Harmonogram zjazdów w roku akademickim 2025/2026
TRYB STACJONARNY
Instytut sztuki PAN, ul. Długa 28, I piętro, sala 16
| I semestr | II semestr |
| 11-12 października | 7-8 marca |
| 25-26 października | 28-29 marca |
| 22-23 listopada | 18-19 kwietnia |
| 13-14 grudnia | 16-17 maja |
| 24-25 stycznia | 20-21 czerwca |
| 21-22 lutego | 27 czerwca EGZAMIN |
Prowadząca specjalizację: dr Marta Ziętkiewicz (IS PAN)
Zajęcia odbywają się w siedzibie Instytutu Sztuki PAN na ul. Długiej 28 w Warszawie, w soboty i w niedziele zjazdowe w godzinach od 10:00 do 17:15, I piętro, sala 16. W ramach studiów organizowane są wspólne wyjścia na wystawy połączone z oprowadzaniem kuratorskim oraz warsztaty poza siedzibą IS PAN.
Ważne: 25 października (sobota) przewidziana jest całodniowa wycieczka do Bydgoszczy i Torunia na Vintage Photo Festival.
Dla kogo studia?
Zapraszamy wszystkich, którzy interesują się fotografią, a także osoby, które w swojej pracy zawodowej (np.: archiwa, biblioteki, uczelnie, muzea) stykają się z nią na co dzień i chciałyby poszerzyć i usystematyzować swoją wiedzę na jej temat. Celem zajęć jest przedstawienie różnorodnych praktyk fotograficznych (od fotografii artystycznej aż do fotografię rodzinną i tak zwane snap shoty) i zaproponowanie perspektyw badawczych mogących mieć zastosowanie w ich analizie. Będziemy szukać odpowiedzi na pytanie o miejsce fotografii w kulturze, zarówno tej wysokiej, jak i popularnej, o jej rolę w społeczeństwie, zastanawiać się nad jej politycznymi powiązaniami. Zajęcia prowadzone są w przystępny sposób przez doświadczonych wykładowców akademickich, a także fotografów, kuratorów, muzealników oraz animatorów i popularyzatorów fotografii. Blisko współpracujemy m.in. z MuFO w Krakowie, Muzeum Narodowym w Warszawie i Fundacją Archeologia Fotografii.
Problematyka zajęć:
Temat przewodni:
Tematem przewodnim roku akademickiego 2025/2026 będą wystawy fotograficzne. Poznamy problematykę związaną z ich organizacją, metodami prezentacji dzieł fotograficznych, kwestiami związanymi z ich zabezpieczeniem. Będziemy analizować rolę kuratorów i kuratorek w ich przygotowywaniu. Nasi wykładowcy omówią historię najważniejszych wystaw fotograficznych, zarówno polskich jak i zagranicznych i wspólnie zastanowimy się na ich wpływem na współczesną kulturę wizualną. Na zajęciach warsztatowych będziemy uczyć się pisać recenzję wybranej wystawy.
Historia fotografii:
Przez cały rok będziemy poznawać najważniejsze zagadnienia z historii fotografii, równolegle światowej i polskiej, najważniejszych twórców i ich dzieła. W ramach wykładów monograficznych będziemy pogłębiać tę wiedzę o zagadnienia wykraczające poza tak zwaną kanoniczną historię medium: będziemy zastanawiać się nad relacjami fotografii z innymi dyscyplinami sztuki – malarstwem, literaturą, teatrem, filmem czy modą. Poszukamy odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób przemiany ekonomiczne, kulturowe, społeczne i polityczne znajdują swoje odbicie w fotografii, ale również w jaki sposób fotografia na te przemiany oddziałuje. Prześledzimy też związki fotografii z innymi dziedzinami, np. medycyną, dziennikarstwem, filozofią i zastanowimy się, jaką role odegrała ona w ich rozwoju. Przybliżymy również Państwu najważniejsze zagadnienia związane z historią i rozwojem technik fotograficznych. Rozważania koncentrować się będą przede wszystkim na fotografii polskiej, europejskiej, amerykańskiej, uzupełniane będą jednak wykładami przybliżającymi fotografię z Dalekiego Wschodu.
Teoria i metodologia:
W zrozumiałej i zwięzłej formie przedstawimy podstawową problematykę z zakresu metodologii i teorii badań nad fotografią. Przyjrzymy się również historiografii fotografii po to, by lepiej zrozumieć, jak w kolejnych okresach zmieniał się sposób pisania o medium, z czego zmiany te wynikały i jakie na tej podstawie możemy wyciągnąć wnioski na temat naszego postrzegania roli i znaczenia fotografii.
Muzeum i kolekcja:
Spotkamy się z osobami, które zawodowo zajmują się opieką nad kolekcjami fotografii w różnych instytucjach kultury. Opowiedzą nam oni o zagadnieniach związanych z zarządzaniem takimi zbiorami, polityką budowy kolekcji oraz pozyskiwania dzieł. Przyjrzymy się także zagadnieniom związanym z funkcjonowaniem rynku aukcyjnego, galerii oraz prywatnych kolekcjonerów. Nasi wykładowcy regularnie odwiedzają najważniejsze imprezy fotograficzne w Polsce i na świecie, takie jak na przykład Paris Photo czy Photo London, i na bieżąco prezentują nam najważniejsze i najbardziej aktualne trendy na rynku fotografii.
Spotkania z fotografią:
W ramach zajęć przewidujemy wspólne wyjścia na wystawy, wycieczki na festiwale fotografii, wizyty w pracowniach oraz spotkania ze znanymi fotografami. Do tej pory odwiedzili nas m.in. Antonina Gugała, Tomasz Tomaszewski, Tadeusz Rolke i Tomek Sikora.
Wykładowcy
Zajęcia poprowadzą m.in. prof. dr hab. Grażyna Kubica-Heller (UJ), dr hab. Maciej Szymanowicz (prof. UAM), dr Dominik Kuryłek (MuFo), dr Aleksandra Jatczak-Repeć (ASP), dr Witold Kanicki (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), dr Adam Mazur (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), dr Agnieszka Wanicka (UJ), dr Katarzyna Uchowicz (IS PAN), dr Marta Ziętkiewicz (IS PAN), dr Lech Lechowicz (PWSFTviT), Karolina Puchała-Rojek (Muzeum Warszawy), Katarzyna Mączewska (Muzeum Narodowe w Warszawie), Monika Szewczyk-Wittek, dr Anna Bednarek (Muzeum Historyczne Miasta Krakowa), dr Katarzyna Sagatowska (Galeria JEDNOSTKA), Karol Szymkowiak (Kolekcja Wrzesińska), dr Katarzyna Gębarowska (UMK), Iga Niewiadomska (Sotheby’s Institute of Art), dr Weronika Kobylińska (PWSFTviT), dr Dorota Łuczak (UAM), Agata Koprowicz (IKP UW), Adrian Wykrota (UAM, Fundacja Pix.House), dr Piotr Lasek (IS PAN), dr Jola Rycerska (ASP), Joanna Kinowska (Służewski Dom Kutury), Antonina Gugała i inni.







