Przejdź do treści

Historia rzemiosła artystycznego i dizajnu

Harmonogram zjazdów w roku akademickim 2025/2026

 

TRYB STACJONARNY

 

I semestr II semestr
4-5 października 28 lutego-1 marca
18-19 października 21-22 marca
15-16 listopada 11-12 kwietnia
6-7 grudnia 9-10 maja
17-18 stycznia 13-14 czerwca
14-15 lutego 20 czerwca WYCIECZKA
  27 czerwca EGZAMIN

 

Prowadząca specjalizację: dr hab. Anna Kostrzyńska-Miłosz, prof. IS PAN

Dla kogo studia?

Zapraszamy wszystkich, chcących poszerzyć swoją wiedzę o rzemiośle artystycznym i dizajnie. 

Ponieważ wykłady będą zawierały elementy dotyczące znawstwa, pozwolą na orientację i ocenę historyczną i stylistyczną przedmiotów, zatem zainteresują zarówno osoby mniej doświadczone, zamierzające poznać świat przedmiotów jak i te, które chcą rozszerzyć swoją dotychczasową wiedzę. Zgodę na prowadzenie zajęć wyrazili bardzo znani wykładowcy, specjaliści w swoich dziedzinach, z muzeów, wyższych uczelni z całej Polski oraz pracownicy naukowi Instytutu Sztuki PAN. To doświadczeni dydaktycy, którzy w sposób przystępny potrafią przedstawić skomplikowane zagadnienia. Część zajęć poprowadzą także praktycy: artyści rzemieślnicy i kolekcjonerzy.

 Z uwagi na duże zainteresowanie absolwentów studiów wykłady są wygłaszane wymiennie co dwa lata.

 

ZAGADNIENIA

 

Wykłady koncentrują się na XIX i XX wieku, jednak by nakreślić pełen obraz rzemiosła i źródeł współczesności, będą również omawiane zagadnienia dotyczące wcześniejszych okresów. Tematyka wykładów będzie dotyczyła stylistyki przedmiotów, technik rzemieślniczych i ornamentyki w takich dziedzinach rzemiosła jak: ceramika, szkło, biżuteria, metaloplastyka, tkanina, ubiór, meblarstwo. Zagadnienia będą prezentowane na tle przemian historycznych, co umożliwi określenie przybliżonego okresu powstania przedmiotu. Wiedza ta będzie poszerzana o konteksty społeczne, gospodarcze i krytykę artystyczną. Przewidziane są także spotkania omawiające poszczególne rodzaje kolekcji i kolekcjonowanie rzemiosła, a także wizyty w pracowniach artystów zajmujących się dizajnem.

 

Problematyka i bloki zajęć

 

Wykłady zaplanowane są w trzech blokach tematycznych, które będą się przeplatały:

 

Pierwszy z nich stanowiący podstawę do właściwego zrozumienia zagadnień związanych z rzemiosłem artystycznym i dizajnem będzie dotyczył: historii i rodzajów technik stosowanych w tych dziedzinach sztuki oraz bardzo syntetycznie ujętą historię badań nad rzemiosłem artystycznym i dizajnem, a także kolekcjonerstwo, wystawiennictwo. Poruszymy tu zagadnienia ornamentyki, odpowiemy na pytanie jak badać biżuterię, meble, ubiór, na co zwrócić uwagę patrząc na przedmiot.

