dr
Magdalena Hasiuk
kierowniczka Pracowni Teatru Społecznego
Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego (teatrologia, kolegium języków obcych). Doktorat w zakresie nauk humanistycznych, specjalność – teatrologia (UŁ; promotor: dr hab., prof. UŁ Kazimierz Kowalewicz). W Zakładzie Historii i Teorii Teatru pracuje od 2012 roku, początkowo jako stażystka. Wykłada na Studiach Podyplomowych IS PAN (prowadziła też wykłady w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz wykłady gościnne na Uniwersytecie Łódzkim, w Divadelní fakulta Akademie múzických umění w Pradze oraz Gori State Teaching University). W latach 2015–2016 współkuratorka międzynarodowego projektu „Więcej niż teatr” poświęconego pełnoprawnej sztuce osób z niepełnosprawnościami realizowanego w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Tłumaczka książki Jacques’a Lecoqa Ciało poetyckie. Zakres badań: praca laboratoriów teatralnych w Europie w XX wieku; teatr zaangażowany społecznie (ze szczególnym uwzględnieniem teatru więziennego).
Najważniejsze publikacje
KSIĄŻKI
Magdalena Hasiuk, Teatr Węgajty. Wyprawy – Działania – Przedstawienia. W strumieniu, Warszawa 2024 [w druku].
Magdalena Hasiuk, Teatr Słońca. Od rewolucji na kozłach do odysei uchodźców, Warszawa 2016.
Magdalena Hasiuk, „Okrutnie dziwna strona” świata. Wokół teatru więziennego, Warszawa 2015.
ARTYKUŁY
Magdalena Hasiuk, Od antropologii teatru do antropologii lasu – o pewnym rozumieniu Teatru Węgajty jako teatru antropologicznego, „Pamiętnik Teatralny” 2024, z. 2, s. 137-162.
Magdalena Hasiuk, Trevor Hill, „Kalevala – fragmenty niepisane” Teatru Węgajty/ Projektu terenowego. Autoetnograficzna narracja Trevora Hilla, „Pamiętnik Teatralny” 2024, z. 2, s. 189-225.
Magdalena Hasiuk, Mouches, mantes religieuses, abeilles et autres – les insectes dans les recherches théâtrales de deux théâtres polonais: le Théâtre Węgajty et le Théâtre Chorea, w: Les insectes dans les arts de la scène, red. Fanny Platelle, Alain Montandon, Hélène Laplace-Claverie, Honoré Champion Éditeur, Paris 2023, s. 209-226.
Magdalena Hasiuk, „Bycie wzdłuż ścieżek”. Wyprawy albo o jednym ze źródeł pracy twórczej Teatru Węgajty, w: Polifonia. Rzecz o metodzie twórczej Teatru Węgajty, red. Katarzyna Kułakowska, Warszawa 2023, s. 117-129.
Magdalena Hasiuk, Chwasty i arcydzieła, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2022, nr 1-2, s. 363-376.
Magdalena Hasiuk-Świerzbińska, Joanna Kocemba-Żebrowska, The Węgajty Theatre: From Collectivity to Participation, „Contemporare Theatre Review” 2022, nr 1, s. 81-90.
Magdalena Hasiuk, Od kontaktu do convivo – Teatr Węgajty w Domu Pomocy Społecznej w Jonkowie (Warmia), w: Na styku, red. Ewa Bal, Dorota Fox, Ewa Wąchocka, Kraków 2022, s. 217-231.
Magdalena Hasiuk, Le Théâtre Węgajty – de l'épopée et de la création collective aux collages de textes d'acteurs et au devised theatre, w: Creating for the Stage and Other Spaces: Questioning Practices and Theories, red. Guccini Gerardo, Longhi Claudio, Vianello Daniele, Bologna 2021, s. 775-785.
Magdalena Hasiuk, Kilka spojrzeń na przedstawienia Innej Szkoły Teatralnej (2010-2019), „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2021, nr 162.
Magdalena Hasiuk, Etos i utopia w działaniach Teatru Węgajty, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2020, nr 3. s. 226-236.
Magdalena Hasiuk, O obrazach więzienia w teatrze więziennym, w: Światła na wszystkie strony. Prace ofiarowane Profesor Lidii Kuchtównie, red. Joanna Stacewicz-Podlipska i Ewa Partyga, Warszawa 2019, s. 239-254.
Magdalena Hasiuk, „Lepiej budować mosty niż ściany”, „Pamiętnik Teatralny” 2019, z. 2, s. 41-46.
Magdalena Hasiuk, L’univers des seuils et des frontières – le théâtre carcéral en Pologne, w: Le théâtre à (re)découvrir II. Intérmedia/Intercultures, red. Witold Wołowski, Berlin 2018, s. 249-262.
Magdalena Hasiuk, Odnaleźć ciało błyskawicy. O wybranych postaciach w przedstawieniach Odin Teatret, „Pamiętnik Teatralny” 2017, z. 1-2, s. 20-48.
Magdalena Hasiuk, ‘As if he was not a grandson but the child of the Greeks’- Wajdi Moudawad’s dialogue with antiquity, w: The Metamorphoses of Ancient Myths, red. Malgorzata Budzowska, Burc Idem Dincel, Jadwiga Czerwinska and Katarzyna Chizynska, Frankfurt am Main, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien 2017, s. 179-189.
Magdalena Hasiuk, Les théâtres carcéraux: espace de création et de découverte des nouvelles valeurs et identités des détenus, w: Cultures et valeurs la transmission des discours, des objets et des pratiques, red. Robert Gautier, Pierre Marillaud, Toulouse 2015, s. 225-232.
Projekty
Teatr Węgajty – 35 lat teatru antropologicznego i poszukiwań społeczno-kulturowych, grant zespołowy (Sonata Bis 2017/26/E/HS2/00357), (2018-2024)
Teatr osób resocjalizowanych i zagrożonych wykluczeniem społecznym w Polsce, grant NCN w ramach stażu po uzyskaniu stopnia naukowego doktora (2012/04/S/HS2/00382), (2012-2015)
Sensulaność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, kierownik: prof. dr hab. Włodzimierz Bolecki, grant NCBiR (2010-2012)
Centrum Sztuki Osadzonych, Kolektyw Kobietostan – grant Fundacji im. Batorego, wykonawczyni (2022-2023)