna Nowakowska-Sito (MKiDN),
dr Przemysław Pawlak (IT)
, dr Piotr Pajor (UJPII)
, dr Renata Piątkowska (Polin)
, dr hab. Jakub Sito, prof. ISPAN,
dr Agnieszka Skrodzka (UKSW),
prof. dr hab. Joanna M. Sosnowska (ISPAN),
dr Aleksander Stankiewicz (UKSW)
, dr hab. Przemysław Strożek (IS PAN),
prof. dr hab. Andrzej Szczerski (UJ, MNK),
dr Ewa Toniak
, dr Katarzyna Uchowicz (ISPAN)
, dr Katarzyna Urbańska (ASP)
, dr Joanna Utzig (UJ)
, dr Marcin Zgliński Marcin (ISPAN),
dr Ewa Ziembińska (MNW)
, dr hab. Jerzy Żelazowski, prof. UW