 

Drugi obszerniejszy blok zawiera wybrane zagadnienia dotyczące poszczególnych dziedzin rzemiosła artystycznego: meblarstwa, szkła, ceramiki, tkanin, ubioru, metaloplastyki i biżuterii. Wykłady będą omawiały metody nauki i zasady pracy w warsztatach rzemieślniczych, techniki zdobnicze stosowane w meblarstwie, historię firm wytwarzających platery, szkło, porcelanę, tkaniny. W tym bloku zawierają się także wykłady dotyczące wybranych zagadnień z historii rzemiosła tj. style narodowe w rzemiośle, polska biżuteria, tkaniny jedwabne w Polsce, polskie platery, rzemiosło w stylu zakopiańskim, polskie wytwórnie ceramiki, projekty meblarskie, zabawki, specyfikę dekoracyjnej sztuki sakralnej. Tę obszerną część dotyczącą Polski i Europy uzupełniać będą wykłady omawiające chińskie i japońskie rzemiosło przeznaczone na rynki europejskie (z wyłączeniem porcelany), biżuteria chińska, rzemiosło artystyczne Azji Południowo-Wschodniej. Mało znana w Polsce problematyka związana z etnicznymi tekstyliami Azji i ich wykorzystaniem w modzie.

Trzeci blok poświęcony będzie dizajnowi, historii i teorii projektowania, zostanie omówiona twórczość znanych projektantów oraz działalność instytucji kreujących nowe kierunki w dizajnie
Będzie się można zapoznać z historią projektów Domusa, Alessi, modą Punk, Hippie, Coco Chanel, Elsy Schaparelli. Nie zabraknie też szczegółowych rozważań dotyczących polskiego wzornictwa projektów Ładu, Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, fajansu włocławskiego, opraw książkowych czy witrażownictwa, a także marketingu związanego z designem. 

W ramach studiów przewidziane są wizyty w muzeach posiadających kolekcje rzemiosła artystycznego i designu. Poza ekspozycjami muzealnymi zobaczymy, jak powstaje dizajn w warsztatach artystów zajmujących się rzemiosłem.

 

WYKŁADOWCZYNIE I WYKŁADOWCY:

 

dr Barbara Banaś MNWr, mgr Anna Demska MNW,  dr Anna Feliks MNW, prof. dr hab. Czesława Frejlich ASP w Krakowie, dr Aleksandra Jatczak-Repeć ASP w Warszawie,  dr hab. Piotr Korduba prof. UAM, dr Agnieszka Kasprzak-Danis Urząd Stołecznego Konserwatora, dr hab. Anna Kostrzyńska-Miłosz prof. IS PAN,   dr Bożena Kostuch MNK, dr Agata Lipczik IS PAN, mgr Anna Maga MNW, mgr Stefan Mieleszkiewicz MNW, dr Katarzyna Moskal Muzeum Krakowa, mgr Cezary Lisowski,  dr hab. Michał Myśliński prof. IS PAN, dr hab. Janusz Nowiński prof. emeritus, dr Joanna Paprocka-Gajek Muzeum Pałac w Wilanowie, mgr Monika Paś MNK, mgr Jolanta Różalska IS PAN, dr Anna Straszewska IS PAN, prof. dr hab. Andrzej Szczerski MNK,   dr hab. Katarzyna Uhera, prof. UKSW,  dr Joanna Wacławek, dr Joanna Wasilewska, dr Karolina Wolska-Pabian MNW, dr Anna Wiśnicka UKSW. 

Zostaną zaproszeni artyści ze stowarzyszenia Nów. Nove Rzemiosło

Warunkiem uzyskania świadectwa jest napisanie pracy pisemnej po I semestrze i zdanie testu końcowego po II semestrze nauki 

Informacje organizacyjne:

 Zajęcia odbywają się w siedzibie Instytutu Sztuki PAN przy ulicy Długiej 28 w (dojście 5 minut od stacji metra Ratusz Arsenał lub 3 minuty od przystanków autobusowych na Placu Krasińskich).

 

Wykłady odbywają się w budynku Instytutu na I piętrze w weekendy zjazdowe w godzinach 10:00-11:30, 11:45-13:15, 14:00-15:30, 15:45-17:15 (z dłuższą przerwą obiadową w środku dnia 13.15-14.00). Do dyspozycji uczestników studiów jest oddany pokój socjalny z kuchenką mikrofalową do odgrzania posiłków (zapewniamy kawę, herbatę, wodę).